مراقب تصادفات ساختگی سودجویان باشید

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تصادف ساختگی؛ شیوه‌ای است که این روزها نه‌تنها شهروندان و ماموران بیمه را به دام می‌اندازد بلکه گاهی حتی ماموران پلیس را نیز فریب می‌دهد.
کلاهبرداری از طریق تصادفات ساختگی

در تصادفات ساختگی، افراد یا خودشان صدمات را وارد می‌کنند یا گاهی اوقات توسط افراد حرفه‌ای که تخصص دارند صدمات شدید و خطرناکی مانند شکستگی استخوان و جراحات متعدد و شکستگی دندان‌ها و سایر موارد روی بدن افراد ایجاد می‌شود تا خسارت بگیرند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع کلاهبرداری از طریق تصادفات ساختگی می‌پردازیم.

کلاهبرداری از طریق تصادفات ساختگی

پلیس اعلام کرده است افراد سودجویی را که با ایجاد تصادفات ساختگی سعی در اخاذی، ‌سرقت داشته باشند را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

اخاذی از راننده، هم‌دستی برای گرفتن پول از بیمه و سرقت و زورگیری مهم‌ترین هدف در این شیوه است.

به گفته پلیس، سودجویان با استفاده از راهکارهای خاص، ناآگاهی رانندگان از قوانین و ترس و استرس اولیه ناشی از تصادف و صحنه‌سازی و مدرک‌سازی‌ به اهداف خود می‌رسند.

گاهی یک معتاد یا ولگرد با انداختن خود به جلوی ماشین و وانمود کردن آسیب دیدگی درخواست پول می‌کند.

گاهی نیز سارقان با ایجاد تصادف و سرگرم کردن راننده به بررسی صحنه، اقدام به سرقت می‌کنند.

رانندگان باید در چنین مواقعی از پرداخت پول به این افراد خودداری کنند و با پلیس تماس بگیرند تا اسامی آن‌ها در سامانه ثبت شود. ضمن اینکه با معرفی آن‌ها ممکن است این افراد سابقه‌دار باشند و برای پلیس به‌راحتی قابل شناسایی هستند.»

کلاهبرداری از طریق تصادفات

جرم تصادف ساختگی چه مجازاتی دارد؟

طبق ماده ۶۱ قانون بیمه شخص ثالث؛ هرکس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی صوری تصادف، وجوهی را بابت خسارت دریافت کند. مجازاتش حبس تعزیری درجه شش(۶ماه تا۲سال حبس) و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی است.

شروع به جرم مندرج در این ماده علاوه بر مجازات مقرر برای شروع به جرم در قانون مجازات اسلامی، مستوجب جزای نقدی درجه پنج(جزای نقدی ۸۰میلیون ریال تا۱۸۰میلیون ریال) است.

هم‌چنین طبق ماده۶۲ همان قانون؛ هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به‌عنوان راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه معرفی کند به مجازات حبس درجه هفت(حبس ازسه تاشش ماه) محکوم می‌شود. راننده نیز چنانچه در این امر تبانی کرده باشد به مجازات مذکور محکوم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آنچه که از قانون در تصادفات رانندگی باید بدانید  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰ در ۰:۰۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۵۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …