تکه‌ای از بهشت در سیستان و بلوچستان

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روستای تمین یکی از خاص‌ترین و زیباترین مناطق تفتان در سیستان و بلوچستان است که در ردیف روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته است.
روستای تمین در سیستان و بلوچستان

سرزمین ایران با داشتن سابقه فرهنگی کهن و پایدار متشکل از اقوام و طوایف و تنوع اقلیمی فراوان و برخورداری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی برای تفریح و گشت وگذار شرایط مناسبی دارد. در این میان، روستاها به سبب موقعیت بکر و دست نخورده‌ای که دارند به کانون تردد گردشگران تبدیل شده‌اند. روستای «تمین» یکی از آن روستاهای پرجاذبه در حوزه گردشگری استان سیستان و بلوچستان است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با روستای تمین در سیستان و بلوچستان آشنا شوید.

قلعه تمین

این اثر با مساحتی حدود سه هزار مترمربع و بیست‌ و پنج متر ارتفاع از سطح دره تمین، بر فراز صخره‌ای بلند با مصالح بومی همانند سنگ ساخته شده است. این قلعه، با قدمتی ۲۵۰ ساله، مرکز فرماندهی حاکمان منطقه همچون سید خان و نورمحمد خان بوده است. در حال حاضر دیواره‌های قسمت شمالی و حدود ۵۰۰ مترمربع از خود بنا باقی مانده است.

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

قبرستان تمین

قبرستان باستانی تمین که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، به‌عنوان یکی از آثار ارزشمند باستانی این دهستان به شمار می‌رود. این قبرستان قبرهای چهارگوش ساده به ابعاد تقریبی ۵۰ در ۵۰ دارد که با سنگ پوشانده شده‌اند. یکی از نکات قابل‌توجه این گورستان این است که در بیش از ۶۰ درصد قبور اصل رو به قبله بودن رعایت نشده است و این احتمال را تقویت می‌کند که این گورها مربوط به بزرگان زرتشتی است. جالب است بدانید، شواهد تاریخی همچون هجرت بزرگان اشکانیان (که زرتشتی بودند) به اطراف تفتان در کتب تاریخی ثبت شده است.

جاذبه های تمین

چشمه آب معدنی موسی

این چشمه تنها منبع تامین آب روستا است. این چشمه زیبا از دل صخره‌ای عظیم می‌جوشد و چشم‌انداز زیبایی را به‌وجود آورده است. از خصوصیات بارز این چشمه وجود املاح معدنی زیاد و مفید و همچنین گرم بودن آب آن در زمستان و سرد بودن در تابستان است.

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند پاوه کرمانشاه، شهری با قدمت بیش از ۳ هزار سال

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۲۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…