کوفته سبزی شیرازی ، غذای مجلسی و لذیذ

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کوفته یکی از غذاهای اصیل ایرانی و ترکی است که با روش‌های مختلف و مواد مختلف تهیه می‌شود. یکی از این کوفته‌ها، کوفته سبزی شیرازی است که نسبت به کوفته‌های دیگر سبزی بیشتری دارد.
کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی شیرازی یکی از انواع مختلف کوفته‌‌‌ است. این خوراک جزء غذاهای قدیمی و پرطرفدار ایرانی است و آن را به شهر شیراز نسبت داده‌اند. در تهیه انواع کوفته از جمله همین کوفته، گوشت قرمز و سبزی‌‌‌‌های معطر استفاده‌‌‌ می‌شود. کوفته‌‌‌‌ها ارزش غذایی زیادی دارند. با توجه به مواد اولیه مغذی که در تهیه آن‌‌‌‌ها به کار‌‌‌ می‌رود، جزء غذاهای پرکالری و مقوی به شمار‌‌‌ می‌روند. در تهیه این غذای خوشمزه باید دقت لازم را داشته باشید تا کوفته‌‌‌‌ها مزه واقعی و شکل خود را از دست ندهند. اگر تا به حال کوفته سبزی شیراز را درست نکرده‌اید با مجله دلتا همراه شوید تا طرز تهیه آن را مرحله به مرحله یاد بگیرید.

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۳ عدد
  • نخود آبگوشتی ۳۰۰ گرم
  • برنج ۵ پیمانه
  • سبزی (جعفری، شوید، تره و ترخون) ساطوری شده ۱ کیلو
  • کشمش یا آلو به میزان لازم
  • گردو ۱۰۰ گرم
  • پیاز داغ ۱ پیمانه
  • نمک و زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول

نخود و برنج را از روز قبل در آب خیس کنید. سعی کنید چندین بار آب نخود را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود. سپس برنج و نخود خیس خورده را در آبکش بریزید تا آب آن‌‌‌‌ها کاملا گرفته شود. اگر مواد کوفته آب داشته باشد از هم وا‌‌‌ می‌رود.

مرحله دوم

برای تهیه سس غذا، یک لیوان برنج و مقداری از سبزی خرد شده را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و داخل آن آب زیاد ریخته و بگذارید بپزد تا شبیه آش شود. سس این غذا باید غلیظ باشد، بنابراین باید برنج و سبزی خوب بپزند تا لعاب‌دار شود.

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

مرحله سوم

برای درست کردن مایه کوفته ابتدا پیازها را رنده کرده و آب آن‌‌‌‌ها را بگیرید. سپس گوشت، بقیه برنج و نخود را با پیاز مخلوط کرده و با چرخ گوشت چرخ کنید. نمک، زردچوبه، فلفل و مابقی سبزی را به مواد اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه با دست خوب ورز دهید. هنگام ورز دادن مایه را چندین بار داخل ظرف بکوبید تا مواد چسبندگی بیشتری پیدا کند. اگر مواد کوفته خوب ورز نخورد هنگام پخت از هم باز‌‌‌ می‌شوند.

مرحله چهارم

بنا به سلیقه خود‌‌‌ می‌توانید برای داخل کوفته از کشمش یا آلو استفاده کنید. از هر کدام از این مواد استفاده‌‌‌ می‌کنید آن‌‌‌‌ها را خوب بشویید و همراه پیاز داغ و گردو در یک قاشق روغن تفت دهید و کمی زردچوبه هم به آن‌‌‌‌ها اضافه کنید تا خوش‌رنگ شوند.

مرحله پنجم

برای درست کردن کوفته مقداری از مایه بردارید و داخل دست خود باز کنید. یک قاشق از مواد میانی روی آن بریزید و با دست گلوله کنید. سپس کوفته‌‌‌‌ها را به آرامی و با کمی فاصله در سس در حال جوش بگذارید. زمان بدهید تا کوفته‌‌‌‌ها کاملا بپزند. وقتی کوفته‌‌‌‌ها آماده شدند داخل ظرف مورد نظر سرو کنید و از سس آن روی کوفته‌‌‌‌ها بریزید.

نکات کلیدی در تهیه کوفته سبزی شیرازی

  • در تهیه سس کوفته‌‌‌ می‌توانید از رب گوجه‌فرنگی نیز به دلخواه استفاده کنید.
  • مواد کوفته را باید خیلی خوب ورز دهید تا هنگام پخت از هم وا نروند. همچنین در نیم ساعت اول پخت، در قابلمه را نگذارید.

پیشنهاد مطالعهطرز تهیه خوراک لوبیا سبز ، سرشار از پروتئین را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۵۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۱۷ ب٫ظ

    خوبه. رقیه راست پور٠٩٩٠٢٧٧٣٣٢۴

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۵۲ ب٫ظ

      ممنون از حضور شما دوست عزیز

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…