آیا تغییر بوی ادرار کشنده است؟

۱۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تغییر بوی ادرار می‌تواند نشان دهنده بیماری‌هایی باشد که به راحتی در مرحله اول قابل پیشگیری هستند، پس باید به این نشانه‌ها دقت کنیم.
تغییر بوی ادرار

بوی طبیعی ادرار برای هر شخصی منحصربه فرد است. گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که بوی ادرار شما تغییر کرده و در مقایسه با حالت طبیعی تندتر است. معمولا این موضوع نگران‌کننده نیست. اما گاهی اوقات تغییر بوی ادرار می‌تواند نشان‌دهنده‌ ابتلا به یک بیماری جدی باشد که نیاز به پیگیری و درمان دارد. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

علل بوی بد

چه عواملی باعث تغییر بوی ادرار می‌شوند

مهم‌ترین عواملی که می‌توانند روی بوی ادرار تاثیر داشته باشند به شرح زیر هستند:

۱. غذاها و نوشیدنی‌های مصرفی

بسیاری از ترکیباتی که در هنگام هضم مواد غذایی تولید می‌شوند، از طریق ادرار دفع می‌شوند. این ترکیبات می‌توانند باعث تغییر بوی ادرار شوند.

۲. کم آب بودن بدن

مایعات در رقیق کردن ادرار نقش دارند. همیشه در ادرار مواد زائدی مثل آمونیاک وجود دارد. اما اگر بدن کم آب باشد، غلظت این ماده بیشتر و بوی ادرار تندتر می‌شود.

۳. عفونت مجاری ادراری

اگر به عفونت مجاری ادراری مبتلا باشید، دچار تکرر ادرار شده و بوی ادرار تغییر می‌کند. این تغییر در این شرایط از وجود باکتری‌ها در آن ناشی می‌شود.

۴. سنگ کلیه

سنگ کلیه به دلایل مختلف باعث تغییر بوی ادرار می‌شود. این بیماری جریان ادرار را کند یا متوقف می‌کند و باعث تجمع نمک و آمونیاک می‌شود. همچنین احتمال بروز عفونت را افزایش می‌دهد.

۵. بیماری ادرار شربت افرا

افرادی که با بیماری ادرار شربت افرا متولد می‌شوند، نمی‌توانند بعضی از اسیدهای آمینه را تجزیه کنند. اسیدهای آمینه، اجزای سازنده‌ پروتئین‌ها هستند. هنگامی که اسیدهای آمینه در بدن انباشته می‌شوند، از ادرار بوی شیرین به مشام می‌رسد.

۷. دیابت کنترل نشده

اگر قند خون بالا را درمان نکنید، ممکن است بوی میوه از دهان یا ادرارتان به مشام برسد. این بوی شیرین و میوه‌ای از انباشته شدن کتون در بدن و دفع آن در ادرار ناشی می‌شود.

۸. زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های‌ حاوی ویتامین

بدن از طریق ادرار مواد مغذی اضافی را که به آن‌ها نیاز ندارد، دفع می‌کند. وجود ویتامین B6 اضافی باعث می‌شود ادرار بوی تندی داشته باشد. در افرادی که مقدار زیادی تیامین (ویتامین B1) دریافت کرده‌اند، بوی ادرار شبیه‌ به بوی ماهی به نظر می‌رسد.

۹. داروها

داروهای سولفا می‌توانند باعث بدبو شدن ادرار شوند. از این داروها می‌توان به آنتی بیوتیک‌های سولفونامید اشاره کرد. معمولا از این آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت مجاری ادراری و سایر عفونت‌ها استفاده می‌شود.

۱۰. بارداری

در دوران بارداری، کم‌آبی بدن که از تهوع صبحگاهی ناشی می‌شود و مصرف مکمل‌های ویتامین باعث تغییر بوی ادرار می‌شوند. علاوه بر این، بارداری احتمال عفونت مجاری ادراری و دفع کتون در ادرار را افزایش می‌دهد که هر ۲ عامل می‌توانند روی بوی ادرار تاثیر داشته باشند.

۱۶. نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی

اگر ادرار مدتی در مثانه باقی بماند، ممکن است بوی آن تغییر کند. نگه داشتن ادرار علاوه بر تغییر بو، احتمال ابتلا به عفونت مجاری ادراری را هم افزایش می‌دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بوی تند و غیرطبیعی ادرار بیش از دو روز طول کشید یا علائم زیر را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

  • ادرار با بوی شیرین
  • گیجی
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش وزن ناخواسته

دلایل تغییر بوی ادرار

پیشنهاد مطالعه: مطلب شایع‌ترین علامت کبد چرب چیست؟ را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۰:۳۱ ب٫ظ

  2. ارژنگی

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۰:۴۵ ق٫ظ

    سپاس . اَموزنده بود

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۲ در ۰:۲۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۲۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۳۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۴۵ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۲۸ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۴۰ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…