نکات طلایی که قبل از خرید و فروش ملک باید بدانید

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بخش عمده‌ای از تعهدات و روابط حقوقی که بین افراد به وقوع می‌پیوندد مربوط به معاملات املاک است. که به تبع آن بخش قابل توجهی از دعاوی موجود در دادگستری را هم شامل می‌شود.
نکات طلایی معاملات ملک

برای معامله و خرید و فروش ملک، زمین و واحد‌های تجاری لازم است نکات قانونی مربوط به آن را بدانید تا پس از معامله دچار مشکل نشوید. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع نکات طلایی معاملات ملک می‌پردازیم.

وضعیت طرفین معامله

برای صحت هر معامله‌ای لازم است که طرفین دارای ویژگی‌ها و اوصافی باشند. به‌طور مثال قصد معامله وجود داشته باشد یا طرفین عاقل و بالغ باشند. چرا که معامله با اشخاصی که عاقل و بالغ نبوده صحیح نیست.

وضعیت سند ملک مورد معامله

در هنگام معاملات ملک باید سند به‌طور کامل رویت و بررسی شود. بسیاری از املاک، فاقد سند مجزا و تک برگ بوده یا در برخی موارد چندین ملک به صورت یک‌جا و دارای یک سند واحد هستند که افراد این املاک را از هم تفکیک کرده و به فروش می‌رسانند.

بررسی کامل ملک مورد معامله

خریدار یک ملک باید حتما به‌طور دقیق و بدون هرگونه تعارف، ملک مورد نظر خود را وارسی کند تا کاملا در جریان معایب و مزایای آن قرار بگیرد.

استعلام از ارگان‌های ذی ربط

گاهی اوقات فروشنده ملک با وکالت‌نامه اقدام به فروش ملک می‌کند یا از وضعیت ملکی در خصوص زراعی بودن یا در توقیف و رهن آن در بانک اطلاع ندارد.

در این خصوص با استعلام از دفتر اسناد رسمی صادرکننده وکالت‌‌نامه در ارتباط با وکالت‌نامه فروشنده، از جهاد کشاورزی جهت مزروعی نبودن ملک و بانک مرکزی در ارتباط با رهن نبودن ملک استعلام صورت می‌گیرد.

انعقاد قرارداد

طرفین باید به‌طور روشن و بدون ابهام در خصوص ملک با یک‌دیگر توافق نمایند و آن را به‌صورت کتبی با حضور حداقل ۲ نفر شاهد منعقد نمایند.

مندرجات الزامی قرارداد

در قرارداد منعقد شده بین طرفین باید مشخصات ملک و متعلقات داخل در آن به‌طور کامل بیان شود. به‌طور مثال ذکر متراژ ملک، قیمت ملک، نحوه پرداخت و تسلیم ملک هرچیزی را که شامل و جز داخل ملک محسوب می‌شود باید حتما قید شود.

درج حق فسخ در قرارداد

ایجاد حق فسخ به خریدار یا فروشنده، کمک بسیار زیادی می‌کند تا درصورت نقض تعهد طرف دیگر معامله، بتوانند قرارداد را یک طرفه فسخ نمایند.

پرداخت اقساطی بهای معامله

با توجه به خلف وعده‌ها و نقض تعهداتی که اصولا در هر قراردادی ممکن است به وجود آید و از بین رفتن اعتماد در جامعه، در قرارداد هم لازم است حتما اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه از ضرر یا وقوع هرگونه کلاهبرداری یا مواردی از این دست از سوی خریدار صورت گیرد.

یکی از این اقدامات، قرار دادن اقساط جهت پرداخت و تعیین موعد در پرداخت آن است. هم‌چنین مطابق با قانون فروشنده می‌تواند برای عدم پرداخت هر قسط خسارت تعیین کند یا در صورت حق فسخ، قرارداد را فسخ کرد.

معاملات ملک

عدم تحویل ملک تا زمان پرداخت کامل قرارداد و تنظیم سند

خلف وعده و نقض تعهد فقط از جانب فروشنده نیست و ممکن است خریدار هم به تعهدات خود پایبند نباشد.

در این خصوص فروشنده به دور از هرگونه تعارف از تسلیم ملک تا پایان پرداخت تمام مبلغ قرارداد می‌بایست خودداری کند.

همچنین توصیه می‌شود مبلغ قرارداد را فروشنده به‌صورت نقد دریافت دارد و از دریافت حتی الامکان چک خودداری نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات حقوقی استفاده از آسانسور در آپارتمان  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۴۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …