اصول محکم‌کاری‌های یک معامله

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معاملات حقوقی و دعاوی ناشی از آن یکی از مهم‌ترین موارد طرح دعوا در دستگاه قضایی است.
راه های یک معامله بی دردسر

عدم توجه به نکات حقوقی معاملات نه تنها باعث ضرر مالی افراد و صرف زمان زیادی برای پیگیری موضوع می‌شود بلکه همین مساله موجب تراکم پرونده‌های زیادی در دستگاه قضایی هم شده است. رعایت برخی نکات ساده می‌تواند از دعاوی بسیاری جلوگیری کند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع راه های یک معامله بی دردسر می‌پردازیم.

مزایا و آثار اسناد رسمی

یادآوری مزایا و آثار سند رسمی و ترویج فرهنگ تنظیم سند، ضمن جلوگیری از خسارات فردی و اجتماعی، از وقوع اختلافات مرتبط با آن و تشکیل پرونده‌های قضایی نیز خواهد کاست.

اصالت سند عادی را باید اثبات کرد. اثبات این اصالت با کسی است که به آن استناد می‌کند و طرف مقابل می‌تواند با اظهار این مطلب که چنین سندی را امضا نکرده است، از خود سلب مسئولیت کند.

سند رسمی چنین تلاشی را نیاز ندارد. ضمن اینکه انکار نسبت به مندرجات سند رسمی راجع به اخذ وجه یا مال یا تعهد به تأدیه وجه یا تسلیم مال، مسموع نیست. این نکته نیز قابل ذکر است که امکان وقوع معاملات معارض در معاملات با سند رسمی به مراتب کمتر است.

همچنین نقل و انتقال حق کسب و پیشه از مستأجر سابق به مستأجر جدید فقط با سند رسمی معتبر خواهد بود.

اصول محکم‌کاری‌های یک معامله

قراردادی که تحت عنوان قولنامه در بنگاه‌های معاملاتی یا بیرون از آن‌جا تنظیم می‌شود، سندی عادی است و به همین دلیل طرفین (خریدار و فروشنده) باید ‌‌نهایت دقت را در تنظیم آن داشته باشند تا بعدها دچار مشکل نشوند.

  •  مال در وثیقه یا رهن و توقیف نباشد
  •  احراز سمت فروشنده
  • مشاهده گواهی انحصار وراثت و احراز هویت‌ها
  • خودداری از پرداخت کل قیمت معامله
  • استفاده از چک تضمینی در پرداخت‌ها

 وجه التزام

وجه التزام در قرارداد به این معنا است که هر گاه به علتی معامله قطعی انجام نشد، این مبلغ به عنوان جریمه از طرفی که عدم انجام معامله مستند به عمل او است، اخذ شود و به طرف دیگر تعلق گیرد.

در واقع وجه التزام، خسارت عدم انجام تعهد انتقال رسمی ملک یا مورد معامله است.

 بررسی توان مالی خریدار

لازم است از توان مالی خریدار برای پرداخت قیمت معامله اطمینان حاصل شود. شروطی در قولنامه آورده شود که در صورت عدم پرداخت قیمت یا ناتوانی از پرداخت، برای فروشنده حق بر هم زدن معامله وجود داشته باشد.

معامله بی دردسر

 درج امضای همه مالکان

اگر مالکان متعدد بوده و یکی از آن‌ها عهده‌دار مذاکره با خریدار باشد، حتما باید ذیل قولنامه را همه مالکان امضا کنند، مگر این‌که به یک نفر وکالت در فروش بدهند که در این‌صورت وکیل از طرف همه مالکان قولنامه را امضا می‌کند.

 الزام به تنظیم سند

اگر خریدار یا فروشنده از حضور در دفترخانه اسناد رسمی و انتقال سند مالکیت مورد معامله خودداری کنند، طرف دیگر می‌تواند الزام به تنظیم سند رسمی انتقال را از دادگاه درخواست و پس از قطعیت حکم، درخواست صدور اجراییه کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب ارث شما در چه صورتی به دولت می‌رسد؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۱۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …