کاهش ۳۰ درصدی قیمت ساخت مسکن در سال ۹۸

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اظهارات مدیرعامل بانک مسکن مبنی بر کاهش 30 درصدی قیمت مسکن در سال 98 در صورت تامین زنجیره اعتبار، در نگاه اول خبر مسرت بخشی برای مردم و فعالان بخش مسکن بوده است.
قیمت مسکن در سال 98

مدیرعامل بانک مسکن در گفت‌وگو با ایسنا موضوعی را در رابطه با کاهش قیمت مسکن در سال ۹۸ اعلام کرده که بازتاب‌های زیادی داشت و باعث امیدواری مردم به آینده بازار مسکن شده است.

به گزارش مجله دلتا، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن معتقد است : «اگر چرخه اعتباری زنجیره سازندگان مسکن درست بازطراحی شود در سال آینده شاهد کاهش ۳۰ درصدی قیمت ساخت مسکن خواهیم بود.

تعریف چرخه اعتباری سازندگان مسکن

مدیرعامل بانک مسکن می گوید: برنامه جدید بانک مسکن برای افزایش توان خرید قشر های متوسط جامعه صرفا” معطوف به افزایش سقف وام نیست و درست این است که با ساز و کارهایی در پی افزایش توان خرید از طریق کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن باشیم.

رحیمی انارکی می افزاید: قصد داریم با ایجاد یک چرخه اعتباری بین دست‌ اندرکاران ساخت و ساز، قیمت نهایی مسکن را کاهش دهیم.

مسکن در سال 98

وی در تشریح جزئیات این طرح گفت: عمده دلیلی که صنایع و دست اندرکاران ساخت و ساز در قیمت‌گذاری انعطاف ندارند این است که در اصطلاح بازار نقدی خرید می‌کنند و همین عامل باعث شده تا در نهایت نتوانند تخفیف بدهند. از این رو اگر افرادی که در چرخه ساخت مسکن هستند، از کارخانه‌دار، بنکدار، انبوه‌سازان و … در یک چرخه اعتباری قرار گیرند از آنجا که در ابتدا پول نقد نمی‌دهند، می‌توانند نرخ خود را کاهش دهند.

براین اساس وقتی سازنده بتواند ساختمان خود را ارزان‌تر بسازد، در حالت عادی این کاهش قیمت به قیمت نهایی خانه منجر خواهدشد. چراکه سازنده ترجیح می‌دهد  آپارتمان را ارزان‌تر بفروشد، اما مشتری بیشتری داشته و آن را زودتر تبدیل به پول کند.

تکمیل زنجیره تامین مالی تا تابستان۹۸

فاز اول این طرح، با همکاری بنیاد مسکن تا قبل از پایان سال اجرایی خواهد شد و در نهایت زنجیره کامل تامین مالی مسکن در تابستان سال ۹۸ اجرایی می‌شود. پس به نظر می‌رسد که در صورت اجرای کامل این روند شاهد کاهش قیمت مسکن در سال ۹۸  باشیم.

رحیمی انارکی همچنین درباره پیش‌بینی افزایش ۵۰۰۰ میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن در لایحه بودجه سال۹۸، گفت: اگر این بودجه تصویب شود، ۵۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت خط اعتباری مسکن مهر کمتر شده و در قالب بدهی‌های دولت به بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

 وی اظهار امیدواری کرده که در صورت تخصیص این بودجه، بانک مسکن بتواند تسهیلات بیشتری  در اختیار متقاضیان قرار دهد.

قیمت خانه در سال 98

 کاهش قیمت ساخت مسکن در سال ۹۸ ، ادعا یا واقعیت؟

اظهارات  مدیرعامل بانک مسکن در حالی صورت گرفته که آمارهای رسمی حاکی از وجود دومیلیون و پانصد هزار واحد آپارتمان خالی از سکنه در کشور است که یک پنجم آن در تهران واقع شده و تاثیری قابل توجه در قیمت‌گذاری مسکن دارد.

به بیان روشن، در شرایطی که برنامه کلان دولت تا پایان سال ۹۹ ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده و شهرهای جدید است، نمی‌توان انتظار داشت که سازندگان زیادی از فرآیند چرخه اعتبار بهره‌مند شوند و انعطاف در کاهش قیمت تمام شده واحدهای ساخته شده، به نسبت واحدهای مسکونی خالی چندان قابل توجه نیست.

حال باید دید که اظهارات مدیرعامل بانک مسکن تا چه حد رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت و کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۸ تحت تاثیر کدام پارامترها تغییر خواهد کرد،

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

یک نظر

  1. شهروند

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۳۶ ب٫ظ

    مسولین اظهار نظر میکنند چرا عمل نمیکنند قیمتها انقدر بالا رفته که بنگاه یا مالک حاضر به کاهش ان نمی باشند مگر اینکه واحدهای صنفی اقدام به قیمت منطقه ای در هر منطقه را اعمال ودر اختیار بنگاهها قرار دهند که مالک مجبور باشد طبق این قیمت اعلامی ملک خودرا به فروش رساند نه بیشتر واینکه قدرت خرید مردم نسبت به درامد کسب شده پایین است اگر میتوانند قیمت را به سال ۹۶ برگردانن ملک متر ۴ میلیون متری ۲۰ میلیون گذاشته شده اخه مگه میشه بی عدالتی تا کجا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…