۹عادت اشتباه که دندان‌ها را نابود می‌کند

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سلامت دهان و دندان، بخش مهمی از سلامت عمومی بدن را تشکیل می‌دهد. بی‌توجهی به سلامت دندان‌ها باعث پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری‌های لثه می‌شود.
حفظ سلامت دندان

روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما در حفظ سلامت دندان کمک کنند. به عنوان مثال، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از بروز بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، اجتناب از بعضی عادت‌های اشتباه هم می‌تواند در این زمینه موثر باشد که در این مطلب از مجله دلتا به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

عادت‌های مخرب دندان

حفظ سلامت دندان با نجویدن یخ

یخ، یک ماده‌ طبیعی و بدون قند است. به همین دلیل، ممکن است فکر کنید که برای دندان‌هایتان مضر نیست. اما جویدن قطعات یخ می‌تواند باعث لب‌پریدگی دندان‌ها شده یا حتی آن‌ها را بشکند. علاوه بر این، اگر این کار باعث تحریک بافت نرم داخل دندان شود، بعد از آن دچار دندان درد می‌شوید. غذاهای گرم و غذاهای سرد می‌توانند به درد شدید یا طولانی مدت منجر شوند. دفعه‌ بعد که خواستید یخ بخورید، به جای آن آدامس بدون قند بجوید.

سلامت دندان

استفاده از شیشه‌ی شیر توسط شیرخواران در زمان خواب

محافظت از دندان‌ها باید از سنین کم شروع شود. اگر هنگام خواب یک شیشه‌ آبمیوه، شیر یا شیر خشک به کودک بدهید، دندان‌های جدید او دچار پوسیدگی می‌شوند. شیرخوار ممکن است عادت کند بدون این‌که بطری را از دهانش خارج کند، بخوابد. این کار باعث می‌شود که در طول شب دندان‌های او با قند پوشیده شوند. بهتر است در هنگام خواب از شیشه‌ شیر استفاده نشود.

دندان

خوردن پاستیل،خوشمزه‌های خطرناک

همه‌ غذاهای شیرین باعث پوسیدگی دندان می‌شوند، اما پاستیل تاثیر بیشتری روی دندان‌ها دارد. چسبیدن پاستیل به دندان باعث می‌شود که قند و اسید حاصل از آن برای ساعت‌ها با دندان در تماس باشند.

سلامت دهان

مصرف نوشابه،عامل خرابی دندان

هنگامی که درباره‌ «قند افزوده شده» صحبت می‌کنیم، شیرینی‌ها تنها مقصر پوسیدگی دندان نیستند. هر لیوان نوشابه حدود ۱۱ قاشق چای‌خوری قند دارد. از سوی دیگر، اسید فسفریک و اسید سیتریک موجود در نوشابه‌های گازدار هم مینای دندان را از بین می‌برند.

استفاده از دندان به‌عنوان ابزار برای باز کردن همه چیز

باز کردن درب بطری یا بسته‌‌های پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد، اما یکی از عادت‌هایی است که به شدت توسط دندانپزشکان نهی می‌شود. این کار باعث ترک خوردن یا شکستن دندان‌ها می‌شود.

سلامتی

خوردن چیپس سیب‌زمینی

باکتری‌های موجود در پلاک دندان غذاهای نشاسته‌ای را به اسید تجزیه می‌کنند. این اسید می‌تواند تا ۲۰ دقیقه به دندان‌ها حمله کند. اگر غذا بین دندان‌ها گیر کند یا به‌طور مداوم میان وعده بخورید، این مدت زمان طولانی‌تر می‌شود.

جویدن مداد، دشمن سلامت دندان

آیا تا به حال هنگام تمرکز روی کار یا درس مداد خود را جویده‌اید؟ این عادت مانند جویدن یخ، می‌تواند باعث شکستن یا ترک خوردن دندان‌ها شود. هنگامی که احساس می‌کنید باید چیزی بجوید، آدامس بدون قند گزینه‌ بهتری است. آدامس ترشح بزاق را تحریک می‌کند. بزاق از دندان‌ها در برابر اسیدهای تخریب‌کننده‌ مینای دندان محافظت می‌کند.

نوشیدن قهوه، رنگ دهنده دندان

رنگ تیره‌‌ قهوه و اسید موجود در آن می‌توانند به‌مرور زمان باعث زرد شدن دندان‌ها شوند. خوشبختانه روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان به کمک آن‌ها دندان‌ها را سفید و لکه‌های ناشی از قهوه را از بین برد. اگر نگران تغییر رنگ دندان‌های خود هستید، با دندانپزشک مشورت کنید.

سیگار کشیدن

سیگار و سایر محصولات حاوی تنباکو باعث لک شدن دندان‌ها می‌شوند. همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهند که این موضوع به افتادن دندان‌ها منجر می‌شود. علاوه بر این، دخانیات در ابتلا به سرطان دهان، لب و زبان نقش دارند.

سیگار کشیدن

پیشنهاد مطالعه: مطلب راهکارهای موثر برای پیشگیری از دیابت را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۱۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۳۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۷ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۷ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۷ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۷ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…