سفر در زمان را در این روستای باستانی تجربه کنید

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اکثر گردشگرانی که به شهر شیراز سفر می‌کنند همواره به سمت جاذبه‌های بی‌نظیر آن مانند آرامگاه سعدی، حافظ، بازار وکیل، شاهچراغ رفته و از آن‌ها دیدن می‌کنند.
روستای قلات در شیراز

در ۳۶ کیلومتری شمال غربی شیراز روستایی به نام قلات وجود دارد که یک تکه از بهشت روی زمین است. روستای قلات شیراز منطقه‌ای بکر است که از آرامش مثال‌زدنی و آب‌و‌هوایی بسیار عالی برخوردار است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا به معرفی کامل روستای قلات در شیراز بپردازیم.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، روستای قلات در شیراز در ۳۶ کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است. این روستای خوش آب و هوا حدود ۷۰۰۰ نفر جمعیت دارد. قلات به ظاهر یک روستا و در حقیقت تکه‌ای از بهشت است که روی زمین جا مانده است. هنگامی که به این روستا می‌روید و در باغ‌ها و طبیعت آن قدم می‌زنید شاهد درختان چند هزار ساله‌ای که در آن قرار دارد نیز می‌شود و می‌توانید نهایت لذت را از آن ببرید. به گفته خبرگزاری‌های رسمی کشور تا زمانی که به نزدیکی روستای قلات نرسیده باشید نمی‌توانید به تمامی زیبایی‌هایی در آن جمع شده است پی ببرید. چشمه آب سرازیر شده از دامن کوه که سرچشمه‌اش، چشمه‌هایی هستند که در قله کوه ها قرار دارند می باشد و همین‌طور درختانی چند هزارساله و دره‌ای عمیق و خنکی آن در گرم‌ترین زمان سال، لرزه بر اندامی هر گردشگری می‌اندازد.

جاهای دیدنی روستای قلات

قلعه قلات شیراز

خرابه‌های قلعه قلات شیراز که با نام قلعه قزل ارسلان نیز مشهور است، در بالای کوه قلات قرار دارد. به گفته اهالی روستا، این قلعه متعلق به اتابکان فارس بوده است. برج و باروهای قلعه قلات شیراز در دوره سلجوقیان بازسازی و مورد استفاده مجدد قرار گرفته است و به همین دلیل، این مکان به قلعه قزل ارسلان معروف شده استقلعه قزل ارسلان در کنار موزه مردم‌شناسی و کلیسای قلات قرار دارد.

scz سفر در زمان را در این روستای باستانی تجربه کنید

کلیسای قلات شیراز

کلیسای تجلیل مسیح قلات در تاریخ دوم آبان ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. به گفته برخی مورخان، این کلیسا توسط مبلغان مذهبی بین دو جنگ جهانی اول و دوم برای مسیحیان ساکن روستا ساخته شده است و بازدید از آن در سفر به قلات توصیه می‌شود.

0fjms سفر در زمان را در این روستای باستانی تجربه کنید

آبشارهای قلات

در دامنه کوه سرخ و در حاشیه روستای قلات، سه آبشار زیبای طبیعی وجود دارد که دو آبشار، مسیر دسترسی آسان‌تری دارند. کوچک‌ترین آبشار در فاصله کمتر از دو کیلومتری بافت قدیمی قلات قرار دارد.

csac سفر در زمان را در این روستای باستانی تجربه کنید

موزه قلات

خانه موزه قلات با بافت و معماری سنتی در کوچه باغ اسرارآمیز قلات قرار دارد. این خانه که قدمت آن به سالیان دور برمی‌گردد، به همت رامین باقی، جوان هنرمند قلاتی، تبدیل به خانه موزه روستایی قلات شده است و گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌کند. رامین باقی، دانش‌آموخته رشته موسیقی است و ساکسیفون و چند ساز دیگر را به‌خوبی می‌نوازد.

بازدید از این موزه رایگان است. پس از ورود به خانه موزه قلات و عبور از  چند پله سنگی و بلند با انبوهی از سازها و اشیای کهن ثبت شده در میراث فرهنگی استان فارس در چهار اتاق تو در تو روبه‌رو خواهید شد.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند رودخانه هزاررنگ، شاهکاری شگفت‌انگیز

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در ۵:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در ۰:۳۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۵۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۳۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۵۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۳۵ ب٫ظ

    خوبه

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۵۷ ق٫ظ

      ممنون از همراهیتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…