با کوه خوراکی در جزیره هرمز آشنا شوید

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گلک کوهی حیرت‌انگیز است که مردم محلی جزیره هرمز از خاک آن به عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌کنند. کوه گلک تنها کوه خوراکی دنیا می‌باشد و نظیر آن را هیچ کجا نمی‌توان یافت.
کوه خوراکی گلک در جزیره هرمز

از مسیر دریایی قشم که راهی جزیره هرمز بشوید، در راه کوه‌هایی را می‌بینید که هم زیبا هستند و هم عجیب. یکی از این کوه‌ها به رنگ سرخ است و به آن کوه گلک یا دلک می‌گویند. کوه دلک سرخ و زیباست و می‌توان از خاکش به‌عنوان خوراکی استفاده کرد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با کوه خوراکی گلک در جزیره هرمز آشنا می‌شوید.

جزیره‌ هرمز

جزیره‌ هرمز واقع در ۸ کیلومتری جنوب شرق بندرعباس، در میان آب‌های خلیج فارس، کشور عزیزمان ایران می‌باشد. جزیره هرمز به‌صورت بیضی شکل و در حقیقت نوعی گنبد نمکی به‌شمار می‌رود.

سطح جزیره هرمز متشکل از طبقات رسوبی و آتشفشانی است. طبقات نمکی نیز به‌صورت تپه‌ای قسمت گسترده‌ای از جزیره را تحت پوشش قرار داده‌اند و اغلب از جنس نمک طعام هستند. مرتفع‌ترین بخش جزیره ۱۸۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن ۸ کیلومتر است.

در مسیر دریایی جزیره قشم به هرمز، کوه‌هایی رنگین‌کمانی متشکل از رنگ‌های زرد، سفید و قرمز نگاه هر رهگذری را به خود جلب می‌نماید. به راستی که این همه زیبایی طبیعی موجب شگفتی است.

کوه های گلک در ایران

کوه خوراکی گلک در جزیره هرمز

در میان این کوه‌های رنگارنگ، کوه قرمز رنگی وجود دارد که با کمال تعجب، خاک سرخ رنگ آن خوراکی می‌باشد و مردم محلی از آن به عنوان ادویه در پخت غذا به ویژه ماهی، نان محلی، ترشی و حتی مربا استفاده می‌کنند. این خاک بسیار نرم است و نیازی به صاف کردن ندارد. برای این کار مردم محلی ابتدا خاک حاصل از کوه گلک را در آب مخلوط و پس از ته نشین شدن خاک، آب سرخ حاصل را با نمک کوه ها حل و سس محلی تهیه می‌کنند. سس به دست آمده از این فرآیند، خمیر مایه غذاهای محلی هرمز را تشکیل می‌دهد و می‌توان آن را به عنوان مکملی اصلی در پخت غذاهای جزیره هرمز دانست.

کاربردهای دیگر خاک قرمز رنگ کوه “گلک” در صنایع سرامیک‌سازی و رنگ‌‌سازی می‌باشد. جزیره هرمز فاقد آب شیرین است و آب آشامیدنی مردم از بندرعباس تامین می‌‌شود. از آن‌جایی‌ که بارندگی در این ناحیه بسیار کم است و دارای خاک نمکی و آب‌شور است، هیچ نوع گیاهی در آن وجود ندارد.

کوه خوراکی گلک در ایران

نحوه دسترسی به جزیره هرمز

اگر قصد سفر به جزیره زیبای هرمز را دارید باید ابتدا به بندرعباس بروید و سپس از مسیر دریا با قایق‌های تندور به آن‌جا برسید. مدت زمان رسیدن به جزیره هرمز از بندرعباس حدود سی دقیقه الی یک ساعت به طول می‌انجامد.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند بازدید از آبشار عجیبی که از آن خون می‌چکد.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…