تفاوت‌ مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه را بشناسید

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه، مالی است که در زمان جاری شدن صیغه‌ عقد و نکاح، طبق توافق قبلی زوجین به زن پرداخت شده یا مکلف به پرداخت آن می‌شود.
مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه

قانون دو نوع مهریه را مشخص کرده است و مهریه به دو دسته عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه می‌پردازیم.

مهریه باید چه چیزی باشد؟

مهریه مالی است که مرد در حین نکاح تعهد می‌کند که به خانم پرداخت کند. هر چیزی که ارزش اقتصادی یا به عبارتی مالیت داشته باشد را می‌توان به عنوان مهریه قرار داد.

تعیین میزان مهریه کاملا با توافق طرفین است که ممکن است بر اساس اعداد مذهبی و مناسبتی قرار داده شود یا وضعیت خانوادگی و معیشتی از قبیل اعتبار، ثروت، رتبه و جایگاه اجتماعی که خانم و خانواده‌اش دارد تعیین شود.

اما موضوعی که شاید مردم نسبت به آن آگاهی و اطلاعات کافی نداشته باشند مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه است که بعضا به تفاوت‌ها و جزئیات آن واقف نیستند که لازم است بررسی بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه

مهریه عندالمطالبه: شباهت زیادی به چک روز دارد (چک‌هایی که در همان لحظه که چک  صادر می‌شود تاریخ همان روز در چک درج می‌شود) یعنی به محض ایجاد رابطه زوجیت و محرمیت مهریه متعلق به خانم است و مرد مکلف به پرداخت آن است. تنها در صورتی مرد می‌تواند از پرداخت آن خودداری کند که ثابت شود توانایی پرداخت آن را ندارد.

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه: همان‌طور که از نامش پیداست و بیان‌کننده استطاعت است، خانم در صورتی می‌تواند مهریه را از آقا مطالبه کند که مرد توانایی یا استطاعت پرداخت مهریه را داشته باشد.

و در این حالت این خانم است که می‌بایست اثبات کند مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد و الزام مرد را به پرداخت مهریه از طریق دادگاه بخواهد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، درخواست طلاق از طرف مرد چه شرایطی دارد؟  مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ آذر ۱۴۰۰ در ۷:۲۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۴۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …