افزایش وام مسکن یکم ؛ مزایا و معایب

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
موضوع افزایش وام مسکن یکم مدتهاست که در محافل تخصصی و رسانه‌ای مطرح می‌شود و در تازه‌ترین اتفاق مجلس شورای اسلامی در قالب طرحی به دنبال 300 میلیونی کردن آن است که مخالفت دولتی‌ها را برانگیخته است.
افزایش وام مسکن یکم

افزایش وام مسکن یکم ، مدتهاست که در محافل مختلف کارشناسی و رسانه‌ای موضوع بحث صاحب‎نظران و عامه مردم است.

وام مسکن یکم  را سه سالی است که  بانک مسکن با تصویب شورای پول و اعتبار به زوج ها یا به صورت فردی پرداخت می‌کند.

این تسهیلات هم اکنون  برای هرکدام از زوج ها ۸۰ میلیون و در مجموع ۱۶۰ میلیون تومان است.

مجلس به دنبال افزایش وام مسکن یکم

نظر به جهش ۹۰ درصدی قیمت مسکن طی ۱۰ ماه گذشته به‎تازگی  مجلس طرحی را در دستور کار قرار داده که در آن در صدد افزایش وام مسکن یکم به ۳۰۰ میلیون تومان است.

استدلال نمایندگان در ارتباط با افزایش وام مسکن یکم این است که تورم زیاد و ناگهانی بازار مسکن فاصله قشر های  متوسط و ضعیف جامعه را تا خانه دارشدن بسیار زیاد کرده است.

از این رو لازم است که با حمایت از خانه اولی‌ها و افزایش قدرت خرید آنها از طریق افزایش وام مسکن یکم،بازار خرید فروش خانه را گرم کنند.

وام مسکن یکم

مخالفت دولتی ها با افزایش وام

در مقابل مسئولان اجرایی و در راس آن وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی مخالف افزایش وام مسکن یکم هستند.

دلیل آنها نیز اوضاع اقتصادی جامعه و شرایط دریافت وام مسکن یکم است. هم اکنون  میزان سپرده مورد نیاز برای بهره‌مندی از تسهیلات و همینطور بازپرداخت اقساط آن به نسبت درآمد خانوار بیشتر است.

در واقع در شرایطی که خانواده‌ها توان باز پرداخت و سپرده‌گذاری برای وام ۱۶۰ میلیون تومانی را ندارند، نمی‌توان انتظار داشت که در مورد  وام ۳۰۰ میلیون تومانی انعطاف داشته باشند.

براین اساس دولتی‌ها معتقدند: افزایش وام مسکن یکم نه فقط به صلاح خانواده‌ها و مسکن اولی‌ها نیست بلکه منجر به افزایش میزان بدهی آنها و همینطور کاهش توان بانک مسکن خواهدشد.

حمایت از سازندگان در اولویت باشد

ضمن اینکه دست اندرکاران و صاحب‌نظران بازار مسکن هم افزایش وام مسکن یکم را به نفع خریداران نمی‌دانند و همسو با دولت و وزارت راه و شهرسازی معتقدند: باید طرف عرضه یا همان سازندگان مسکن تقویت شوند.

راهکارهایی مثل اعطاء زمین رایگان، ساخت مشارکتی دولت و بخش خصوصی، توجه به مشوق‌های ساخت در مناطق کمتر توسعه‌یافته نظیر شهرهای جدید و موضوعاتی از این دست کمابیش نقطه مشترک صحبت‌های وزارت راه و شهرسازی و سازندگان است.

تسهیلات مسکن یکم

علاوه بر این بانک مسکن هم به واسطه کمبود منابع شرایط جدیدی را برای اعطای وام در نظر گرفته که بر اساس آن افزایش وام مسکن یکم هم نمی‌تواند تاثیری در نحوه اعطاء آن داشته باشد.

براین اساس،مهرماه امسال بانک مسکن طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که شرایط اعطای این تسهیلات از آبان ماه ۹۷ تغییر خواهد کرد.

پیش از این متقاضی وام مسکن یکم صرف نظر از آنکه همسرش قبلا مالک خانه‌ای بوده یا نه پس از افتتاح حساب در صورت خانه اولی بودنش می‌توانست از این تسهیلات استفاده کند.

به دیگر سخن ،استعلام شرایط بهره‌مندی از وام مسکن یکم صرفا” در رابطه با وضعیت متقاضی صورت می‌گرفت. اما در ابلاغیه جدید این شرایط تغییر کرده است و زوج ها هردو استعلام می‌شوند.

براین اساس به نظر می‌رسد افزایش سقف وام خرید مسکن صرفاً اثر مقطعی بر بازار خواهد گذاشت و نمی‌تواند در ادامه روندی رو به رشد داشته باشد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…