بازدید از عمارت شهرزاد و قباد در تهران

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد یکی از دیدنی‌های پایتخت است که در خیابان پیروزی و یکی از محله‌های قدیمی به نام چهارصد دستگاه قرار دارد.
موزه دکتر معین در تهران

خانه موزه دکتر معین که با نام خانه فرهنگ ساز و ادب نیز شناخته می‌شود، اولین مرکز تخصصی ادبیات، موسیقی و خوش‌نویسی کشور است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با موزه دکتر معین در تهران آشنا شوید.

موزه دکتر معین در تهران

خانه موزه دکتر معین در سال ۱۳۸۳ توسط شهرداری تهران مرمت و بازسازی و درب آن به روی علاقه‌مندان باز شد. از این خانه محلی برای برگزاری نشست‌ها و کلاس‌های ادبی استفاده و هنری استفاده می‌شود.  در آن آثار و وسایلی از استاد معین و امیرجاهد به نمایش گذاشته شده است.

عمارت سریال شهرزاد

دکتر محمد معین، مولف و مصحح فرهنگ فارسی معین، برهان قاطع و دهخدا است. وی را می‌توان وارث واژه‌ها و پدر لغت‌نامه ایران بعد از دهخدا دانست. دکتر معین همچنین اولین فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری غیرپزشکی در رشته ادبیات و زبان پارسی در ایران است. خانه این استاد گران‌قدر در جوار خانه محمد علی امیر جاهد، موسیقی‌دان، تصنیف‌ساز نامی دوره مشروطه، خالق تصنیف‌هایی چون «در ملک ایران»، «هزاردستان به چمن» و رئیس اولین هنرستان شبانه‌روزی موسیقی کشور قرار دارد. استاد امیر جاهد همچنین پدر همسر دکتر معین بود.

خانه استاد معین و امیرجاهد در منطقه ۱۴ شهرداری تهران، خیابان پیروزی و در محله قدیمی چهارصد دستگاه واقع است و یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. این دو خانه در طول سال‌های زندگی این دو فرهیخته محل رفت و آمد بزرگان موسیقی و ادبیات بوده است و به‌عنوان خانه فرهنگ ساز و ادب شناخته می‌شود.

کاربری فعلی خانه دکتر معین

در حال حاضر خانه استاد معین به‌عنوان خانه موزه دکتر معین و امیرجاهد و مرکز موسیقی و ادبیات فعالیت می‌کند. طبقه همکف خانه بیشتر به امور اداری موزه اختصاص دارد و کلاس‌های موسیقی در این طبقه و طبقه زیرزمین تشکیل می‌شود. در طبقه دوم خانه نیز کتابخانه و دفتر کار دکتر به‌همراه میز کار و کتاب‌های ایشان واقع است.

در خانه‌موزه معین انواع سازها، تابلوهای شعر و خوش‌نویسی، تابلوهای استادان موسیقی و ادبیات و زندگی‌نامه‌ این هنرمندان از جمله خود استاد امیرجاهد و دکتر معین، لوازم شخصی استاد معین مانند کارت عروسی، کارت‌های شناسایی، دانش‌نامه‌ها، مدارک تحصیلی، جایزه‌ها و نشان‌های مهم بین‌المللی، کتاب‌ها، دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های ایشان برای نگارش لغت‌نامه در معرض نمایش قرار دارد.

عمارت استاد معین

مسیر دسترسی خانه دکتر معین

دسترسی به خانه دکتر معین از طریق ایستگاه ابن سینا در خط شماره چهار مترو امکان‌پذیر است. از این ایستگاه تا رسیدن به این خانه حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در پیش دارید.

همچنین می‌توانید از طریق اتوبان امام علی (ع) و سپس خیابان بسطامی می‌توانید خودتان را به این مکان برسانید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند این آبشار شما را به سنگ تبدیل می‌کند

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۳۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در ۵:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…