۶ کلید طلایی برای تضمین سلامت قلب

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کدام مواد غذایی بر سلامت قلب اثر می‌گذارند؟
حفظ سلامت قلب

بیماری‌های قلبی عروقی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ و میر انسان‌ها هستند. از این‌رو سلامت قلب در طول عمر انسان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. از فاکتورهای مهم در مراقبت و حفظ سلامت قلب، تغذیه سالم است. در این مطلب از مجله دلتا در مورد خوراکی‌هایی که به حفظ سلامت قلب ما کمک می‌کنند بخوانید.

حفظ سلامت قلب با رعایت نکات زیر

تنوع و تعادل

چاقی و فشار خون بالا به‌دلیل ایجاد شرایط التهابی و همراهی با اختلالات چربی خون و تنگ‌کردن عروق قلبی، دو عامل خطر مهم در ابتلا و پیشرفت بیماری‌های قلبی‌ عروقی است. تغذیه ناسالم از عوامل اصلی ایجاد چاقی و بیماری فشار خون است. بهترین نوع برنامه غذایی آن است که هر سه وعده اصلی غذایی در آن گنجانده شود. حتی کسانی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند نباید هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی و حتی میان‌وعده‌ها را حذف کنند، چرا که وعده‌های غذایی متنوع، متعادل و حاوی مقادیر مناسب انرژی به کنترل و تقسیم انرژی دریافتی ما و مقابله با چاقی و عوارض آن کمک می‌کند.

سلامت قلب

فیبر، محافظ قلب شماست

مهم‌ترین عامل غذایی دارای اثر محافظتی، فیبر است. مواد غذایی غنی از فیبر ضمن کمک به ایجاد احساس سیری و جلوگیری از پرخوری، در کنترل وضعیت چربی‌های خون نیز موثر است. فیبر، جذب کلسترول غذایی را کاهش و دفع آن را افزایش می‌دهد. دریافت ناکافی منابع غذایی حاوی فیبر با افزایش سطح کلسترول خون، خطر رسوب چربی در دیواره عروق قلب، تنگی عروق و درنهایت بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. سبزیجات، میوه‌ها، نان‌های سبوس‌دار، غلات کامل و حبوبات سرشار از فیبر هستند.

صبح خود را با مصرف سبزیجات شروع کنید

در وعده صبحانه از نان‌های سبوس‌دار و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید. استفاده از گروه سبزیجات نیز توصیه می‌شود. نان و پنیر صبحانه را همراه با خیار و گوجه یا سبزی میل کنید تا صبح را با دریافت یک وعده غنی از فیبر شروع کنید. املاح، ویتامین‌ها و مواد آنتی‌اکسیدانی موجود در سبزیجات نیز خطر ناشی از رادیکال‌های آزاد را در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، گروه سبزیجات حاوی انرژی کمی است و به‌دلیل فیبر بالایی که دارد، به ایجاد حس سیری کمک می‌کند.

برای سلامت قلب چی بخوریم

چای کم‌رنگ بخورید

زیاده‌روی در مصرف کافئین در گروهی از افراد عوارضی مانند تپش قلب ایجاد می‌کند. چای نوشیدنی محبوب ما ایرانی‌ها است و حالت خواب‌آلودگی اول صبح را کمتر می‌کند، در مصرف آن منعی وجود ندارد اما توصیه بر مصرف چای کم‌رنگ است.

گوشت سفید و حبوبات مصرف کنید

گوشت مصرفی خود را از انواع کم‌چرب یا بدون چربی انتخاب کنید. توصیه می‌شود به‌ویژه افراد میانسال و سالمند و یا افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند، در استفاده از گوشت قرمز زیاده‌روی نکنند. ۲ بار در هفته ماهی و غذاهای دریایی استفاده کنید. اسیدهای چرب امگا ‌۳ موجود در غذاهای دریایی اثر محافظتی بر قلب دارند. انواع گوشت‌ سفید مثل گوشت مرغ و بوقلمون، تخم‌مرغ، سویا و حبوبات دیگر جایگزین‌های مناسب گوشت قرمز هستند که نه‌ تنها در تامین پروتئین مورد نیاز بدن مفیدند بلکه به تنوع بیشتر غذایی کمک می‌کنند.

حتما شام بخورید

خیلی‌ از مردم تصور می‌کنند اگر وعده شام را حذف کنند، سالم‌تر می‌مانند! اما این تصور درست نیست. البته شام را باید سبک‌تر مصرف کرد. توصیه می‌شود شام را ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب میل کنید. رعایت این فاصله مشکلات سوء‌هاضمه را نیز به‌ویژه در افرادی که دچار رفلاکس و مشکلات گوارشی هستند کم می‌کند.

تغذیه مناسب قلب

پیشنهاد مطالعه: مطلب مصرف زیاد قند چه تأثیری روی بدن دارد را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۱ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۵ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۰۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۱۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۱۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۰۴ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۴۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۱۶ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۳ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…