تکلیف معاملات مسکن با چک بلامحل چیست؟

۰
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در بسیاری از موارد فروشندگان به دلیل عدم آگاهی از مقررات چک و دیگر اسناد تجاری، از خریدار برای باقیمانده پول معامله، چک دریافت می‎کنند و مقرر می‌کنند چنانچه وجه چک در موعد مقرر وصول نشد، قرارداد به خودی خود فسخ می‎شود.
5996 218 تکلیف معاملات مسکن با چک بلامحل چیست؟

چک یکی از روش‌های پرداخت پول(ثمن) در معاملات است. از دغدغه‌های مالکان و فروشندگان املاک در زمان معامله ملک‌ این است که آیا خریدار، در زمان‌های تعیین شده برای پرداخت بقیه ثمن معامله به تعهد خود عمل می‎کند یا خیر؟

قبل از ارائه راهکار برای این نگرانی بهتر است بدانیم لفظ چک بلامحل شامل هر نوع چکی است که به یکی از علل قانونی مثل: فقدان موجودی یا کسر موجودی، عدم مطابقت امضا و… قابلیت وصول نداشته باشد. در مجله دلتا به این پرسش می‌پردازیم که تکلیف معاملات مسکن در صورتی که چک بلامحل باشد چیست؟

در بسیاری از موارد، خریداران املاک بخشی از ثمن معامله را در قالب چک پرداخت می‎کنند و فروشندگان به دلیل عدم آگاهی از مقررات چک و دیگر اسناد تجاری، برای باقی‌مانده پول معامله از خریدار چک قبول می‎کنند و در قرارداد ذکر می‎شود؛ چنانچه وجه چک در موعد مقرر وصول نشد، قرارداد به خودی خود فسخ می‎شود.

دیده می‎شود که در معاملات از عبارت” چنانچه به هر دلیل چک‌های مورد معامله وصول نشود معامله به خودی خود فسخ می‎شود” قید شده است. لازم به ذکر است فسخ معامله با استناد به این عبارت در دادگاه‌ها پذیرفته نمی‎شود. اکثر قضات بر این باورند که چک در عرف معاملات وسیله‎ای برای پرداخت پول و رد و بدل کردن آن بین خریدار و فروشنده ملک، به معنی پرداخت ثمن معامله است. بنابراین زمانی که چک وصول نمی‎شود، به معامله خللی وارد نخواهد شد و معامله صحیح و فروشنده فقط می‎تواند با مراجعه به محاکم قضایی به طرح دعوی علیه خریدار برای مطالبه بقیه ثمن معامله اقدام کند.

صرفا زمانی شرط فسخ صحیح و قابل پذیرش است که در قرارداد به صراحت عنوان: ” اگر چک به هر دلیلی قابل پرداخت نباشد معامله منفسخ خواهد شد” قید شود.

چک

۲ راهکار حقوقی تنظیم قراردادی که ثمن آن چک است

  1. در متن قرارداد شرط شود که اگر وجه چک‌هایی که بابت ثمن معامله داده شده به هر دلیلی غیر قابل پرداخت باشد، معامله منفسخ خواهد شد.
  2. راه حل دیگر برای فروشندگان هنگام تنظیم مبایعه‌نامه ملک اعم از خرید، فروش، رهن و اجاره در قرارداد این است که باید شرط کنید که اگر هر یک از چک‌های موضوع این معامله به هر دلیلی وصول نشود، فروشنده حق دارد یک ‎طرفه قرارداد را فسخ کند. (که به آن شرط فسخ یا خیار فسخ می‌گویند.) خریدار حق هرگونه اعتراضی در این خصوص را از خود سلب و ساقط می‎کند.

دقت شود که باید فروشنده در متن قرارداد، کلیه خیارات را از خود سلب نکرده باشد. زیرا در غیر این ‎صورت شرط فسخ، قابل اعمال نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …