اهمیت شرط حق مسکن زن در عقد

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شما باید پیش از ازدواج با برخی از حقوق خود آشنا باشید. بخصوص زنان در کشور ما باید بیش از هر چیزی در زمان ازدواج از حقوق خود آگاه باشند، تا بدانند در حین عقد چه حقوقی را می‌خواهند از همسرشان دریافت کنند.
شرط حق مسکن زن

در ایران زن پیش از ازدواج یک‌سری از حقوق را ندارد اما می‌تواند این حقوق را از همسر خود بخواهد. یکی از حقوقی که شاید زوجین کمتر با آن آشنایی داشته باشند و به آن توجه کنند؛ حق مسکن است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع شرط حق مسکن زن می‌پردازیم.

دادن حق مسکن به زن

درست است که حق تعیین مسکن با شوهر است، ولی زن می‌تواند به‌صورت شرط ضمن عقد نکاح حق تعیین مسکن را داشته باشد. شما می‌توانید پیش از عقد با همسر خود در این خصوص صحبت کنید و توافق نمایید که حق تعیین مسکن به شما داده شود.

در یک زندگی مشترک هر دو طرف حق دارند که در خصوص محل زندگیشان نظر بدهند. در واقع دادن حق مسکن به زن، بسیاری از تنش‌های بین زوجین را حل می‌کند و به نوعی احترام به سلیقه و نظر همسر به عنوان شریک زندگی، محسوب می‌شود.

اهمیت شرط حق مسکن در عقد

در خصوص حق مسکن، لازم به ذکر است که اگر شما به عنوان یک زن در زمان عقد، حق مسکن را جز شرایط ازدواج قرار ندهید، در این‌صورت هیچ قانونی برای نظر دادن انتخاب مسکن و محل زندگی ندارید و موظف هستید در خانه‌ای که شوهرتان انتخاب کرده است زندگی کنید.

اگر از این قانون سرپیچی کنید و در این خانه زندگی نکنید؛ نفقه به شما تعلق نخواهد گرفت، زیرا زندگی نکردن در خانه شوهر از موارد عدم تمکین است.

هم‌چنین اگر زن خودش خانه‌ای مستقل داشته باشد یا حتی همسرش خانه‌ای برای او خریداری کرده باشد، باز هم حق ترک کردن خانه را ندارد.

داشتن حق مسکن به زن این اختیار را می‌دهد که او درباره محل زندگی، نوع خانه، خرید یا اجاره، ظاهر آن و … نظر بدهد و شوهر هم موظف است که به نظر همسرش احترام گذاشته و خانه‌ای که مد نظر اوست را تهیه کند.

 شرط حق مسکن

آیا حق مسکن برای زن حق تملک ایجاد می‌کند؟

حق مسکن برای شما به عنوان یک زن، به این معنی نیست که شوهرتان باید آن خانه را به نام شما بخرد یا قرارداد اجاره به نام شما باشد. در واقع حق مسکن تعهدی برای خرید خانه به نام زن نیست بلکه حق تعیین مسکن و محل زندگی است.

حالا ممکن است شوهر، خانه برای همسرش بخرد یا به نام خودش؛ این امر ربطی به حق مسکن ندارد.

حق مسکن مرد را موظف به پذیرش شرایط همسرش، برای خرید خانه می‌کند ولی مرد موظف نیست آن خانه را حتما به نام همسرش خریداری کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مجازات فحاشی به همسر مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …