بدون درنظر گرفتن این نکات،‌ هرگز خانه‌ای را اجاره نکنید

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در سال‌های اخیر با افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن، تعداد اجاره‌نشین‌ها خصوصا در شهرهای بزرگ افزایش یافته است. گرچه اجاره‌نشینی هم امتیازاتی دارد اما چنا‌چه در زمان اجاره ملک به برخی نکات توجه نکنیم این مساله ممکن است مشکلاتی به‌وجود آورد.
نکات مهم پیش از اجاره

بی‌توجهی طرفین قرارداد اجاره به موضوعات حقوقی باعث می‌شود تا اشکالات زیادی در تنظیم این قرارداد‌ها حادث شود. در این نوشتار از مجله دلتا قصد داریم به موضوع نکات مهم پیش از اجاره بپردازیم.

باتوجه به افزایش قیمت مسکن تعداد مستاجران افزایش یافته است. با اینکه در فرهنگ ما، اجاره‌نشینی معادل خوش‌نشینی تلقی می‌شود اما این برداشت در سال‌های اخیر تا حدودی تغییر کرده و مستاجران گاها با صاحبخانه‌های خود دچار مشکلات اساسی می‌شوند.

برای به حداقل رساندن اختلافات با صاحبخانه پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را حتما در زمان اجاره ملک در نظر بگیرید.

ادعای خسارت

قبل از امضای قرارداد از ساختمان بازدید کنید و تمامی مشکلات و خرابی‌های احتمالی ساختمان را در زیر اجاره‌نامه یادداشت کنید.

با رعایت این مساله در زمان پایان قرارداد و تحویل خانه صاحبخانه نمی‌تواند برای آن خرابی‌ها ادعای خسارت نماید.

هم‌چنین بهتر است کلیه مشکلات ساختمان را قبل از عقد قرارداد و اسباب‌کشی، توسط خود صاحبخانه برطرف کنید تا بعدا مجبور به پرداخت هزینه‌های آن نشوید.

 هزینه تعمیر و نگهداری

کارشناسان معتقدند بهترین خانه‌ها برای اجاره ساختمان‌هایی با عمر ۳ تا ۱۰ سال هستند زیرا هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار کمتر از ساختمان‌های نوساز یا قدیمی است.

 کد رهگیری

دریافت کد رهگیری پس از امضای قرارداد را فراموش نکنید. دریافت این کد هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت اما در صورت بروز هرگونه اختلاف با صاحبخانه می‌توانید در محاکم قضایی از مزایای آن استفاده کنید. قبل از امضای قرارداد فراموش نکنید اصل سند یا قولنامه ملک را با کارت شناسایی صاحبخانه مطابقت دهید.

 محل پارکینگ

محل پارکینگ منزل خود را در حضور مالک مشخص کنید و حتی‌المقدور در قرارداد نیز ذکر کنید تا بعدا در صورت ایجاد مشکل با دیگر همسایگان بتوانید به آن استناد کنید.

 کاهش هزینه‌های ماهانه

برای کاهش هزینه‌های ماهانه، بهتر است خانه‌ای را انتخاب کنید تا دارای نورگیر مناسب و کنتورهای مجزای آب، برق و گاز باشد.

پرهیز از اماکن عمومی

برای در امان بودن از شلوغی و مشکلات مربوط به نبودن جای پارک در اطراف منزل، خانه‌ای را انتخاب کنید که در مجاورت بزرگراه، مدرسه، پمپ بنزین، مراکز توزیع برق و تلفن یا بیمارستان نباشد.

قرارداد اجاره

 رسمی کردن قراردادها

قرارداد اجاره خود را حتما در بنگاه یا دفاتر اسناد رسمی ثبت کنید و نگران هزینه‌ای که بابت آن می‌پردازید نباشید. با این هزینه اندک در آینده می‌توانید جلوی بسیاری از مشکلات (خصوصا در زمان تخلیه ملک) را بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اصول محکم‌کاری‌های یک معامله را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۳۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …