شرایط و مقدار ارث زن و شوهر از یکدیگر

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مسائل مربوط به ارث همسران که شامل ارث زن از شوهر و سهم‌الارث شوهر از زن، یکی از مهم‌­ترین موارد ارث محسوب می‌شود که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید.
مقدار ارث زن و شوهر

در بسیاری از موارد موضوع ارث تبدیل به یک چالش شده و اختلافات زیادی بین فرزندان و همسر متوفی به وجود می­‌آورد. گاهی حتی کار به جایی می­‌کشد که تنها یک مرجع قانونی مثل وکیل ارث می­‌تواند آن را به‌صورت مسالمت‌­آمیز حل کند. آگاهی از چنین مسائلی موجب جلوگیری از تضییع حقوق دیگران می‌­شود. در این نوشتار از مجله دلتا قصد داریم به مقدار ارث زن و شوهر بپردازیم.

سهم‌الارث زن از شوهر در صورت داشتن فرزند

قانون ارث زن از شوهر در صورتی‌که فرزند داشته باشد یک هشتم است. البته در گذشته زنان فقط از اموال منقول ارث می‌بردند و از اموال غیرمنقول چیزی به آن‌ها نمی‌رسید. اما به موجب قانون جدید زنان هم از اموال منقول و هم از اموال غیرمنقول ارث می‌برند.

 طبق ماده ۹۴۶ قانون مدنی در صورتی‌که مردی فوت کند و فرزند داشته باشد، همسر یک هشتم از اموال منقول مانند ماشین وسایل و غیره و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقولی چون زمین و خانه را نیز به ارث می‌­برد.

اگر مردی چند زن داشته باشد سهمی که به زن تعلق می‌گیرد، باید بین آن‌ها تقسیم شود. یعنی یک چهارم اموال بین همه‌­ این زنان باید به‌صورت مساوی تقسیم شود.

سهم‌الارث زن از شوهر در صورت نداشتن فرزند

ارث زن از شوهر در صورت نداشتن فرزند طبق آن‌چه در قانون مدنی آمده بیش‌تر از زمانی‌است که فرزندی درمیان باشد. در صورتی‌که مردی فوت کند و فرزندی نداشته باشد، ارث زن به جای یک هشتم، یک چهارم است. یعنی یک چهارم از اموال منقول و یک چهارم از قیمت اموال غیرمنقول به زن می‌­رسد.

لازم به ذکر است که اگر مردی چند زن و فرزند داشته باشد، سهمی که به زن تعلق می‌گیرد، باید بین آن‌ها تقسیم شود. مثلا اگر متوفی دو زن و فرزند باشد، سهم هر دو زن باهم یک هشتم است که بین آن‌ها به‌طور مساوی تقسیم می­‌شود.

 ارث زن و شوهر

سهم‌الارث شوهر از زن

در مورد ارث بردن شوهر از زن یا به عبارتی ارث مرد از اموال زن به این‌صورت است که چنان‌چه زن فوت کند و دارای فرزند نباشد، شوهر نصف اموال زن را به ارث می‌برد.

اگر زن، وارث دیگری مانند پدر و مادر نداشته باشد نیز بقیه اموال زن برای شوهر خواهد بود و اگر زن فوت کند و دارای اولادی باشد، شوهر یک چهارم از اموال زن را به ارث می‌برد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب ارث شما در چه صورتی به دولت می‌رسد؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. غلام جفاجور

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۱۷ ب٫ظ

    بسیار زیبا جالب ومفید میباشدز همه مطالب

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۶ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۳۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …