چگونه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه را بگیریم؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در میان مردم به اشتباه ذکر می‌شود که مهریه‌های بیشتر از ۱۱۰ را نمی‌توان دریافت کرد.
مطالبه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه

مرد به هنگام اجرای صیغه نکاح، چیزی را به همسرش تقدیم می‌کند که در اصطلاح «مهریه» یا صداق نامیده می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع مطالبه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه می‌پردازیم.

آیا سقف مطالبه مهریه ۱۱۰ سکه است؟

در اینجا سه حالت می‌توان متصور شد:

حالت اول
مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه است: که در این‌صورت باید تمامی مهریه پرداخت شود، در غیر این‌صورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (مطابق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی، کسانی که برای پرداخت ۱۱۰ سکه اقدام نکنند، راهی زندان می‌گردند.)

حالت دوم
مهریه دقیقا ۱۱۰ سکه است: که مانند حالت اول باید تمامی مهریه پرداخت شود، در غیر این‌صورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (طبق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی)

حالت سوم
مهریه بیش از ۱۱۰ سکه تعیین شده است: که در این وضعیت، در ابتدا باید ۱۱۰ سکه مطابق قانون پرداخت گردد. (و در صورت امتناع از پرداخت، مطابق ماده۲ محکومیت‌های مالی زندان در انتظار فرد خاطی است)

سپس دادگاه تمکن مالی فرد را بررسی کرده و مطابق وضعیت مالی و تمکن وی تصمیم‌گیری خواهد نمود.

مطالبه مهریه
ماده ۲۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی: هرکس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به‌صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه نکند دادگاه او را الزام به تادیه نموده و چنان‌چه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می‌نماید در غیر این‌صورت بنا به تقاضای محکوم‌له، ممتنع را در صورتی‌که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد.
(ماده ۲۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، تقاضای طلبکار در بازداشت کردن بدهکار تا زمان پرداخت و حصول برائت ذمه را به رسمیت شناخته است)

دریافت مهریه بالای ۱۱۰ سکه

در مهریه‌های بیش از ۱۱۰ سکه زوجه باید به دادگاه اثبات کند که زوج توانایی پرداخت این تعداد سکه را دارد.

اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را داشت اما از پرداخت آن خودداری کرد‌، زوجه مهریه خود را به اجرا می‌گذارد، چنانچه ظرف مدت ۱۰ روز، زن دارایی شوهر را معرفی کند، فوری نسبت به توقیف آن‌ها اقدام می‌شود.

اگر دارایی زوج فقط درآمد وی باشد‌، (اگر مرد همسر دیگری نداشته باشد) تا یک چهارم آن ماهانه به زوجه تعلق می‌گیرد، تا زمانی‌که مهریه به‌طور کامل پرداخت شود.

مرد تا پرداخت کامل مهریه زن نمی‌تواند از کشور خارج شود اما در صورتی‌که مرد اموال دیگری غیر از حقوق داشته باشد دادگاه  اموال او را می‌فروشد و مهریه از این طریق پرداخت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، نکات حقوقی مهم از ازدواج که هرگز نمی‌دانید مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …