علل و درمان ریزش مو در زنان

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بالغ بر 45 درصد زنان زیر 40 سال درگیر مشکل ریزش مو هستند. طبق یک مقاله اخیر در دانشگاه علوم پزشکی تهران، متوسط سن ابتلا به ریزش مو در زنان، 30 سالگی است.
ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان معمولاً زمانی مشخص می‌شود که فرد به طور غیرمنتظره‌ای، مقدار زیادی مو از دست می‌دهد. به طور طبیعی همه‌ ما روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو از دست می‌دهیم، ریزش موها بخشی از چرخه‌ طبیعی رشد مو است، موهای قدیمی می‌ریزند تا جا برای موهای جدیدتر باز شود. در این بخش از مجله دلتا به بررسی علل ریزش مو در زنان می‌پردازیم.

چرخه‌ رشد موهای بدن و سر مراحل دارد:

فاز رشد: این مرحله بین ۲ تا ۸ سال طول می‌کشد. به طور طبیعی ۸۵ تا ۹۰ درصد از موهای سر ما در این مرحله هستند.

فاز گذرا: این مرحله ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد و در آن فولیکول‌ها تحلیل می‌روند.

فاز استراحت: این مرحله ۲ تا ۴ ماه طول می‌کشد و در انتهای آن مو می‌ریزد.

ریزش مو در زنان

علل ریزش مو در زنان

اگرچه دلایل ریزش مو در زنان الگوی کاملاً مشخصی ندارد، گمان می‌شود سابقه خانوادگی، تغییر سطح هورمون‌های مردانه و بالا رفتن سن در ریزش موی بانوان نقش داشته باشد. چهار دلیل احتمالی ریزش مو در زنان به شرح زیر است:

یائسگی و ریزش مو در زنان

نزدیک به ۵۰ درصد بانوان با نزدیک شدن به سن ۵۰ سالگی با مشکل کم‌پشت شدن یا ریزش مو مواجه می‌شوند. چرا که هورمون‌ها تا به این سن به رشد مو کمک می‌کردند، اما با عبور از ۵۰ سالگی و کاهش استروژن ریزش مو در زنان شروع می‌شود.

بیماری

ناراحتی تیروئید، دیابت، لوپوس یا کم خونی از جمله بیماری‌هایی به شمار می‌آیند که ابتلا به آن‌ها ریزش ناگهانی مو را در پی دارد و ریزش مو غالباً نخستین نشانه بیماری است. عفونت قارچی، سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و بعضی از درمان‌های سرطان نیز منجر به ریزش مو در زنان می‌شود.

استرس یا تروما

گاهی اوقات پس از پشت سر گذاشتن رویدادها و حوادث ناراحت کننده و تنش‌زا مانند طلاق یا فوت نزدیکان با ریزش شدید مو مواجه می‌شویم. در این حالت اگر بر استرس غلبه کنیم یا منبع استرس برطرف شود، ریزش مو موقتی و طبیعی خواهد بود.

رژیم غذایی و سوء تغذیه

یکی از عواقب مستقیم نداشتن تغذیه مناسب، ریزش مو است. بدن برای تامین مواد ضروری اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز از ذخیره مواد مغذی استفاده می‌کند و سهم موها با توجه به کمبود مواد مغذی موجود کاهش می‌یابد. کمبود آهن، پروتئین، ویتامین Dو کلسیم به ریزش مو می‌انجامد.

ریزش مو در زنان

درمان ریزش مو در زنان

مزوتراپی

مزوتراپی روشی است که در آن میکرو تزریق‌های متعدد انجام می‌شود. ماده مفید مستقیماً زیر پوست تزریق می‌شود. مزیت اصلی مزوتراپی این است که دارو مستقیماً در ناحیه مورد نظر وارد می‌شود، بدون این که وارد دیگر بخش‌های بدن شود و از مقدار آن کاسته شود.

پی آر پی

پی آر پی با تحریک پوست، فولیکول‌های مو و پوست سر، سطح طاسی یا کم‌پشتی غیرفعال را بار دیگر پرپشت می‌کند. پزشک ابتدا مقدار اندکی از خون بیمار را می‌گیرد و آن را برای آماده‌سازی و جدا شدن پلاکت‌ها در سانتریفیوژ قرار می‌دهد. در انتها پلاسمای سرشار از پلاکت در نقاط معین تزریق می‌شود.

لیزر تراپی

لیزر تراپی عملی ایمن، شناخته شده و موثر برای ریزش مو است که روند ریزش مو را متوقف و حتی معکوس می‌کند. این عمل بدون درد و سریع در کنار دیگر درمان‌ها مانع ریزش مو در زنان و آقایان می‌شود و حتی بعضی فولیکول‌های موی غیرفعال را به چرخه رشد سالم برمی‌گرداند.

ریزش مو در زنان

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطالب مشابه به ۷ ماسک موثر برای درمان خانگی ریزش مو مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۵۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…