آیا می‌توان در قرارداد ملکی ابراز پشیمانی کرد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در قراردادهای ملکی مثل مبایعه‌نامه و اجاره‌نامه، یا به‌طور کلی امکان فسخ معامله از طرفین گرفته می‌شود یا امکان فسخ تحت شرایط مشخصی تعریف می‌شود. یکی از این شرایط به «حق پشیمانی» معروف است.
حق پشیمانی در قرارداد ملکی

متاسفانه عده‌ای هستند که تصور می‌کنند تحت هر شرایطی می‌توانند تا ۴۸ ساعت (یا ۷۲ ساعت) بعد از عقد قرارداد با ابراز پشیمانی، معامله را فسخ کنند. این افراد تصور می‌کنند حق پشیمانی به‌صورت پیش فرض در هر معامله‌ای وجود دارد. اما این طور نیست. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع حق پشیمانی در قرارداد ملکی می‌پردازیم.

شرایط استفاده از حق پشیمانی از دید قانون

فراموش نکنیم که از دید قانون، تنها مطالبی که مکتوب شده‌اند قابل اجرا هستند و تنها نسبت به این‌گونه موارد می‌توان ادعای حقوقی داشت.

بنابراین، صرفا زمانی می‌توان از حق پشیمانی در مبایعه‌نامه یا اجاره‌نامه استفاده کرد که در قرارداد قید شده باشد.

در نوشتن حق پشیمانی باید دو نکته را در نظر بگیرید:

  • مدت زمان امکان استفاده از این حق برای فسخ معامله
  • میزان ضرر و زیان

یعنی باید مشخص کنید خریدار یا فروشنده، تا چه مدت بعد از امضای مبایعه‌نامه، می‌توانند از حق پشیمانی استفاده کنند.

در صورت عدم تعیین این زمان، این حق باطل است. چرا که این حق نوعی خیار شرط است و اگر برای خیار شرط مدت تعیین نشود، آن خیار باطل است.

در صورتی‌که میزان ضرر و زیان در قرارداد مشخص شده باشد، فردی که از این حق استفاده می‌کند، باید مبلغ مشخص شده را جهت فسخ قرارداد به طرف دیگر پرداخت نماید.

مبلغ ضرر و زیان معمولا یا به‌صورت مبلغی مشخص (مثلا ۵ میلیون تومان) یا به‌صورت درصدی از ثمن معامله (مثلا ۳ درصد از ارزش کل معامله) تعیین می‌شود.

در صورتی‌که مبلغ ضرر و زیان در قرارداد قید نشود، با استفاده از حق پشیمانی صرفا می‌توان قرارداد را فسخ کرد. یعنی هیچ یک از طرفین نمی‌تواند ادعای ضرر و زیان کند.

حق پشیمانی در قرارداد

استفاده هم زمان از حق پشیمانی و اسقاط کافه خیارات

برخی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا می‌توان در مبایعه‌نامه به‌طور هم‌زمان از اسقاط کافه خیارات و حق پشیمانی استفاده کرد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. بله، شما می‌توانید در یک بند کافه خیارات را اسقاط نموده و در بند دیگری، حق پشیمانی را که در عمل یک نوع خیار شرط به حساب می‌آید ذکر کنید.

به این ترتیب با ذکر اسقاط کافه خیارات، خیاراتی مثل خیار غبن و خیار مجلس را باطل کرده‌اید و ذکر امکان فسخ معامله در صورت پشیمانی (با تعیین مدت زمان استفاده از آن)، امکان استفاده از خیار شرط را برقرار نموده‌اید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، انتشار عکس خصوصی در صفحه شخصی مجازات دارد؟ مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۵۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …