سفر به میامی این‌ بار در قلب ایران

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهرستان میامی، شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان است که جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوانی دارد. این شهرستان با قدمتی بالغ بر یک هزار سال از تنوع بومی بسیاری برخوردار است.
جاذبه های گردشگری میامی

استان سمنان از نظر مساحت ششمین استان بزرگ ایران محسوب می‌شود. سمنان هشت شهرستان دارد که یکی از آن‌ها که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد، شهرستان میامی است. شهرستان میامی شرقی‌ترین شهرستان در این استان است که قدمتی بالغ بر یک هزار سال دارد. میامی جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و انگور شیرین از سوغات این شهرستان است. روستاهای این شهرستان نیز به‌دلیل تنوع قومی و آداب و رسوم محلی نیز از مناطق نمونه گردشگری میامی محسوب می‌شوند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری میامی آشنا شوید.

آرامگاه ابن یمین فرومدی

آرامگاه ابن یمین فرومدی متخلص به ابن یمین یکی از شاعران بزرگ قرن هشتم در وسط روستای فرومد قرار دارد. بافت ساختمان با بافت روستا تفاوت بسیار دارد. این آرامگاه ۶ گوش است. سنگ قبر این شاعر بزرگ پارسی نیز ۶ ضلع کوچک دارد.

روستای میامی در سمنان

کاروانسرای عباس‌آباد

کاروانسرای عباس‌آباد گواه بر قدمت دیرین میامی می‌دهد. این کاروان‌سرا در روستای عباس‌آباد در ۱۲۷ کیلومتری شرق شاهرود واقع شده و قدمت آن به عهد صفوی بازمی‌گردد و در عهد قاجار مرمت شده است. این بنا مستطیل شکل و دارای چهار ایوان و ۳۲ حجره مشرف به حیاط مرکزی است. مساحت آن بالغ بر هشت هزار متر مربع است و درب ورودی این کاروان‌سرا یکی رو به شمال و سرچشمه قنات روستای عباس‌آباد و دیگری رو به جنوب و نزدیک جاده اصلی است. این کاروان‌سرا دارای دو بارانداز بزرگ است که نسبت به دیگر کاروان‌سراها از ظرفیت بیشتری برخوردار است. کتیبه و درب‌های این کاروان‌سرا متاسفانه به سرقت رفته است.

میامی در سمنان

مسجد جامع فرومد

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری میامی مسجد جامع فرومد است. مسجد جامع میامی در روستای فرومد در ۱۶۰ کیلومتری شرق میامی واقع شده است. با توجه به شیوه معماری و تزیینات بنا از جمله تلفیق کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی، قدمت این مسجد جامع به دوره خوارزمشاهیان می‌رسد. مساحت این مسجد حدود ۸۲۰ متر مربع است و به‌صورت دو ایوانی ساخته شده که متشکل از دو ایوان شمالی و جنوبی، دو ایوانچه در طرفین ایوان‌ها، شبستانی در ضلع شرقی ایوان جنوبی و شبستانی به قرینه آن در ضلع غربی، دو رشته رواق در طرفین صحن، اتاق گنبددار چهارگوش در ضلع غربی ایوان شمالی و سردری مزین است. این مسجد جامع در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میامی

عمارت تاریخی آقایان

عمارت تاریخی آقایان در نزدیکی کاروانسرای عباس‌آباد میامی قرار دارد. این بنای دو طبقه از نظر ساخت و طرح و نما همچون منازل مسکونی شهر متشکل از سه اتاق با طاقچه‌های قوسی شکل است که به‌وسیله ایوانی ۱٫۵ متری به هم متصل شده‌اند و در واقع نمای کلی بنا رو به شمال است و شش ستون چوبی طبقه فوقانی بنا را محافظت می‌کند. سقف بنا و ناودان‌های آن چوبی است و دور تا دور آن را نرده‌های چوبی با ظرافت خاصی محصور کرده است. این عمارت در نگاه اول از نظر معماری مشابه عمارت عالی قاپو است. در زیر این عمارت، آب‌انبار تاریخی آقایان قرار دارد.

جاذبه های گردشگری میامی

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند صد در صد مردم این روستا با سواد هستند

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۳۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…