گیاهان آپارتمانی با دوام ؛ تصفیه کننده هوای خانه (بخش دوم)

۰
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در زندگی امروزی گیاهان ، جایگاه حقیقی خود را یافته‌اند و فواید آن ها برکسی پوشیده نیست؛ به‌همین سبب به حریم شخصی زندگی ما راه یافته‌اند .
گیاهان آپارتمانی با دوام

در قسمت قبلی این مطلب با برخی از گیاهان آپارتمانی با دوام و مقاوم که تصفیه کننده‌های مناسبی نیز بودند آشنا شدیم. در ادامه می‌خواهیم چند گیاه دیگر نیز به شما معرفی کنیم تا علاوه‌بر اینکه از زیبایی طبیعی این گیاهان در چیدمان داخلی فضایتان از آن‌ها استفاده می‌کنید، از خاصیت دیگر آن‌ها هم بهره‎مندشوید.

گل لی‌لی زیبای باوقار

گل لی لی

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ این گیاه زیبا و جذاب به دلیل رنگ سفید گل‌هایش، یکی از اصلی‌ترین گیاهانی است که در چیدمان مدرن به ویژه سبک نوردیک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته گیاه لی‌لی با گل‌های به رنگ صورتی و قرمز نیز وجود دارد. اما نکته حائز اهمیت دیگری نیز باعث می‌شود که آن را در خانه پذیرا باشیم. این گیاه در فهرست پیشنهادی ناسا، بالاترین امتیاز را در تصفیه هوای خانه از آن خود کرده است. لی‌لی در تصفیه، بنزن، فرمالدئید، تریکلوفاتیلن، تولوئن و زایلن بسیار قوی عمل و هوای خانه را از وجود این سموم پاک می‌کند.

در نگهداری این گل در خانه کمی حساسیت و دقت به‌خرج دهید زیرا این گیاه دارای اگزالات است و ممکن است باعث ایحاد درماتیت و حساسیت پوستی شود. این عارضه در انسان  و حیوان خانگی مشترک است.

این گل در بین گیاهان آپارتمانی با دوام ، نسبت به دما کمی حساس است و باید درون خانه از آن مراقبت کرد. این گیاه را در دمای ۱۳ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. دمای کمتر از ۱۳ درجه موجب خشکی لی‌لی می‌شود.

خون سیاوشان گیاهی خاص و متفاوت

khoone siavashan گیاهان آپارتمانی با دوام ؛ تصفیه کننده هوای خانه (بخش دوم)

خون سیاوشان که به درخت اژدها نیز مشهور است، از گیاهان آپارتمانی با دوام و تصفیه کننده به شمار می‌رود و فرمالدئید، اتیلن و زایلن موجود در هوا را از بین می‌برد. خون سیاوشان به دلیل زیبایی خاص و متفاوتش بسیار محبوب است. این گیاه گرما دوست باید در خانه نگهداری شود. اگرچه در نور اتاق نیز رشد می‌کند اما بهتر است در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. هفته‌ای دو سه بار هم به آن  آب بدهید.

نکته‌ای که در نگهداری این گیاه باید در نظر داشته باشید این است که برگهایش به آب حساس است و آب فقط باید به ریشه‌هایش برسد. خون سیاوشان، جزو بهترین گیاهان آپارتمانی با دوام محسوب می‌شود که نقش به‌سزایی در تصفیه کردن هوای پیرامون خود دارد.

سرخس شمشیری محجوب و گوشه‌گیر

سرخس شمشیری

نام دیگر این گیاه زیبا، سرخس برگ شمشیری است. سرخس گیاهی است که رطوبت را دوست دارد تا آنجا که اگر این رطوبت تامین نشود خشک می‌شود. این گیاه به نور زیادی احتیاج ندارد. به‌همین سبب توصیه می‌شود که در حمام نگهداری شود. اگر تصمیم به نگهداری این گیاه زیبا دارید، حتماً خاکش را همیشه مرطوب نگهدارید. سرخس جزو گیاهانی است که جلوه بسیار زیبایی به فضایی   می‌دهد. برای نگهداری‌از آن نیاز نیست مرتب خاکش تعویض شود و در گلدان دیگری قرار گیرد؛ مگراینکه بزرگ شود و گلدان برای ریشه‌های آن کوچک باشد. در نظر داشته باشید ریشه‌های ضعیف سرخس به آب زیاد حساس است  و سریع می‌پوسد.

در سال ۲۰۱۱ تحقیقاتی صورت گرفت که مشخص شد سرخس در بین تمام گیاهان آپارتمانی با دوام ، بیشترین فرمالدئید موجود در هوا را تصفیه می‌کند. همین‌طور این گیاه قابلیت دفع دو ماده سمی تولوئن و زایلن را نیز دارد.

نکته جالب دیگری که باید در مورد سرخس بدانید این است که به‌هیچ‌عنوان سمی و حساسیت‌زا نیست.

پیتوس سرآمد گیاهان آپارتمانی با دوام

pitoos گیاهان آپارتمانی با دوام ؛ تصفیه کننده هوای خانه (بخش دوم)

پیتوس گیاه بسیار محبوبی است و افراد تمایل زیادی برای نگهداری آن در خانه دارند. این گیاه به نام‌های پیتوس طلایی، پیچک نقره‌ای، پیچک طلایی، پیچک شیطان و چندین نام دیگر شناخته می‌شود.

برگ‌های زیبای این گیاه بسیار جلوه گرند. پیتوس گیاهی است که خیلی زود و آسان رشد می‌کند و در تمام  اطراف شاخ و برگش را می‌گستراند.

بهترین دما برای پیتوس ۱۵ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است. شاید بتواند تا ۱۰ درجه را نیز تحمل کند اما  سردی بیش از حد، آنرا خشک می‌کند. جالب است بدانید برخلاف اکثر گیاهان پیتوس ،به نور مستقیم و زیاد خورشید حساس است و در سایه بهتر رشد می‌کند. پیتوس آب کمی برای رشد نیاز دارد و تا زمانی که خاکش خشک نشده بهتر است به آن آب ندهید. در فصل‌های سرد سال بهتر است که اجازه دهید خاکش یکی دو روز خشک بماند و سپس آنرا آبیاری کنید. یکی از علائم تشنگی این گیاه محجوب، پژمردگی برگ‌هایش است. اگر دیدید بعد از آبیاری همچنان پژمرده است و شاداب نیست، گلدانش را با گلدان بزرگتری عوض کنید.

از نقاط قوت این گیاه این است که با شرایط محیط بسیار سازگار است و به ندرت دچار خشکی و پوسیدگی می‌شود اما اگزالات که یک ماده سمی است در برگ‌های آن وجود دارد؛ به‌همین‌ سبب  مراقب باشید که کودکان و حیوانات خانگی این برگ‌ها را به دهان نبرند.

اگر این مطلب برای شما جالب است از شما دعوت می‌شود در بخش بعدی نیز با ما همراه باشید.

 

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…