معرفی دره چاهکوه پدیده‌‌ای شگفت‌انگیز در قشم

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چاه‌کوه در جنوب ایران و در بزرگ‌ترین جزیره‌ کشور قرار دارد و از جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود.
چاهکوه در قشم

مجله دلتا در این مطلب قصد دارد به معرفی یکی از مکان‌های بی‌نظیر و جاذبه‌های طبیعی کشورمان بپردازد که بعد از خواندن آن قطعا تصمیم خواهید گرفت دیدن از این مکان را در صدر فهرست سفرهای خود قرار دهید. با ما همراه باشید تا با چاهکوه در قشم آشنا شوید.

چاه کوه در قشم

برای بازدید از این پدیده‌ شگفت‌انگیز باید راهی استان جزایر ایران یعنی هرمزگان شوید و سپس در ۷۰ کیلومتری جزیره‌ زیبای قشم، در بخش غربی ساحل شمالی این جزیره و در حوالی روستای چاهوی شرقی سراغ آن را بگیرید.

چاهکوه کجاست

چرا این تنگه، چاهکوه نام دارد؟

اگر برایتان سؤال است چرا به این دره یا تنگه‌ رویایی چاهکوه می‌گویند، پس بهتر است بدانید وجود حفره‌های متعدد در دل صخره‌های این دره باعث شده تا هنگام بارندگی آب جمع شود. اهمیت آب برای مردمان منطقه و کمبود آن نیز موجب شده تا با استفاده از این حفره‌ها و ساخت کانالی باریک در در طول دره اصلی و دره عمود آب را انتقال دهند. به همین دلیل، این مکان شگفت‌انگیز نام چاهکوه را به خود گرفته است و برای مردمان محلی منطقه از تقدس بالایی برخوردار است. اگر هم خوش‌شانس باشید و زمانی به این مکان بروید که باران آمده باشد، حوضچه‌های دیدنی مملو از آب را خواهید دید.

چاهکوه، افسانه‌ای شگفت‌انگیز

گوشه‌ گوشه‌ ایران زمین مملو از پدیده‌های طبیعی و مکان‌های دیدنی و جذاب است و به‌راستی طبیعت ایران بهشتی رویایی است. چاهکوه یکی از جا‌های دیدنی قشم است که توصیف اعجاز و شکوه آن در کلمات نمی‌گنجد و نه حتی گفتنی و شنیدنی است؛ بلکه باید به سراغ این مکان جادویی و سحرانگیز رفت و شگفتی‌هایش را از نزدیک تماشا کرد.

چاهکوه جایی در میان کوه سنگی یک‌پارچه که به‌شکل ضربدر برش خورده قرار دارد. انگار کوه آغوش محکم خود را باز کرده و چاهکوه را همچون فرزندی در خود پناه داده است. آب با جریان مهربان خود به دیوارها جلا داده و آن را به‌صورت اشکال عجیب و غریب در آورده است. این مکان، پدیده‌ای زمین‌شناسی و حاصل فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین در طی سالیان دراز است. حاصل آن دره‌ای به عمق ۱۰۰ متر است که در دل کوه سنگی ایجاده شده است.

آدرس چاهکوه

وقتی که به چاهکوه برسید، ابتدا یک دره‌ باز به‌ شکل U می‌بینید که هرچه به انتهای آن پیش بروید تنگ و تنگ‌تر می‌شود و به حالت V در می‌آید، تا جایی که حتی نمی‌توانید از آن عبور کنید و فاصله‌ بین صخره‌ها نیز به کمتر از نیم متر می‌رسد، در حالی که ارتفاع همچنان زیاد است. همان طور که از تنگه عبور می‌کنید، محو تماشای اشکال عجیب و حیرت‌آور صخره‌ها می‌شوید. طاق‌ها سکوها و دالان‌های پر و پیچ‌وخم چاهکوه را می‌بینید و بی‌اختیار به یاد افسانه‌ها و داستا‌ن‌‌ها خواهید افتاد.

چه زمانی به تنگه چاهکوه برویم؟‎

بهترین زمان پیشنهادی پاییز و زمستان یا ابتدای بهار است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند تپه‌های شکلاتی، طبیعتی جالب و حیرت‌انگیز

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…