قیمت خانه در ایران گران است یا کشورهای دیگر؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اهمیت مسکن در سبد خانوار سبب شده است تا مرکز مطالعات ساختمان و مسکن جهانی هر ساله شاخصی به نام شاخص قیمت مسکن تهیه کند و به مقایسه قیمت خانه در کشورهای مختلف بپردازد.
قیمت خانه در ایران

قیمت خانه در ایران گران است یا کشورهای دیگر؟

گران بودن دلار در ایران، موجب شده کشورمان برای کسانی که درآمد دلاری دارند و به ریال خرج می‌کنند، جای ارزانی برای خرید مسکن باشد.

زمانی که هنوز اقتصاد ایران با تورم و رشد بی‎رویه قیمت ارز روبه‎رو نبود؛ متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران ۲۰۷۰ دلار بود و ایران، در رده‎بندی دنیا از نظر متوسط قیمت هر مترمربع مسکن، جایگاه ۴۸ را داشته است.

آمارها نشان می‎دهد در سال گذشته قیمت هر مترمربع مسکن در ایران کمتر از ۴ میلیون تومان بود که با رشد شدید قیمت‎ها به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسید.

قیمت خانه در ایران از کدام کشورها ارزان‎تر است؟

اهمیت مسکن در سبد خانوار سبب شده تا مرکز مطالعات ساختمان و مسکن جهانی هر سال شاخصی به نام شاخص قیمت مسکن تهیه کند و به مقایسه قیمت خانه در کشورهای مختلف بپردازد.

هنگ کنگ

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبرآنلاین  در این طبقه‎بندی، هنگ کنگ گران‌ترین قیمت خرید و فروش مسکن در جهان را به خود اختصاص داده است. هر متر مربع آپارتمان در این کشور به طور میانگین قیمتی در حدود ۲۹ هزار و ۱۸۰ دلار دارد.

فقط دو کشور قطر و امارات گران‌تر از ایران هستند و خرید ساختمان در دیگر کشور های همسایه ، هزینه‎ای کمتر از ایران دارد. طبق این گزارش متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در پایتخت کشور امارات ۲۷۰۵ دلار و در قطر برابر با ۴۵۵۸ دلار است.

امارات

قیمت خانه به‎طور میانگین در عراق، روسیه، ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و پاکستان در سال ۲۰۱۸ ارزان‌تر از ایران بوده است.

به‎طور مثال، مردم روسیه برای خرید یک مترمربع مسکن در مرکز شهرهای مهم این کشور به‎طور میانگین باید ۱۳۹۰ دلار  و عراقی‌ها  ۱۲۸۹ دلار به ازای هر مترمربع بپردازند.

میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در کشور ارمنستان برابر با ۱۱۹۴ دلار، در ترکیه ۱۰۴۹ دلار، در آذربایجان ۱۳۲۸ دلار، در قزاقستان ۹۵۸ دلار، در گرجستان ۹۳۷ دلار و در پاکستان برابر با ۷۵۶ دلار آمریکا بوده است.

قیمت خانه در مصر

 این رده‎بندی از هنگ کنگ شروع شده است و در انتهای این فهرست مصر قرار دارد. قیمت مسکن در مصر به‎طور میانگین در قیاس با دیگر کشورها اندک است و مصری ها به ازای خرید یک متر مربع واحد مسکونی باید ۵۹۸ دلار آمریکا بپردازند.

 

برای خوانش مطالب روزآمد مسکن، از صفحه‎های خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…