چگونه مهریه را اقساطی پرداخت کنیم؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطالبه مهریه حجم زیادی از پرونده‌های موجود در دادگاه‌ها را تشکیل می‌دهد. شرایط قسط‌بندی مهریه در سال ۱۴۰۰ و درخواست اعسار از پرداخت مهریه ابهامات و سوالات زیادی را پیش روی ما قرار داده است.
شرایط قسط بندی مهریه

قسط‌بندی مهریه در واقع پس از اعتراض زوج به عدم توانایی مالی در پرداخت یک‌باره مهریه و به دنبال ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه ایجاد می‌‌گردد. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع شرایط قسط بندی مهریه می‌پردازیم.

شرایط قسط‌بندی مهریه

در شرایط قسط‌بندی مهریه در سال ۱۴۰۰ و درخواست اعسار از پرداخت مهریه در موضوع مرتبط با دریافت مهریه و نحوه تقسیط آن قانون خاصی برای میزان اقساطی که زوج باید بپردازد مشخص نشده است.

تعیین میزان پیش پرداخت مهریه در اختیار قاضی رسیدگی کننده پرونده است که با توجه به شرایط درآمد و توانایی مالی زوج و دفاعیات زوجه تعیین می‌گردد.

بنابراین میزان پیش پرداخت اقساط مهریه برای همه افراد یکسان نبوده و در هر پرونده‌ای بسته به موارد و شرایط آن تعیین و صادر می‌گردد.

پس از تایید درخواست زوج، مهریه توسط دادگاه قسط‌بندی شده و در زمان‌های تعیین شده زوج متعهد به پرداخت آن به زوجه می‌شود.

هم‌چنین اگر مرد از بابت مهریه چه از دادگاه و چه از طریق اجرای ثبت، ممنوع‌الخروج شده باشد، پس از اثبات اعسار می‌تواند دستور ممنوع‌الخروجی را رفع کند.

پرداخت پیش قسط مهریه

نحوه محاسبه اقساط مهریه علاوه‌بر درآمد ماهیانه، بستگی به میزان مهریه و دیگر اموال زوج دارد، اما تعیین کننده نهایی قاضی است که معمولا با توجه به افزایش قیمت سکه، هر چند ماه یک سکه همراه با پیش پرداخت سه تا ۱۰ سکه مشخص می‌کند.

بنابراین میزان پرداخت پیش قسط مهریه برای همه افراد یکسان نیست. در هر پرونده و هر شعبه‌ای، قاضی دادگاه خانواده به‌صورت موردی تصمیم‌گیری می‌کند.

درخواست قسط‌بندی مجدد مهریه

درخواست تقسیط مجدد مهریه بستگی به قدرت اثبات اعسار شما دارد.

اگر با دلایل کافی بتوانید ثابت کنید که درآمدی ندارید دادگاه به میزان مناسبی آن را تقسیط خواهد کرد.

در نهایت چنانچه رای دادگاه را قبول نداشتید می‌توانید اعتراض کرده و همچنین تقاضای تعدیل اقساط مهریه را از دادگاه بخواهید.

قسط بندی مهریه

اعتراض زن به قسط‌بندی مهریه

پس از ارائه درخواست تقسیط مهریه توسط زوج، اگر زن به رای صادر شده معترض باشد، می‌تواند به رای صادره اعتراض نماید.

در این‌صورت باید لیست اموال زوج را برای ممانعت از تقسیط مهریه ارائه نماید. مثلا اگر مهریه خود (برای مثال ۱۱۰ سکه) را به اجرا گذاشتید و در دادگاه حکم قطعی ۲ عدد سکه به عنوان پیش پرداخت و هر۶ ماه یک سکه تعیین گردید.

شما می‌توانید به رای صادر شده دادگاه اعتراض کنید. برای این کار می‌توانید استشهادیه تنظیم شده را در قالب یک لایحه دفاعیه به دادگاه تجدیدنظر ارائه دهید.

هم‌چنین اگر زوج وضعیت مالی بهتری پیدا کرد، باید دوباره دادخواست ازدیاد اقساط را مطرح نمایید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، شرایط اثبات رابطه نامشروع از طریق فیلم و عکس مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ آبان ۱۴۰۰ در ۰:۱۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۰۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …