درخواست طلاق از طرف مرد چه شرایطی دارد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطابق با قانون مدنی ایران مرد می‌تواند زنش را هر موقع بخواهد طلاق دهد.
شرایط درخواست طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف مرد به این معنا نیست که مرد می‌تواند هر موقع بخواهد زنش را طلاق دهد. این امر تنها با اراده مرد و بدون پرداخت حق و حقوق مالی زن انجام نخواهد شد، برای این کار لازم است مرد شرایطی را رعایت کند مثل پرداخت مهریه، نفقه، اجرت‌المثل، نحله و تمام حقوق مالی زن را بپردازد. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع شرایط درخواست طلاق از طرف مرد می‌پردازیم.

طلاق به درخواست مرد

درخواست طلاق به سه روش امکان دارد طلاق به درخواست زن، طلاق به درخواست مرد و طلاق توافقی.

در روش طلاق به درخواست مرد، مرد می‌تواند بدون دلیل و تنها با پرداخت تمام حق و حقوق مالی به زن او را طلاق دهد و اعتراض زن در این مورد هم مانع از جدایی و طلاق از جانب مرد نخواهد شد. اما مرد نمی‌تواند بدون پرداخت حقوق مالی به زن هر موقع خواست او را طلاق دهد.

 نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر مرد برای طلاق همسرش دلیل یا دلایل محکمه‌پسند داشته باشد مانند عدم تمکین، سوءرفتار زن، اعتیاد زن، حبس طولانی مدت زن و مواردی که مورد قبول دادگاه برای طلاق زن از طرف مرد است دیگر لازم نخواهد بود که مرد برای طلاق جز مهریه زن دیگر حقوق مالی مثل نفقه، اجرت‌المثل و نحله را هم پرداخت کند.

شرایط دادخواست طلاق از جانب مرد

این دادخواست تفاوت چندانی با بقیه انواع طلاق‌ها ندارد. مرد ابتدا در سامانه طلاق ثبت‌نام می‌کند و وقت مشاوره قبل از طلاق که برای انواع طلاق اجباری است می‌گیرد.

اما اگر در سامانه طلاق ثبت نام نکرد می‌تواند دادخواست طلاق را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم کند.

سپس باید تمبر باطل کند و کپی برابر با اصل شده سند ازدواج و تمامی مدارک را به ضمیمه دادخواست طلاق، تقدیم دفتر خدمات الکترونیک قضایی که در آن دادخواست را ثبت کرده است، کند تا از آن‌جا به دادگاه خانواده برای رسیدگی ارسال شود.

در دادگاه کلیه مدارک بررسی می‌شود و دادگاه برای ایجاد صلح و سازش بین زوجین، آن‌ها را به داوری دعوت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد یک نفر به عنوان داور معرفی کنند.

اگر این کار را نکردند خود دادگاه برای آن‌ها داور تعیین می‌کند البته نظریه داور برای دادگاه جنبه تشریفاتی دارد و تعیین کننده نیست.

اگر با ارجاع به داوری و مشاوره قبل از طلاق که اجباری است باز هم بین زن وشوهر سازش حاصل نشود و شوهر در تصمیم خود برای طلاق زن مصمم باشد، دادگاه با توجه و بررسی شروط ضمن عقد ازدواج و مندرجات سند ازدواج برای مواردی مانند جهیزیه، مهریه، اجرت‌المثل زوجه، نفقه زوجه و فرزند یا فرزندان تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف می‌کند.

درخواست طلاق از طرف مرد

هم‌چنین دادگاه در مورد حضانت و نگهداری فرزند یا فرزندان و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت‌، تصمیم‌گیری می‌کند و تصمیمات در خصوص این موارد را ضمن رای مربوط به طلاق اعلام می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، آیا زن در مدت ازدواج موقت ارث می‌برد؟ مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۲۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …