هشدار در خصوص علائم و خطرات کمبود ویتامین B

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بدن انسان قادر به تولید «ویتامین B12» یا «کوبالامین» نیست. به همین دلیل است که باید این ماده‌ مغذی را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. ویتامین B12 در ساخت DNA و گلبول‌های قرمز خون مشارکت داشته و به حفظ سلامت سیستم عصبی کمک می‌کند.
کمبود ویتامین ب

بسیاری از علائم کمبود ویتامین B12 به دلیل کاهش تعداد سلول‌های خونی ایجاد می‌شوند. برای این‌که اندام‌های مختلف اکسیژن کافی دریافت کنند و سلامت آن‌ها حفظ شود، بدن به تعداد زیادی از این سلول‌ها نیاز دارد. عوارض و علائم کمبود ویتامین ب را در مجله دلتا بخوانید.

ویتامین B12، یک ویتامین محلول در آب است که در غذاهای حیوانی زیر وجود دارد.

  • گوشت قرمز
  • ماکیان
  • تخم‌مرغ
  • لبنیات
  • ماهی

کمبود ویتامین

مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین B

سوزن سوزن شدن دست‌ها یا پاها

کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث سوزن سوزن شدن دست یا پا شود. این علامت به این دلیل ظاهر می‌شود که ویتامین B12 نقش مهمی در سیستم عصبی دارد و کمبود آن باعث آسیب‌دیدگی اعصاب می‌شود.

رنگ‌پریدگی پوست

پوست رنگ‌پریده یا زرد که «یرقان» نامیده می‌شود، یکی از علائم کمبود ویتامین B12 است.

ضعف و خستگی

خستگی از علائم کمبود ویتامین B12 است

مشکل در راه رفتن

با گذشت زمان، آسیب اعصاب محیطی که از کمبود ویتامین B12 ناشی می‌شود، شما را دچار مشکلات حرکتی می‌کند. در نتیجه نمی‌توانید بدون کمک و حمایت دیگران راه بروید.

افزایش سرعت ضربان قلب

ضربان قلب سریع می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین B12 باشد. چنان‌چه به کمبود این ماده‌ مغذی مبتلا باشید، ممکن است ضربان قلب برای جبران کاهش تعداد گلبول‌های قرمز افزایش یابد.

تنگی نفس

کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 ممکن است شما را دچار تنگی نفس و سرگیجه کند. بروز این مشکل را می‌توان با کمبود گلبول‌های قرمز و افزایش سرعت ضربان قلب مرتبط دانست.

مشکلات بینایی

تاری دید یا اختلال بینایی، یکی از علائم کمبود ویتامین B12 است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که کمبود ویتامین درمان نشده و عصب بینایی که به چشم منتهی می‌شود، آسیب ببیند.

زخم دهان

کوبالامین به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. در نتیجه کمبود آن می‌تواند به بروز مشکلات زیر منجر شود و نحوه‌ غذا خوردن و صحبت کردن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مشکل در فکر کردن یا استدلال کردن

کمبود ویتامین B12 باعث بروز مشکلاتی در قدرت تفکر می‌شود که پزشکان از آن به‌عنوان «اختلال شناختی» یاد می‌کنند. این مشکلات شامل اختلال در فکر کردن یا استدلال کردن و از دست دادن حافظه می‌شوند.

تغییر خلق و خو

کمبود ویتامین B12 می‌تواند روی روحیه‌ شما تاثیر داشته و به افزایش تحریک‌پذیری یا ابتلا به افسردگی منجر شود.

تهوع، استفراغ و اسهال

کمبود ویتامین B12 روی دستگاه‌ی گوارش تاثیر منفی دارد. کاهش تعداد گلبول‌های قرمز به این معنی است که اکسیژن کافی به روده نمی‌رسد که این موضوع باعث حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.

کاهش اشتها و کاهش وزن

بروز مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع باعث می‌شود که فرد مبتلا به کمبود ویتامین B12 اشتهای خود را از دست بدهد. کاهش اشتها در درازمدت به کاهش وزن منجر می‌شود.

افزایش دمای بدن

افزایش دمای بدن، یکی از علائم نادر کمبود ویتامین B12 است. علت بروز این مشکل مشخص نیست. اما بعضی از پزشکان گاهی تب را در مبتلایان به کمبود کوبالامین گزارش کرده‌اند که پس از درمان به حالت عادی بازگشته است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آشنایی با فواید غلات کامل برای سلامت بدن  را در مجله دلتا بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۱۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۱۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۲۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…