اثرات تکان دهنده هندزفری برسلامتی مغز و گوش

۱۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی حدود یک میلیارد نفر از افراد جوان در سراسر جهان، ممکن است در خطر از دست دادن شنوایی به دلیل عادات خطرناک شنیداری باشند.
هندزفری

این روزها افراد زیادی هستند که به دلیل استفاده نادرست از هندزفری و نیز عدم استفاده از هندزفری مناسب در معرض آسیب به گوش یا از دست دادن شنوایی خود هستند. در این مطلب از مجله دلتا پیرامون اثرات هندزفری بر گوش و آسیب‌های ناشی از آن بحث خواهد شد.

هندزفری و آسیب شنوایی

در معرض موسیقی بلند قرار گرفتن برای مدت طولانی ممکن است به کم شنوایی ناشی از صدای بلند  (NIHL) یا دیگر اختلالات شنوایی(hearing loss) منجر شود. اکثر نوجوانان و بزرگسالانی که در معرض حداکثر شدت صدا هستند، از خطرات موسیقی بلند آگاهی ندارند.

هندزفری چگونه باعث ایجاد آسیب شنوایی می‌شود؟

تینیتوس یا وزوز گوش

تینیتوس(tinnitus) یا وزوز گوش که معمولا به علت در معرض صدای بسیار بلند قرار گرفتن حادث می‌شود و به دنبال آن فرد صداهایی مانند زنگ، وزوز یا غرش را در گوش یا سر تجربه خواهد کرد.

هایپراکوسیس یا بیش شنوی

هایپراکوزیس(hyperacusis) یا بیش شنوایی یک افزایش حساسیت به صداهای طبیعی اطراف است. ۶۳ درصد بیماران مبتلا به وزوز گوش از بیش شنوی نیز رنج می‌برند.

کم شنوایی

گوش دادن روزانه به موسیقی بلند (صدایی بلندتر از ۸۵ تا ۹۰ دسی‌بل) و برای مدت زمان‌های طولانی می‌تواند به کم شنوایی ناشی از صدای بلند (NIHL) منتهی شود. این عارضه که از اثرات هندفری بر گوش است، ممکن است موقتی یا دائمی باشد.

عوارض هندزفری بر گوش

هندزفری چگونه سلامتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

عفونت‌های گوش

معمولا به این دلیل که استفاده طولانی مدت از هندزفری رشد باکتری‌ها را افزایش می‌دهد و همچنین در صورت استفاده مشترک با دیگران، باکتری‌های گوش افراد دیگر را نیز به گوش شما منتقل می‌کند.

ازدیاد موم گوش

ازدیاد موم گوش(ear wax cerumen) که نتیجه استفاده طولانی مدت از هندزفری است، ممکن است به وزوز گوش، کم شنوایی، گوش درد و عفونت‌های عود کننده گوش منجر شود.

درد در گوش‌ها

درد در گوش‌ها که می‌تواند نوعی درد ارجاعی باشد که به دلیل استفاده از هندزفری نامناسب به گوش داخلی گسترش می‌یابد. این عارضه باعث ایجاد درد در محدوده گوش، از آرواره تا بالای سر می‌شود.

سرگیجه

سرگیجه(vertigo) ممکن است به دلیل افزایش فشار مجرای گوش ناشی از صدای بلند ایجاد شود.

قطع ارتباط با واقعیت

افرادی که هنگام راه رفتن یا دویدن از هندزفری استفاده می‌کنند می‌توانند چنان مجذوب خیال و دنیای خودشان شوند که قادر به شنیدن صدای بوق وسیله نقلیه یا قطار در حال نزدیک شدن نباشند و قربانی تصادفات شوند.

ناتوانی یادگیری

این مورد هم یکی دیگر از نتایج کم شنوایی است. قرار گرفتن در معرض صداهای شدید در محیط آموزشی به‌عنوان عاملی موثر در عملکرد تحصیلی کودک در زمینه‌های از جمله توانایی خواندن، درک مطلب و حافظه (کوتاه و بلند مدت) شناخته شده است.

تاثیر بد هندزفری بر مغز

پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که موسیقی بلند به سلول‌های عصبی آسیب می‌زند و اثری مشابه بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس (بیماری خودایمنی و پیشرونده که سیستم عصبی را درگیر می‌کند) دارد. صدای بلندتر از ۱۱۰ دسی‌بل، به غلاف میلین محافظت کننده سلول‌های عصبی که سیگنال‌های عصبی را میان مغز و گوش منتقل می‌کنند آسیب می‌رساند.

چگونه با هندزفری به موسیقی گوش دهید که گوشتان آسیب نبیند؟

  • تنظیم درجه صدا
  • هندزفری استاندارد
  • تمیز نگه داشتن هندزفری
  • عدم استفاده از هندفری در مکان پر سر و صدا
  • هندزفری با کیفیت
  • استفاده از هدفون
  • استفاده از گوش گیر در مکان‌های پرسروصدا

 آسیب شنوایی

پیشنهاد مطالعه: مطلب گول ظاهر کم کالری برخی خوراکی‌ها را نخورید را بخوانید.

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۳۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۱۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۵۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۲۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۲۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۱ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

  13. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

  14. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…