گیاهان آپارتمانی مقاوم ؛ تصفیه کننده هوای خانه (بخش اول)

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در زندگی امروزی گیاهان نیز جایگاه حقیقی خود را یافته‌اند و مزایایشان برکسی پوشیده نیست؛ به‌همین خاطر راه به حریم شخصی زندگی ما یافته‌اند و ما نیز خرسند از این همنشینی هستیم. اما هر گل و گیاهی مناسب آپارتمان نیست. هر گیاهی همانند یک انسان دارای ویژگی‌های خاص خود است و شرایط خاصی برای رشد و نمو نیاز دارد. در این مطلب سعی شده علاوه بر معرفی برخی از گیاهان مقاوم آپارتمانی، شرایط نگهداری‌شان نیز بررسی شود.
گیاهان آپارتمانی مقاوم

امروزه در اغلب خانه‌ها و آپارتمان‌ها گیاهان سبز نگهداری می‌شود. گیاهان آپارتمانی مقاوم علاوه‌ بر تلطیف اتمسفر فضای پیرامون خود، بر سلامت روح و جسم تاثیری بسیار مثبت دارند. البته گیاهان، یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی نیز محسوب می‌شوند. به‌طوری‌که به کمک متخصصان و طراحان دکوراسیون داخلی، با بهره‌گیری از ایده‌هایی همچون دیوارسبز، روف‌گاردن، فلاورباکس و… حتی کسانی که در خانه محیط باز ندارند، می‌‎شود از همنشینی گیاهان بهره‌مند شد.

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ فقط زیبایی گل‌ها و گیاهان نیست که انسان را ترغیب می‌کند تا از آنها  در محیط اطراف خود بیشتر استفاده کنند. گیاهان با عمل فتوسنتز، اکسیژن تولید  و هوای خانه را به صورت طبیعی تصفیه می‌کنند.

اما چه گیاهانی مناسب خانه ما است؟ اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید شرایط زیستی گلی است که انتخاب می‌کنید، این گل باید با شرایطی که قرار است در آن نگهداری شود، سازگار باشد.

با این مقدمه به بررسی چند نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم می‌پردازیم. این گیاهان علاوه‌بر برخورداری از مقاومت بالا و زیبایی انکارناپذیرشان، جزو گیاهانی محسوب می‌شوند که بیشترین حجم اکسیژن را تولید می‌کنند.

گل عنکبوتی، گل سرسبد گیاهان آپارتمانی مقاوم

گل عنکبوتی

گل عنکبوتی گلی است که در شرایط سخت نیز به خوبی رشد می‌کند و یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم است. این گیاه، بومی مناطق استوایی و جنوب آفریقا است اما هم اکنون در سراسر دنیا پرورش داده می شود. محبوبیت این گیاه به سبب گل‌های ریز و کوچکی است که می‌دهد. این گیاه یک تصفیه کننده عالی هوا است و بنزن، مونوکسید کربن، فرمالدئید و زایلن را به خود جذب می‌کند. شیره این گیاه برای انسان و حیوان بی‌خطر است. اما جالب است بدانید که شکل ظاهری آن باعث ایجاد توهم در گربه‌ها می‌شود.

شرایط نگهداری این گیاه بسیار ساده و در برابر تغییر دما بسیار مقاوم است . دمای ۱۶ تا ۳۴ درجه برای این گیاه مطلوب، اما در نظر بگیرید که سرما باعث از بین رفتن این گیاه می‌شود.

گل عنکبوتی نیاز دارد که خاکش مرطوب باشد؛ اما اگر چند روزی هم نتوانستید به آن آب بدهید، گیاهتان از بین نمی‌رود.

گیاه فیکوس، محبوب و محجوب

گل فیکوس یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم

یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی مقاوم، فیکوس است. این گیاه دوست‌داشتنی با برگ‌های زیبایی دارد نقطه کانونی سبز و زنده در دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند. این گیاه بسیار سازگار و کم‌توقع است. فیکوس در سایه، رشدش کم می‌شود ولی نباید زیر نور مستقیم خورشید نیز قرار بگیرد. بهترین دما برای نگهداری فیکوس ۱۶ تا ۲۹ درجه است. این گل نیز یک تصفیه‌کننده فوق‌العاده است.

برای آبیاری فیکوس بهتر است آب با اسپری روی گیاه پاشیده شود. اگر اسپری نمی‌کنید و به گیاهتان مستقیم آب می‌رسانید، بهتر است بین دو آبیاری، اجازه دهید خاک آن یک‌روز خشک بماند.

اگر تصمیم گرفته‎اید گیاه فیکوس را در خانه یا محل کارتان بگذارید، درنظر داشته باشید که شیره این گیاه می‌تواند در انسان و گیاه حساسیت پوستی ایجاد کند. مراقب باشید حیوان های خانگی برگ این گیاه را نخورند. از جابه‌جا کردن این گیاه بپرهیزید، فیکوس گیاه بسیار حساسی است و جابه‌جایی را دوست ندارد.

گل داوودی، زیبا و فاخر

گل داوودی

این گل زیبا که در انواع بسیار متنوعی یافت می‌شود، مظهر طول عمر است. به علت داشتن گل‌های متنوع و رنگارنگ می‌توانید آن‌را با هر سبک دکوراسیونی هماهنگ کنید. این گل، میزان قابل توجهی اکسیژن تولید می‌کند که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت، و یکی از بهترین تصفیه کننده‌های هوا محسوب می‌شود. این گیاه ترکیبات سمی موجود در هوا، از جمله آمونیاک، بنزن و فرمالدئید را از بین می برد، به‌همین سبب گزینه‎ای مناسب در میان گیاهان آپارتمانی مقاوم محسوب می‌شود.

 اما اگر تصمیم به نگهداری از گل داوودی گرفته‎اید این نکته را در نظر بگیرید که برگ‌هایش برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است. یکی دیگر از معایب این گل این است که اگر آسیب ببینید و گل‌هایش را از دست بدهد، دیگر به سختی گل می‌دهد.

این گل را در دمای ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. این دما در دوران گل‌دهی به ۱۳ تا ۱۶ درجه کاهش می‌یابد. گل داوودی سرما را به‌خوبی تحمل می‌کند اما نباید در معرض مستقیم باد زمستان قرار بگیرد. این گل بسیار به نور علاقه داردو در زیر تابش نور مستقیم خورشید به خوبی رشد می‌کند ولی در اواسط روزهای تابستان نباید زیر نور مستقیم قرار گیرد.

برای آبیاری آن نیز کافی‌است خاکش را همیشه مرطوب نگه‌دارید. اما رطوبت خیلی زیاد باعث زردی برگ‌هایش می‌شود.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…