خانه مربع ؛ الگویی منظم شبیه به مکعب روبیک

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خانه مربع اصفهان با الگوی طراحی شبکه‌ای و نظم و الفبایی مشخص به تکثیر و تولید مکان‌ها پرداخته است. این نظم در جزء و کل مجموعه تکرار می‌شود.
خانه مربع

خانه مربع طراحی یک خانه ۳ واحدی در خیابان هزار جریب، شهر اصفهان است. ایده‌ی اصلی طراحی را قرار گیری زمین طراحی در مجاورت سایت تاریخی باغ هزار جریب، شکل داد.

باغ هزار جریب اصفهان منظم و شبکه‌ای طراحی شده‌بود و اکنون به‌عنوان بخشی از ساختار تاریخی شهر اصفهان، اهمیت دارد. اکنون از این باغ اثری نیست و به دست ظل‌السلطان در دوره قاجار همراه با دیگر باغ‌های چهارباغ اصفهان از بین رفته‎است.

الگوی طراحی شبکه‌ای با نظم و الفبایی مشخص به تکثیر و تولید مکان‌ها می‌پردازد. این نظم در جزء و کل مجموعه تکرار می‌شود. حاصل این نظم، انسجام، پیوستگی و وحدت کلی است که در ساختار تاریخی شهر به‌وجود می‌آید.

خانه مربع

به‌طور کلی چهارچوب اصلی ایده طراحی معماری در یک شهر را شناخت فرهنگ، تاریخ و شرایط اجتماعی آن شهر رقم می‌زند.

این شناخت باعث می‌شود که طرح با زمینه‌ی خود ادغام شود و پیوستگی، تداوم، توالی و تسلسل فضایی را در بافت شهری به‌وجود  آورد. در این‌صورت است که طراحی جدید، ضرباهنگ و ریتم و الگوی غالب را در شهر ادامه می‌دهد.

خانه مربع اصفهان

هر مکعب در طراحی حجم اصلی خانه مربع، یک واحد مسکونی است. نظم هندسی ساختار تاریخی اصفهان باعث شده که خانه مربع بر اساس هندسه مربع طراحی شود.

محیط به هندسه مربع قابل تفکیک و از واحدهای گوناگونی به وجود آمده‌است. این هندسه با ترکیب، تجمیع و تغییر مقیاس، فضاهای متنوعی را به وجود می‌آورد.

در طراحی ایرانی مربع گونه‌ی هندسی کامل، متعادل و ماندگار است. مربع در ساختار خود این قابلیت را دارد که بارها و بارها با چیدمانی دیگر بازتولید شود.

بنابراین طراح سعی کرده تا از الگو های ثابت، نظام هندسی، تناسبات و ساختار تاریخی بهره گیرد و تنها با استفاده از تغییر مقیاس، جلوآمدگی، کم کردن از حجم و سایه روشن ها با کمترین میزان ساختار شکنی و ناهماهنگی به تنوع در طرح برسد.

در پروژه‌ی خانه مربع ۳ اصل معماری ایرانی یعنی هندسه، وزن و روشنایی به خوبی مشهود است.

حیاط خانه مربع

براساس ضوابط شهری و شرایط اقلیمی اصفهان، از آجر برای مصالح احجام اصلی استفاده شده‌است. آجر ابعاد استانداردی دارد و به افزایش نظم و انتظام پروژه خانه مربع کمک می‌کند.

مشبک‌های چوبی برای پوشش قسمت‌های خالی بین احجام و اتصال آن‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

الگوی سنتی گره‌چینی و مشبک‌های چوبی مورد استفاده در این پروژه نور مستقیم آفتاب را کاهش داده و در ایجاد محرمیت فضایی کمک می‌کنند. ایجاز در تزئینات و به‌طور کلی «پرهیز از بیهودگی» یکی از اصول معماری ایرانی به‌کار رفته در این بنا است.

مشبک خانه مربع

شبکه مشبک چوبی در دو جهت عمودی و افقی در یکدیگر چفت می‌شوند. این تار و پود درهم تنیده شده‌ی چوبی دور بنا کشیده شده و اتصال احجام صلب و واحدها را به‌گونه‌ای شفاف برقرار می‌کند.

تزئینات داخلی بر اساس الگوی شبکه‌ای طراحی شده‌است. بر اساس تمهیدات اقلیمی از مولفه های پایدار طراحی سنتی معماری ایران مانند بادگیر، بهارخواب، گودال باغچه و حوض آب و گیاه استفاده شده‌است.

نام: خانه مربع

معمار: آمنه بختیار

تاریخ: ۱۳۹۴- ۱۳۹۶

مساحت زمین: ۲۵۰ مترمربع

مساحت ساخته شده: ۷۰۰ مترمربع

سازه و مدیر اجرایی: احمد بختیار

تاسیسات مکانیکی، الکتریکی: شرکت ال جی (گلد ایران)

گرافیک: آمنه بختیار

مصالح: آجر، چوب، شیشه

کارفرما: حسنعلی نصرآبادی

جایزه: رتبه اول جایزه معمار در بخش مسکونی آپارتمانی ۱۳۹۷

آدرس: اصفهان، خیابان هزار جریب، کوی امام جعفر صادق

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…