دریافت مستمری شوهر اول چه شرایطی لازم دارد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از متداول‌ترین سوال‌هایی که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید این است که آیا زنی که شوهرش فوت کرده است، می‌تواند به صورت مادام‌العمر از مستمری همسر خود استفاده کند یا خیر؟
دریافت مستمری همسر اول

مستمری نوعی تعهد قراردادی است که با توافق طرفین به نفع شخص ثالث یا خود فرد انجام می‌شود. همچنین تابع نظام قراردادی از جنس بیمه است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع دریافت مستمری همسر اول می‌پردازیم.

دریافت مستمری بعد از ازدواج

در گذشته زنانی که همسران خود را از دست می‌دادند، در صورت فوت همسر حقوق وی را دریافت می‌کردند اما این پرداخت‌ها پس از ازدواج مجدد آن‌ها قطع می‌شد و همین ترس از قطع مستمری، مانعی برای ازدواج رسمی مجدد و ثبت آن می‌شد. تامین اجتماعی برای رفع مشکلات ناشی از این امر، مستمری همسر بعد از ازدواج مجدد را طبق قانون مصوب برقرار کرد. بر اساس این آیین‌نامه ازدواج مجدد فرد باعث نمی‌شود که مستمری شوهر اول او از بین برود و قطع شود. حتی کسانی که در گذشته نیز به دلیل ازدواج، مستمری‌ آن‌ها قطع شده است، از تاریخ تصویب این قانون در سال ۱۳۹۲ امکان مراجعه به شعب تامین اجتماعی دارند. همچنین امکان برخورداری از مزایای مستمری برایشان فراهم است. بر اساس این آیین‌نامه، صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی وظیفه دارند تا مستمری افرادی را که به دلیل ازدواج مجدد قطع شده است، دوباره برقرار کنند.

دریافت مستمری

 اگر شوهر دوم زوجه نیز فوت کند مستمری او چگونه پرداخت می‌شود؟

اگر همسر دوم زن هم فوت کند، بر اساس آیین‌نامه قانون حمایت از خانواده، مستمری که مبلغ آن بیشتر باشد، به زوجه تعلق می‌یابد. شاید از نظر کارشناسی به این مصوبه نقد داشته باشیم ولی از زمان تصویب قانون آن را اجرا می‌کنیم. به موجب بند یک ماده ۴٨ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۹۱ و آیین‌نامه اجرایی مربوطه ازدواج دائم همسر یا همسران بیمه‌شدگان یا مستمری‌بگیران متوفی، مانع استمرار در پرداخت مستمری فوت و سایر مزایای جانبی متعلقه به آنان نخواهد بود.

دریافت کردن مستمری

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب قابل توجه آقایان، این نوع مهریه به نفع شما است را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …