دریاچه‌ای بی‌نظیر با سنگ‌های رنگین‌کمانی

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در پارک گلیشر دریاچه‌های زیادی وجود دارد که یکی از ویژگی‌های خاص‌ و شگفت‌انگیز این دریاچه‌ها سواحل رنگارنگ آن‌ها است.
دریاچه‌ مک دونالد در آمریکا

در این مطلب از مجله دلتا با دریاچه‌ مک دونالد در آمریکا و چگونگی شکل‌گیری سنگریزه‌های رنگی در سواحل آن، آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

در پارک گلیشر ۷۰۰ دریاچه وجود دارد که از بین این ۷۰۰ دریاچه فقط ۱۳۱ دریاچه دارای نام هستند. یکی از ویژگی‌های این دریاچه‌ها این است که آب آن‌ها بسیار صاف و زلال است. از آن‌جایی که این دریاچه‌ها در مناطق مرتفع قرار دارند و چون در طول سال دمای هوا در این مناطق پایین است، پایین بودن دمای هوا مانع رشد پلانکتون‌ها می‌شود. به خاطر زلال و شفاف بودن آب دریاچه، می‌توان کف دریاچه را در عمق ۹ متر یا بیشتر به وضوح دید.

دریاچه رنگی در آمریکا

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب و قابل توجه در این مجموعه دریاچه‌ها، وجود قلوه‌سنگ‌ها و سنگریزه‌های رنگارنگ در ساحل و درون آب‌های ساحلی است که منظره‌ بسیار زیبایی را به این دریاچه‌ها بخشیده است. محدوده‌ رنگ‌های این سنگریزه‌ها از قرمز پر‌رنگ شروع می‌شود و به رنگ‌هایی مانند خرمایی و رنگ بلوطی می‌رسد. در این دریاچه‌ها همچنین سنگریزه‌هایی به رنگ سبز سیر تا سبز مایل به آبی با درجات روشنی متفاوت به چشم می‌خورد.

دریاچه‌ مک دونالد در آمریکا

در ساحل دریاچه‌ مک‌دونالد، سنگریزه‌های رنگانگ به وفور دیده می‌شوند. دریاچه‌ مک دونالد با وسعت ۲۷ کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه در پارک ملی گلیشر است. این دریاچه با طول ۱۵ کیلومتر و عمق ۱۴۱ متر، طولانی‌ترین و عمیق‌ترین دریاچه پارک گلیشر نیز هست.

وجود یا عدم وجود مواد معدنی همچون آهن، رنگ این سنگریزه‌ها را تعیین می‌کند. سنگ‌های قرمز روشن که در امتداد مسیر پیاده‌رویی Grinnel Glacire وجود دارند از ته نشین شدن مواد رسوبی در قسمت‌های کم عمق آب تشکیل شده‌اند. در این قسمت‌های کم عمق، مواد کانی آهن‌دار اکسایش پیدا می‌کنند. در زمان جزر و مد دریا این مواد معدنی در معرض هوا و اکسایش قرار می‌گیرند. اگرچه این سنگ‌های رنگی، در اثر فرسایش و گذشت زمان سطحی صاف و صیقلی پیدا کرده‌اند ولی شیارها و نشانه‌هایی از موج‌های دریا بر روی آن‌ها نقش بسته است.

دریاچه با سنگ های رنگی

درواقع سنگریزه‌های رنگی در بسیاری از قسمت‌های پارک گلیشر دیده می‌شوند. یخچال‌های طبیعی باعث فرسایش و خرد شدن سنگ‌ها و تبدیل آن‌ها به تکه‌های کوچک‌تر می‌شوند سپس رودخانه‌ها این سنگریزه‌ها را با خود می‌برند یا اینکه بسیاری از این سنگریزه‌ها در ته دریاچه‌های یخچالی ته نشین می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمندساحلی که مانند الماس می‌درخشد.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…