مسکن یکم و انصراف سپرده گذاران

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
۳۷۰ هزار فقره از سپرده‌های صندوق یکم، حساب سپرده زنده محسوب می‌شود که در کنار آمار ۵۲ هزار فقره حساب بسته شده در شهریور ماه ، نشان از توقف فعالیت صندوق مسکن یکم دارد.
مسکن یکم

انصراف سپرده گذاران مسکن یکم؛ از آن‎جا آغاز شد که با افزایش شدید قیمت خانه، ثابت ماندن سقف وام مسکن صندوق پس‌انداز مسکن یکم و تثبیت شرایط موجود، سپرده‌گذاران صندوق پس انداز یکم، سپرده‌های خود را برداشت کرده و همین مسئله به تدریج امکان ادامه فعالیت صندوق را از بین  برده است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از  خبرآنلاین، براساس آخرین آمارها، ۳۷۰ هزار مورد از سپرده‌های صندوق یکم، حساب سپرده زنده محسوب می‌شود که در کنار آمار ۵۲ هزار  حساب بسته شده در شهریور ماه، نشان دهنده متوقف شدن فعالیت صندوق مسکن یکم است.

همچنین به استناد آمار ارائه شده از سوی مدیرعامل بانک مسکن، تعداد کل حساب‌هایی که تا تاریخ ۶ شهریور افتتاح شده، ۴۹۶ هزار مورد بوده که ۵۲ هزار آن از دریافت تسهیلات منصرف شده و حساب را بسته‌اند. همچنین ۸۵ هزار فقره منجر به گرفتن تسهیلات شده و ۳۵۸ هزار حساب مفتوح است که به ازای هر حساب بیش از ۲۱ میلیون تومان موجودی دارد.

مسکن یکم

آینده صندوق پس‎انداز مسکن یکم چه خواهد بود؟

در شرایط کنونی با افزایش بهای مسکن، امکان خرید خانه برای خانه اولی‌ها کاهش یافته و آن‎ها توان خرید مسکن با این قیمت‌ها و این سقف وام را ندارند.

با توجه به این‎که تجهیز منابع در قالب سپرده‌گذاری ۴۰ میلیون تومانی و انتظار یک ساله و یا سپرده‌گذاری ۲۰ میلیون تومانی و انتظار دو ساله انجام می‌شد، بنابراین حداقل به ازای ۲ سپرده‌گذار، یک نفر تسهیلات دریافت کرده است. در این صورت اگر سپرده‌گذارانی که تسهیلات نگرفته‌اند، سپرده‌های خود را از این صندوق برداشت کنند، صندوق پس انداز یکم، علاوه بر توقف اعطای تسهیلات مسکن، با بحران بازپرداخت سپرده‌ها روبه رو می‌شود.

در نتیجه بانک مسکن برای پاسخگویی به تقاضای سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن، مجبور به اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی خواهد شد و یا این‎که بخشی از وصولی‌های خط اعتباری مسکن مهر را برای بازپرداخت این سپرده‌ها اختصاص دهد.

با بروز این پدیده، صندوق کارکرد خود را از دست داده و فقط به صندوقی برای وصول اقساط تسهیلات اعطایی در ماه‌های گذشته تبدیل خواهد شد. پس از وصول این اقساط، بانک می‌تواند پولی را که بابت بازپرداخت سپرده‌ها از وصولی‌های خط اعتباری مسکن مهر برداشت کرده، دوباره برگرداند و به این صورت کار صندوق به پایان خواهد رسید.

 

اخبار روزآمد مسکن را در صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…