چند اصطلاح رایج در ثبت ملک که باید بدانید

۰
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ثبت ملک به نام صاحبان املاک گاهی با پیچیدگی هایی همراه است، از طرفی در این بین افراد با الفاظ و اصطلاحاتی رو به رو می‎شوند که با معانی آن آشنایی ندارند.
ثبت ملک

ثبت ملک مانند دیگر کارهای اداری دارای مراحلی است. از آنجا  که فرایند ثبت املاک  از قانون ثبت تبعیت می‎کند این قانون به لحاظ تخصصی بودن حاوی اصطلاحات پیچیده‎ای است که گاهی افراد را در روند مراحل  ثبتی  دچار ابهام و سر درگمی می‎کند. بنابراین در این نوشتار، مفاهیم این اصطلاحات را شرح می‎دهیم .

املاک مجهول المالک:

آن دسته از املاکی که در دفتر توزیع اظهارنامه به‎نام شخص معرفی شده‎اند اما مالک اقدامی برای ثبت ملک به‎نام خود نکرده املاک  مجهول المالک هستند. مالک این اموال می‎تواند  با مدارک خود به انضمام قولنامه،  ثبت ملک به‎نام خود در دفاتر ثبت را تقاضا کند.

املاک ثبتی:

املاکی هستند که نام مالک و حدود مشخصات ملک در دفاتر اداره‎ی ثبت درج شده و در واقع سابقه‎ی ثبتی ملک مشخص و موجود است که همان املاک ثبت شده هستند.

املاک مشاعی:

وقتی  یک ملک چند مالک داشته باشد و همگی در استفاده از آن ملک سهم داشته باشند و حدود سهم ایشان مشخص نباشد  در سند مالکیت، مشاعی بودن آن ملک درج می‎شود.

املاک جاری:

این املاک در دفاتر املاک اداره‎ی ثبت سابقه ثبتی یعنی سند مالکیت ندارند ،  برای صدور سند مالکیت این املاک  باید ابتدا برایشان تحدید حدود انجام شود، تحدید حدود پس از مشخص شدن ، از طریق آگهی که به آن آگهی تحدید حدود می‎گویند به آگاهی همگان  می‎رسد، تا اگر شخصی  نسبت به این ملک ادعایی دارد و یا  دارای حقوقی هستند  از قبیل حق ارتفاق یعنی حق عبور و مرور ، اعتراض خود را مطرح کنند.

ثبت ملک

املاک موروثی:

هرکس ملکی به نام او به ثبت رسیده باشد پس از فوت به ورثه اش منتقل می‎شود. ورثه باید  همراه با مدارک خود  که شامل  فرم های تقاضای صدور سند مالکیت ،گواهی انحصار وراثت ، فرم ۱۹ مالیاتی و اصل سند مالکیت متوفی است به اداره ثبت مراجعه کرده و در خواست صدور سند مالکیت کنند.

تبدیل اسناد مشاعی به یک جلد:

هنگامی که مالکان  یک ملک سهام مشاعی خود را به یک نفر منتقل می‎کنند، خریدار چنین ملکی باید با مراجعه به اداره‎ی ثبت محل وقوع ملک و ارائه‎ی سند مالکیت مشاعی خود،  درخواست صدور سند مالکیت به نام خود کند.

سندمالکیت المثنی:

گاهی ممکن است سند مالکیت گم شود یا به هر طریقی ازبین برود. دراین مواقع مالک باید از اداره‎ی ثبت محل وقوع ملک تقاضای صدور سند مالکیت  المثنی کند.

سند تعویضی:

گاهی ممکن است در اثر بی‎توجهی مالک در نگهداری سند ملک یا در اثر وقوع حوادث غیر مترقبه مثل سیل و آتش سوزی، سند مالکیت غیر قابل استفاده  شود در این شرایط مالک  می‎تواند لاشه‎ی سند را به اداره‎ی ثبت  محل  وقوع  ملک ببرد و تقاضای صدور سند جدید کند.

افراز:

به هریک از مالکان که در یک ملک  غیر منقول مشاع به‎طور مشترک شریک هستند شرکا ملک مشاع گویند. هریک از شرکا می‎تواند نسبت به جدا سازی سهم خود از دیگران با درخواست افراز از اداره‎ی ثبت محل اقدام کند.

تفکیک:

وقتی که می‎خواهند یک ملک غیر منقول را به قطعات کوچکتر تقسیم کنند خواه مشاع باشد یا غیر مشاع به این عملیات تفکیک می‎گویند مثلاً مالک زمین هزار هکتاری می‎خواهد زمینش را به قطعات کوچکتری تقسیم کند باید از اداره‎ی ثبت محل وقوع ملک تقاضای تفکیک کند.

ثبت ملک

استعلام:

قبل از انجام معاملات ملکی معمولاً در مورد  سابقه‎ی ثبتی ملک تحقیق می‎کنند که به آن استعلام می‎گویند.

سند معارض:

اگر دوبار سند مالکیت برای تمام یا قسمتی از یک ملک صادر شود سند مالکیت دومی را سند معارض گویند که برای ابطال آن صدور حکم قطعی از دادگاه لازم است .تا زمانی که حکم دادگاه مبنی بر صحت سند دوم صادر نشده است به میزان تعارض سند دوم، سند معارض گفته می‎شود.

تجمیع حدود:

معمولاً در بافت‎های فرسوده شهری زمانی که می‎خواهند دو یا تعدادی از املاک را بازسازی کنند همه را به‎صورت واحد در می‎آورند  و یا چند قطعه زمین را به هم وصل می‎کنند. در واقع املاک  کوچک مجاور هم را برای ساخت و ساز بهتر به‎صورت یک پارچه در می‎آورند ،  برای این کار، مالکان این املاک، اسناد مالکیت خود را به اداره‎ی ثبت محل وقوع ملک برده و تقاضای تجمیع املاک ‎کنند.

عرصه و اعیان:

در حقوق ثبت به هر ساختمان و بنایی که روی زمین ساخته می‎شود اعیان و به زمین عرصه گفته می‎شود.

ملک بازداشتی:

به هر دلیلی ممکن است املاکی که در اداره ثبت به نام اشخاص به ثبت رسیده‎اند ازجانب مراجع قضایی دستور  توقیف آنها  با قید مشخصات کامل مالک و پلاک ثبتی صادر شود. در این صورت دیگر امکان هیچ‎گونه نقل و انتقالی در ملک توقیف شده وجود ندارد. در این مواقع  اصطلاحاً می‎گویند ملک بازداشتی دارد. رفع بازداشت از این املاک باید از طریق نامه‎ای ممهور به مهر مرجع قضایی  و  توسط همان نهادی که دستور توقیف را صادر کرده بوده صورت گیرد.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…