انتشار عکس خصوصی در صفحه شخصی مجازات دارد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با گسترش ارتباطات و پررنگ شدن هرچه بیشتر نقش فضای مجازی در زندگی انسان‌ها، مسائلی که در رابطه با این بستر پیش می‌آیند گسترش یافته و جزو دغدغه‌های بزرگ مردم محسوب می‌گردد.
انتشار عکس خصوصی در فضای مجازی

یکی از مسائل مربوط به حقوق و تکالیف شخصی انسان‌ها در انتشار محتوا در فضای مجازی و بدحجابی و بی‌حجابی عکس‌های زنان در فضای مجازی است. ممکن است این پرسش پیش آید که آیا با توجه به قانون ما، این مسئله در فضای مجازی نیز جرم است یا خیر. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع انتشار عکس خصوصی در فضای مجازی می‌پردازیم.

انتشار عکس و فیلم خصوصی در صفحه شخصی:

در حالت کلی انتشار عکس و فیلم خصوصی جرم نیست و مشکلی ندارد اما باید در چارچوب قانونی‌ باشد و عفت عمومی را جریحه‌دار نکند. همچنین نباید محتوای غیراخلاقی و شخصی نامناسب داشته باشد.

شایان توجه است که در کنار این موارد، بی‌حجاب هم نباید باشد. چرا که در قانون مجازات اسلامی، بی‌حجابی در حالت کلی جرم‌انگاری شده است. شخص مرتکب، مورد پیگیری و مجازات قرار می‌گیرد.

به گفته پلیس فتا، این عمل برای افراد در فضای مجازی نیز پیگیری خواهد شد و مورد مجازات قرار خواهد گرفت.

انتشار عکس خصوصی

جرم کشف حجاب با استناد به قانون:

با توجه به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، هر شخصی به طور علنی در اماکن عمومی تظاهر به عمل حرامی کند، هم کیفر خود عمل و هم مجازات ده روز تا دو ماه یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

اگر نفس عمل عفت عمومی را جریحه‌دار کند، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

همچنین در تبصره ذکر شده است که اگر زنان بدون حجاب شرعی در انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه یا از پنجاه هزار ریال تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌گردند.

پس با توجه به این ماده نیز اگر بی‌حجابی، تشویق به فساد و فحشا در انظار عمومی محسوب گردد این مجازات را می‌تواند بسته به نظر قاضی دارا باشد و در فضای مجازی نیز به همین صورت با آن برخورد می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، آیا در طلاق توافقی زن باید مهریه خود را ببخشد؟ مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در ۵:۳۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …