نکات حقوقی بسیار مهم اجاره‌نامه رسمی با کد رهگیری

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا باید برای اجاره‌نامه کد رهگیری دریافت کنیم؟ آیا اجاره‌نامه رسمی با کد رهگیری اعتبار بیش‌تری دارد؟
اجاره‌ نامه رسمی با کد رهگیری

در خصوص اجاره‌نامه رسمی با کد رهگیری باید به این موضوع توجه کنید که اجاره نامه یا یک سند عادی است یا یک سند رسمی. اسناد رسمی آن دسته از اسناد هستند که در دفاتر ثبت اسناد (محضر خانه) تنظیم می‌شوند. اسناد که در آژانس‌های املاک تنطیم می‌گردند نیز جزو اسناد عادی هستند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اجاره‌ نامه رسمی با کد رهگیری می‌پردازیم.

آیا اجاره‌نامه رسمی با کد رهگیری اعتبار بیش‌تر دارد؟

به‌طور کل از نظر مراجع قانونی اعتبار اجاره‌نامه‌ای که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌گردد (اجاره‌نامه رسمی) بیش‌تر از اجاره‌نامه‌های عادی است که در دفاتر املاک تنظیم می‌شوند.

بین اجاره‌نامه عادی با کد رهگیری که به اجاره‌نامه رسمی با کد رهگیری معروف شده و اجاره‌نامه عادی که برای آن کد رهگیری دریافت نمی‌شود، اجاره‌نامه با کد رهگیری اعتبار بیش‌تری دارد

زیرا اجاره‌نامه‌ای که برای آن کد رهگیری دریافت شده قابلیت پیگیری بیش‌تری در مراجع قضایی دارد.

دلیل این موضوع این است که موقع دریافت کد رهگیری برای اجاره‌نامه، تمام جزییات قرارداد در سامانه مربوطه ثبت می‌شود. به همین جهت این نوع اجاره‌نامه در مراجع قضایی قابلیت پیگیری بیش‌تری دارد.

دریافت کد رهگیری

فسخ کد رهگیری اجاره‌نامه به چه صورت است؟

برخی از موجرین بابت موضوع فسخ اجاره‌نامه نگرانی‌هایی دارند. این نگرانی از این جهت است که نمی‌دانند در صورتی‌که برای اجاره‌نامه کد رهگیری بگیرند، در صورت فسخ چه اتفاقی برای اطلاعات ثبت شده آن‌ها در سامانه‌های مالیاتی کشور می‌افتد.

 برهم خوردن قرارداد ۲ حالت دارد:

  • با رضایت طرفین انجام می‌شود (اقاله)
  • به واسطه شرطی که در قرارداد ذکر شده، یک‌طرفه فسخ می‌شود

در حالتی که قرارداد اجاره با رضایت طرفین برهم بخورد، موجر و مستاجر با مراجعه به مشاور املاک و اعلام این موضوع می‌توانند قرارداد را اقاله کنند.

مشاور املاک نیز می‌تواند با مراجعه به سامانه صدور کد رهگیری، اقاله شدن قرارداد را اعلام کند.

اگر به واسطه شرطی در قرارداد (مثلا عدم پرداخت اجاره از سوی مستاجر) بخواهیم قرارداد را فسخ کنیم، باید به مراجع قضایی مراجع کنیم.

در عمل با مراجعه به مراجع قضایی، فسخ قرارداد به‌صورت خودکار در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود. در نتیجه باز هم مشکلی برای موجر یا مستاجر اتفاق نمی‌افتد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، نگرانی‌های مالک یا مستاجر در قرارداد اجاره  مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. مهندس ظفریاری

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۳ ق٫ظ

    مهندس مهدی ظفریاری نژاد میگوید
    متاسفانه طبق بررسی بنده امروز جدید ترین و بزرگ ترین مشکل مردم عزیز کشور در زمینه قرار دادهای کدرهگیری و سیستمی است از اجاره تا مبایعه نامه با کدرهگیری مربوط به قرار دادهای است که افراد سو استفاده گر از بعضی کافی نت ها و در پوشش دفاتر بی نام و دفاتر که به علت سود خود دست به هرکاری میزنند و با تبلیغات وسیع و پیشنهاد کمیسیون کمتر از عرفه و حتی نرخنامه چنین قرار داهای با کدرهگیری رو تنظیم میکند و حتی بدون حضور طرفین با پیک موتوری مثل پیتزا میفرستند در خونه!!!!آن هم بدون رعایت هیچ کدام از اصول و قواعد( حضور طرفین قرار داد در دفتر املاک جهت امضاء و اثر انگشت ( نه از روی هوا و پیک موتوری)و ارائه اصل مدارک مالکیتی و مدارک هویتی الزام در تنظیم هر قرار داد است از ملک تا ماشین و…) که باعث گرفتاری و حتی مشکلاتی بعدی نیز برای چنین قرار دادهای شده مثل نمونه از این موارد فردی برای دریافت کدرهگیری جهت قرار دادی به کافی نت مراجعه و قرار داد بدون حضور مالک تنظیم میکند وحتی بدون مهم و امضاء آیا در زمان بروز مشکل می توان به چنین قرار داهای اعتماد کرد و از نظر قانونی و کاشناسان اعتبار دارد !!!! و یا دفتر املاک در یزد از طریق سایت های مجازی در حال صدور کدرهگیری و قرار فروش برای مشهد و شهرهای دیگر است انهم بدون رعایت موارد بنده ۵ نرخنامه و اینکه فیزیک ملک ( اصلا چنین ملکی وجو دارد)و فیزیک سند ( اصلا قابلیت انتقال دارد و چنین موردی صحت دارد)و فزیک طرفین قرار داد ( اصلا زنده و سالم هستند) مشاهد نکرده که در نهایت باعث بسیاری کلاهبرداری و سو استفاده مالی میشود و در زمان بروز مشکل برای افرادی که به چنین مکانهای مراجعه میکند جز پشیمانی کسی پاسخگو نیست!!! باید به شهر یزد مراجعه کند مثل برای فسخ و یا متم و حتی اثبات در نهایت یا کد رهگیری فاقد ارزش است و یا از نظر اصولی نتظیم نشده و باعث دردسر میباشد( در نهایت باید خود مردم در تنظیم چنین قرار دادهای دقت کنند و گول و فریب هزینه اولیه رو نخرند مثل فردی فوت کرده و یا حتی دفاتری که فاقداطلاع کافی در مورد ارزش هولوگرام میباشند و با هولوگرام قرار داد ثبت میشود
    نکات مهم در تنظیم انواع قرار داد های ملکی از خرید و فروش تا رهن و اجاره ( قولنامه/مبایعه نامه ، اجاره نامه، صلح نامه، سرقفلی، هبه و…)
    ۱- قدم اول مراجعه و انتخاب مشاوراملاک دارای اعتبار و تخصص و امین و عادل است و چنین املاکی براحتی قابل شناخت هستند در هر شهر ، محله و خیابان ( معمولا تمام مشکلات از زمانی آغاز میشود که شما به افردی و املاکی که فاقد صلاحیت مراجعه و به این افراد اعتماد بی جا و بی حد و حدود می کند ،معیار چنین سنجشی جواز کسب و سن فرد، پیر یا جوان و سواد فرد ،مدارک ها و تابلو نصبی ، نام ها ، برند ها و شکل مغازه ، شیک بودن یا زشت بودن و انداره مغازه کوچک و بزرگ و محل مغازه بالای شهر و پایین شهر، حاشیه اصلی، داخل کوچه، تعداد مشاوران و حتی قیمت کمیسیون ۵۰ هزار تومان و یا ۱ میلیارد نیست بلکه معیار اصلی نحوه تنظیم قرار داد ها قبلی همین دفتر املاک است، که در آن ۳ وظیفه اصلی یک مشاور املاک( احزار هویت ،احزار مالکیت، تنظیم قرار داد قانونی) را درزمان نگارش انجام داده اند و اطلاع کامل از مسئولیت مشاور املاک و قوانین صنفی شغل خود که مسئولیت قرار داد را تایید و قبول کند یعنی ابتدا قرار باید حتما با کدرهگیری و سیستمی و با شماره صنفی خود مشاور املاک تنظیم شود و خود ایشان( نه فردی دیگری) مهر خاص املاک وامضاء مشابه در تابلو نرخنامه شون را در متن قرار داد در حضور شما بزند.
    ۲- چرا باید قرار داد مبایعه نامه و اجاره نامه با کد رهگیری و سیستمی تنظیم کرد ؟؟؟ الف – بیشتر کلاهبرداری ملکی و سوء استفاده های مالی ازنوع قراردادهای دستی با دفاتر املاک قلابی است ،چرا که قابلیت دستکاری دارد و انکار از تنظیم قرارداد و در نتیجه وقتی رد و اثری از کلاهبردار نباشد ، پیگیری سخت میباشد ، بیشتر چنین قرارداهای رو املاک بدون جواز و شبهه املاک و گاهی هم املاک مجوزدار برای فرار از مسئولیت حقوق املاک ، این روش انتخاب میکند ( مثلا در تنظیم قرار داد مشکل دار مهر و امضا نمی زنند و یا در صورت دریافت مبلغ بیانه رسید نمی دهند ومنکر میشوند)و ریسک قرار داد قبول نمی کنند وحتی گاهی مهرو امضاء الکی میزنند تا اثبات نشود و همه چیز منکر شوند تاهیچ مسئولیتی رو قبول نکنند ،بیشتر دلالان مسکن با چنین قرار دادهای ملک رو از مالک اصلی خرید کرده و با چند دست خرید و فروش باعث افزایش قیمت و به فروشنده واقعی بیشتر میفروشند،ج- تعداد امضاء و اثر انگشت طرفین قرار داد با قولنامه دستی ۳ است و در قولنامه با کدرهگیری ۱۲ برگ خود دوتا مدارک هویتی و مالکیتی در مجموعه ۱۴ امضاء و اثر انگشت میباشد که در زمان بروز مشکل راحت تر و سریع تر کارشناسی خط و اصالت تشخیص می دهد ،د- استعلام هویت مدارک کارت ملی و شناسنامه و.. درسیستم انجام میشود با کدملی تاریخ تولد و سریال حتی برای اتباع هم با کارت اقامت وپاسپورت (که مدارک و مشخصات واقعی است) ، قابلیت استعلام انلاین متن قرار داد ثبت شده با کد رهگیری از تمام جهان دارد بامراجعه به سامانه و کد ملی و کد رهگیری ، مهم ترین نکته بعد از تنظیم قرار داد اس ام اس کدرهگیری قرار داد به شماره هماه طرفین قرار داد ارسال میشود همان زمان و شماره صنفی مشاور املاک در قرار داد وجود دارد و نمی تواند منکر تنظیم قرار داد شود پس دقت بیشتری میکند و در زمان نیاز می توان به راحتی با ایشان تماس گرفت از طریق شماره صنفی حتی تاریخ اعتبار جوازکسب ادرس و عکس مشاور قابل مشاهد است ، و نکته پایان امروز برای تنظیم چنین قراردادهای متاسفانه مردم به کافی نت ها و بعضی افرادی و( حتی گاهی تعداد از همکاران که از قوانین خبر ندارند و بدون حضور طرفین قرار داد تنظیم میکنند در اصلاح صوری و… که کاملا تخلف پنهان است و کاری اشتباه است) بدون رعایت موارد الزامی( احزار هویت و احزار مالکیت و حتی حضور طرفین قرارداد و اثر انگشت انها و گاهی هم از شهرهایی دیگر برای شهر دیگری بدون اطلاع دقیق از مالکیت و سند و وضعیت موجود ملک که بسیار جای تعجب دارد و تخلف آشکار است مثلا بعضی سایت عجیب غریب و…) در حال تنظیم چنین قرار دادهای هستند با قیمت های کمتر به هیچ عنوان چنین قرار دادهای رو تنظیم نکنید چرا که در آیند و زمان مشکل نمی تواند کاری بکند، چون از موضوع و وضعیت موجود ملک و نحوه تنظیم آن دروحله اول خبر نداشته و دقت کافی هم در تنظیم قرارداد نداشته است و اصول اولیه جهت اعتبار قرارداد رو رعایت نکرده و شرایط و توافقات خاص رو هم برای دریافت خسارات احتمالی پیش بینی نکرده ، در نتیجه اثبات سخت است و نهایت باعث بر باد رفتن سرمایه یک عمر تلاش و زحمت خود ،زن و آینده فرزندانتان میشوید (پس اصلا چنین ریسگی نکنید).

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۰۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۱۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۱۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …