حمله قلبی یا سوزش سر دل ؛ چگونه به تفاوت این دو پی ببریم؟

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سوزش سر دل ناشی از ریفلاکس اسید معده به مری و درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی، دو بیماری کاملا متفاوت با هم هستند، اما علائم و نشانه‌های شبیه به هم دارند، طوری که گاهی تشخیص این دو از هم دشوار خواهد بود.
حمله قلبی و سوزش سر دل

حمله قلبی و سوزش سر دل دو بیماری متفاوت هستند. اما با توجه به اینکه مری و قلب در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، این دو بیماری می‌توانند علامت مشابهی داشته و باعث درد قفسه سینه شوند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم سوزش سر دل را با حمله قلبی اشتباه می‌گیرند یا بالعکس. با توجه به اینکه حمله قلبی یک بیماری جدی است، نمی‌توان به‌سادگی تشخیص داد که آیا باید به اورژانس مراجعه کرد یا مصرف یک قرص آنتی اسید (ضد اسید معده) برای کاهش درد کافی است. در این مقاله از مجله دلتا به بررسی راه‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند به ما در تشخیص تفاوت بین حمله قلبی و سوزش سر دل کمک کنند. با ما همراه باشید.

حمله قلبی

اگر سرخرگی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می‌رساند مسدود شود، حمله قلبی رخ می‌دهد. تجمع چربی و سایر مواد در عروق تغذیه‌کننده قلب باعث مسدود شدن سرخرگ‌ها می‌شود. در نتیجه، مناطقی از قلب خون و اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. پزشکان به این حالت «ایسکمی» (Ischemia) می‌گویند.

برای درک بهتر ایسکمی، به این فکر کنید که ناگهان شروع به دویدن کنید. اگر ورزشکار حرفه‌ای نباشید، بعد از چند ثانیه احتمالا ریه‌های شما شروع به سوزش کرده و قفسه سینه‌تان سفت می‌شود. این حالت نمونه‌ای از ایسکمی موقتی است که با کاهش سرعت دویدن بهبود پیدا می‌کند. با این حال، در فردی که دچار حمله قلبی شده قلب نمی‌تواند میزان جریان خون را افزایش دهد. این موضوع باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که یکی از آن‌ها درد قفسه سینه است.

تشخیص حمله قلبی

سوزش سر دل

معده از طریق ترشح اسید مواد غذایی را هضم می‌کند. پوشش معده به حدی قوی است که این اندام تحت تأثیر اسید قرار نمی‌گیرد. اما اگر اسید معده وارد مری (لوله بین دهان و معده) شود، دچار سوزش سر دل شده و مری شما آسیب می‌بیند. پوشش مری با معده متفاوت است. هنگامی که اسید به مری می‌رسد، سوزشی را ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث درد و ناراحتی قفسه‌ سینه شود.

غذاهای پرچرب یا تند، مرکبات، نوشیدنی‌های الکلی و سیگار کشیدن باعث سوزش سر دل می‌شوند. مصرف غذا در ساعات پایانی شب یا بلافاصله قبل از خواب هم می‌تواند در بروز این مشکل گوارشی نقش داشته باشد.

heartburn حمله قلبی یا سوزش سر دل ؛ چگونه به تفاوت این دو پی ببریم؟

حمله قلبی

درد قفسه سینه، شایع‌ترین علامت حمله قلبی است. سایر علائم این بیماری در ادامه آورده شده‌اند؛

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • دردی که به گردن، فک یا پشت انتشار پیدا می‌کند.
  • تنگی نفس
  • تعریق که گاهی اوقات از آن به عنوان عرق سرد یاد می‌شود.
  • خستگی بدون دلیل

سوزش سر دل

  • سوزش سر دل، یک سوزش و احساس آزاردهنده است که از بالای معده شروع شده و به قفسه سینه می‌رسد. سایر علائم این بیماری را در ادامه مرور می‌کنیم؛
  • احساس اسید یا سوزش در قفسه سینه در هنگام دراز کشیدن
  • دردی که معمولا بعد از مصرف غذا ایجاد می‌شود.
  • دردی که می‌تواند از خوابیدن شما جلوگیری کند (به‌ویژه اگر بلافاصله قبل از خوابیدن غذا خورده باشید).
  • احساس طعم ترش یا اسیدی در دهان
  • معمولا درد ناشی از سوزش سر دل بعد از مصرف داروهای آنتی اسید بهتر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: ۷ خوراکی که برای داشتن عمر طولانی باید بخورید را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۳۸ ب٫ظ

  2. آذر

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۴۱ ب٫ظ

    ممنون خدا قوت

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۴۴ ب٫ظ

      ممنون از حضور شما دوست عزیز

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…