ساخت مسکن در اولویت طرح‌های وزارت راه و شهرسازی

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حمایت از ساخت مسکن به عنوان سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی در بازار ملک سبب شده تا جدای از امید به رونق بازار ملک برای سازندگان، اقشار متوسط و ضعیف نیز طی سال‎‌های آینده به خانه دار شدن نزدیک تر شوند.
ساخت مسکن

ساخت مسکن به عنوان سیاست جدید وزارت راه در حمایت از قشر‎های  متوسط و ضعیف، حرکت آهسته اما امیدبخشی را در بازار ساخت و ساز نوید می‌دهد.

به گزارش مجله دلتا، به نقل از تسنیم، نرگس زربان، رئیس گروه اقتصادمسکن وزارت راه و شهرسازی در باره برنامه دولت در بخش مسکن گفت: نمی‎توان انتظار داشت که تعداد بسیار زیاد متقاضیان مسکن در بازه زمانی کوتاه خانه‌دار شوند.

جهش قیمت در اثر کاهش ساخت و ساز

وی افزود: تورم ناگهانی و افسارگسیخته مسکن طی یکسال اخیر سبب شد تا رکود سال‌های قبل در بازار، آمیخته با تورم شود. چراکه در بخش مسکن، رکود متوجه ساخت و ساز و عرضه است. از این رو جهش قیمت ناشی از کمبود عرضه در بازار روی داده است.

نرگس زربان در باره تامین مسکن برای قشرهای کم درآمد گفت: دولت در این حوزه تکالیفی بر عهده دارد. وزارت راه و شهرسازی هم به عنوان بازوی اجرایی آن درصدد است تا طی طرح‌های چند ساله ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

رییس گروه اقتصادمسکن وزارت راه و شهرسازی، در تشریح این طرح گفت: از این ۴۰۰ هزار واحد، یکصد هزار واحد در بافت‌های فرسوده و در قالب طرح بازآفرینی شهری ساخته خواهدشد.

  ساخت و ساز مسکن

ساخت مسکن در بافت فرسوده شروع شده است

وی با بیان اینکه این بخش از برنامه پیشرفتی قابل قبول داشته است اظهار کرد: تخصیص بودجه مربوط به بخش بازآفرینی شهری، از سازمان برنامه و بودجه دریافت و از ۱۰۰ هزار واحد برنامه‌ریزی شده ، ساخت ۶۰ هزار واحد آن آغاز شده است.

زربان، طرح اقدام ملی با مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را یکی از زیرمجموعه‌های برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحدمسکونی برشمرد  و افزود: ۱۰۰ هزار واحد از این آپارتمان‌ها مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کلیه شهرهای کشور و بر اساس نیازهای شهری ساخته خواهدشد.  البته این طرح در برنامه کلی از بقیه بخش‌ها عقب‌تر است.

رئیس گروه اقتصادمسکن وزارت راه و شهرسازی، طرح ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طی دو سال آینده را بزرگترین بخش از برنامه ساخت مسکن دانست و گفت: ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید ساخته خواهد شد و بخشی از آن نیز در دست اجرااست.

تامین مالی در مسکن مهر مشارکتی خواهدبود

وی همچنین گفت: ساخت ۲۰۰ هزار واحد طی سه سال زمان‌بندی شده است . بر این اساس، ۶۰ هزار واحد تا پایان سال ۹۷، ساخته می‌شود که قراردادهای آماده‌سازی و محوطه‌سازی آن نیز منعقد شده است. در ضمن ۸۰ هزار واحد در سال ۹۸ و ۶۰ هزار واحد در سال ۹۹ ساخته خواهدشد.

نرگس زربان درباره نحوه تامین مالی طرح‌ها گفت: در برنامه جدید، تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت می‎شود. در شهرهای جدید که بار زیادی داشته و مسکن مهر در دستور کار است، تامین مالی شکل مشارکت خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  طرح حمایت اقدام ملی برای تولید ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به واسطه آنکه برای دهک‌های سه تا هفت در شهرهای مختلف ساخته خواهد شد مدل تامین مالی فراگیری ندارد و وابسته به درآمد خانوار و موقعیت جغرافیایی شهر و استان متفاوت خواهدبود.

لزوم عبرت گیری از تجربه‌های تلخ گذشته

نکته قابل تامل در ارتباط با سخنان رییس گروه اقتصادمسکن وزارت راه و شهرسازی این است که باید دید در طرح بازآفرینی شهری که تاکنون ۶۰ هزار واحد آن نیز در دست ساخت قرار گرفته تا چه حد از پارامترهای مسکن پایدار استفاده شده است. در واقع بهره گیری از این آموزه‌ها، در روند ساخت و ساز و تغییر بافت فرسوده به بخش‌های جدید شهری و توجه به ویژگی‌های فرهنگی و نیازهای خدماتی بسیار ضروری است .

تجربه تلخ طرح‌های کلان گذشته نظیر مسکن مهر که در عمل بازار سیاه ملک را برای سودجویان فراهم کرد باید به عنوان یک نمونه عبرت آموز مدنظر سیاستگذاران و تصمیم گیران بخش مسکن باشد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…