فشارخون بالا، قاتلی خاموش در کمین شما

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حداقل 40 درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند و این موضوع بسیار خطرناك است، این ‏افراد وقتی متوجه می‌شوند كه با سكته مغزی یا قلبی به بیمارستان می‌روند یا با نارسایی كلیه باید دیالیز شوند.‏
کنترل فشار خون بالا

فشارخون بالا به دلیل نداشتن نشانه یا علائم بالینی ابتلا، قاتل خاموش نام گرفته است. به همین دلیل این بیماری، سلامت افراد زیادی را تهدید می‌کند، از این رو مجله دلتا در این مطلب راه‌های کنترل فشار خون بالا را بررسی کرده است.

متخصصان معتقدند عوامل مختلفی از جمله تغذیه نامناسب، عوامل محیطی، استرس، عوامل شغلی، مصرف زیاد نمک و چاقی از مهم‌ترین عواملی هستند که در شیوع بیماری فشارخون بالا نقش دارند.

عوامل موثر در کنترل فشار خون بالا و عوارض آن

 فشارخون بالا، عامل مهم سکته‌های مغزی و قلبی، نارسایی کلیه و کم‌بینایی

  • فشارخون بالا از مهمترین علل سکته‌های مغزی، قلبی و همچنین نارسایی کلیه و کم بینایی است.
  • ارگان‌های حیاتی مانند مغز، قلب، کلیه و چشم بر اثر فشارخون آسیب می‌بینند، البته در فشارخون بالا همه اعضای بدن صدمه می‌بینند اما به ارگان‌های حیاتی‌تر آسیب بیشتری وارد می‌شود.
  • عوامل محیطی، تغذیه نامناسب، عوامل شغلی، استرس، نمک زیاد و چاقی در شیوع این بیماری بسیار نقش دارند، با کنترل عوامل تاثیرگذار تا حد زیادی می‌توان فشارخون را کاهش داد یا مقادیر داروی مصرفی را در بیماران کم کرد.
  • ژنتیک و توارث در بروز بیماری فشارخون بالا نقش مهمی دارد و چنان‌چه پدر یا مادر مبتلا به فشارخون باشند احتمال این‌که فرزندان آن‌ها نیز دچار فشار خون بالا شوند به مراتب بیشتر از سایرین است.

فشار خون بالا در کمین ایرانی‌ها

  • مصرف نمک در کشور بین ۲ تا ۲.۵ برابر حد مجاز است و این موضوع عامل بسیار مهمی در شیوع فشارخون است. برخی افراد با توجه به سلایق غذایی نمک بیشتری مصرف می‌کنند، به عبارتی به ذائقه شور عادت کرده‌اند که موضوع خطرناکی است و باید این رویه را تغییر دهند.

مواد غذایی پر‌پتاسیم، عامل مهمی برای کاهش فشارخون بالا

  • یکی از عواملی که ثابت شده با رعایت آن فرد می‌تواند بین نیم تا یک سانتی‌متر جیوه (بین ۵ تا ۱۰ میلیمتر جیوه ) فشارخون را کاهش دهد، مصرف مواد غذایی پر‌پتاسیم است.
  • سیب زمینی یکی از مواد غذایی سرشار از پتاسیم است. بیشتر افراد سیب زمینی را خلال و با نمک زیاد در روغن سرخ کرده و سپس مصرف می‌کنند، این کار هم مواد غذایی سالم را به ناسالم تبدیل کرده و هم از مقدار پتاسیم آن به شدت می‌کاهد.
  • سیب زمینی را به صورت آب‌پز یا تنوری مصرف کنید تا از منبع غنی پتاسیم آن بهره‌مند شوید، اگر سیب زمینی به چیپس تبدیل و مصرف شود، سلامت شما را تهدید می‌کند.

فشار خون بالا

رژیم غذایی پرکلسیم می‌تواند از شیوع فشارخون جلوگیری کند

  • رژیم غذایی پرکلیسم می‌تواند از شیوع بیماری فشارخون جلوگیری کند. لبنیات منبع غنی رژیم غذایی پرکلسیم هستند که بهتر است از نوع کم چرب آن، مصرف شود.
  • از موارد دیگری که می‌توان برای جلوگیری از شیوع فشارخون انجام داد، ورزش منظم در طول هفته است، ۳ تا ۵ روز در هفته به مدت ۵۰ دقیقه ورزش منظم به صورت پیاده روی تند، می‌تواند مانع تشدید فشارخون شود.
  • کاهش وزن در کنترل فشارخون نقش مهمی دارد. آلودگی هوا، محیط پراسترس و حتی هیجانات مثبت هم می‌توانند فشار خون را بالا ببرد.

فشار خون

پیشنهاد مطالعه: مطلب چربی‌سوزی سریع با این دمنوش‌های معجزه‌آسا را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۰۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۴۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۶ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۵۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۶ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۵ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۰۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۵ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۰۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۵ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۲۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…