طرز تهیه ته چین زعفرانی قالبی

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ته‌دیگ‌ها انواع مختلفی دارند که با مواد غذایی بسیار متنوعی تهیه می‌شوند و بسیار پر طرفدار هستند. می‌توان گفت خوشمزه‌ترین قسمت یک چلو ایرانی ته‌دیگ آن است.
طرز تهیه ته دیگ

ته‌دیگ جزو خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌ها در سفره‌های ایرانی‌ است و حتی گاهی کار به کشمش بر سر آن نیز می‌رسد. درباره تاریخچه ته‌دیگ و نحوه ورود آن به سفره ایرانی روایت‌های مختلفی وجود دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه ته دیگ زعفرانی را با هم یاد بگیریم.

بر اساس یکی از این روایت‌ها در دوره ناصرالدین شاه خدمه مطبخ دربار با باقی مانده غذاها، شکم خود را سیر می‌کردند. روزی نوکرها بر سر ته‌دیگ غذا دعوا می‌کنند و ماجرای دعوا بر سر ته‌دیگ به گوش شاه می‌رسد. شاه دستور می‌دهد کمی از ته‌دیگ را برایش ببرند تا آن را امتحان کند. ناصرالدین شاه از خوردن ته‌دیگ مسرور می‌شود و دستور می‌دهد از آن به بعد ابتدا ته‌دیگ را به عنوان پیش‌غذا برای وی ببرند.

مواد لازم

  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • برنج ۸ پیمانه
  • زرده تخم‌مرغ ۳ عدد
  • ماست چکیده ۲ پیمانه
  • روغن، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی

مرحله اول

برای درست کردن ته‌دیگ برنج زعفرانی ابتدا برنج را ۲ ساعت بگذارید خیس بخورد. سپس یک قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. آب برنج خیس‌خورده را خالی کنید و آن را در آب جوش بریزید. کمی بعد نیز برنج را آبکش کنید. زمانی‌که دانه برنج را با انگشت‌تان فشار بدهید و وسطش نسبت به لایه بیرونی، سفید و سفت‌تر باشد یعنی برنج‌تان آماده آبکش کردن است.

مرحله دوم

در ادامه ماست چکیده و ۳ عدد زرده تخم‌مرغ را با یکدیگر مخلوط کنید و خوب هم بزنید. بعد از یکدست شدن مواد نیز زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل را به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم

۳ تا ۴ پیمانه از برنج آبکش‌شده را به مواد اضافه کنید و دوباره آن‌ها را خوب مخلوط کنید. در این مرحله باید دانه‌‎های برنج غرق در مخلوط ماست و تخم‌مرغ شده باشند و کاملا زعفرانی شوند.

مرحله چهارم

کف یک قابلمه را کامل چرب کنید. مواد ته‌دیگ زعفرانی را داخل قابلمه بریزید و آن را با لیسک یا پشت قاشق در ته قابلمه منسجم و یکدست کنید. سپس بقیه برنج سفید آبکش‌شده را داخل قابلمه بریزید، دم‌کنی را بگذارید و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید. بعد از اینکه برنج بخار کرد، حرارت را کم کنید تا برنج دم بکشد.

ته دیگ زعفرانی

نکات طلایی در تهیه ته دیگ زعفرانی

  • برای اینکه ته‌دیگ شما خمیر نشود، نباید بگذارید برنج قبل از آبکش کردن بیش از حد پخته و له شود. همچنین بهتر است برنج هنگام آبکش کردن کمی زنده باشد.
  • قطر ته‌دیگ نباید خیلی ضخیم یا خیلی نازک باشد. اگر می‌خواهید یک ته‌دیگ با قطر مطلوب داشته باشید بهتر است از قابلمه با قطر مناسب استفاده کنید.
  • برای این‌که ته‌دیگ‌تان به قابلمه نچسبد حتما از یک قابلمه تفلون و نچسب استفاده کنید.
  • از شعله پخش‌کن روی گاز استفاده کنید تا ته‌دیگ به صورت یکدست طلایی شود.
  • می‌توانید ماست را حذف کنید و به جای آن از تخم‌مرغ کامل همراه با سفیده استفاده کنید.
  • استفاده از روغن جامد یا کره در تهیه ته‌دیگ زعفرانی باعث می‌شود ته‌دیگ‌تان خوشمزه‌تر شود. یکی از غذاهایی که ته‌دیگ آن خیلی عالی می‌شود، لوبیا پلو است.

پیشنهاد مطالعهته چین گوشت گرمساری، خوشمزه و مجلسی را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…