۹ خاصیت شگفت انگیز زیتون که بیشتر افراد نمی‌دانند

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهم‌ترین خاصیت زیتون که همه‌ی خواص دیگر را تحت شعاع خود قرار می‌دهد، حفظ سلامت قلب است.
خواص زیتون چیست

فواید زیتون برای همه آشکار است. این میوه‌های کوچک فوق‌العاده، توانایی ایجاد تغییرات بزرگی را در سلامتی‌ شما دارند، مهم‌ترین خاصیت آن حفظ سلامت قلب است. همراه مجله دلتا باشید، تا پاسخ سوال خواص زیتون چیست را بدانید.
خواص زیتون

خواص زیتون چیست ؟

زیتون‌ و سلامت قلب

زیتون‌ها سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند. این اسیدهای چرب در واقع نوعی چربی هستند که موجب کاهش LDL (کلسترول بد) و در عین حال حفظ HDL (کلسترول خوب) می‌شوند. از طرفی خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی پلی‌فنول‌های موجود در زیتون از استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن که از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند، محافظت می‌کنند.

زیتون‌ و بهبود جریان خون

ترکیبات گیاهی موجود در زیتون می‌توانند تولید اکسید نیتریک را افزایش دهند و در نتیجه عملکرد عروقی را با افزایش جریان خون به سمت عضلات شما بهبود بخشند. این اتفاق هم برای سلامت کوتاه مدت و هم درازمدت شما سودمند است.

زیتون‌ و رفع التهاب‌

پلی‌فنول‌های موجود در انواع زیتون می‌توانند به کاهش التهاب مزمن با ممانعت از شروع آسیب‌های بافتی در اندام‌ها کمک کنند. زیتون‌ها به دلیل نقش اصلی‌شان در رژیم‌های مدیترانه‌ای که بر پایه‌ی سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌های کامل هستند و به سلامت بدن کمک می‌کنند، به خوبی شناخته شده‌اند. به همین دلیل مهم است که بر مصرف آن‌ها در رژیم غذایی‌تان چه به عنوان میان وعده و چه به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل تمرکز کنید.

زیتون‌ و تقویت استخوان‌ها

پلی‌فنول‌های موجود در زیتون همچنین می‌توانند با کاهش تخریب بافتی، باعث افزایش تراکم استخوان‌ها شوند. علاوه بر این، دیده شده است که رژیم‌های مدیترانه‌ای با خطر کمتر شکستگی استخوان‌ها در افراد مسن همراه هستند.

زیتون‌ و بهبود سلامت مغز

این میوه حاوی ویتامین E، یعنی آنتی‌اکسیدان مرتبط با ادراک بهتر است و مصرف آن موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی می‌شود. علاوه بر این‌ها دیده شده است رژیم‌های غذایی که به روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی تکیه می‌کنند با خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

زیتون و ایجاد حس خوشایند سیری

با مصرف روغن زیتون هنگام پخت و پز می‌توانید با تغذیه سالم، احساس سیری خوشایندی نیز داشته باشید. چربی‌های خوش طعم موجود در زیتون موجب می‌شود که شما مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید و در نتیجه کمتر به سمت خوراکی ناسالم بروید.
زیتون پر خاصیت

زیتون‌ و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها

فواید میوه‌ها و سبزیجات هنگامی که در وعده‌های غذایی و میان وعده‌های مختلف استفاده می‌شوند، به خوبی نمایان است. غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان بالا مانند زیتون می‌توانند شانس ابتلا به برخی سرطان‌ها را هم از طریق محافظت از DNA سلولی که به طور بالقوه از رشد تومور جلوگیری می‌کند و هم از طریق کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش دهند.

زیتون‌ و تنظیم قند خون

مصرف روغن زیتون می‌تواند موجب کاهش قند خون مخصوصا حدود دو ساعت بعد از مصرف غذا به وسیله‌ی عملکرد مناسب انسولین شود. اسیدهای چرب اولئیک که موجب حفظ سلامت قلب می‌شوند و همچنین پلی فنول‌های موجود در زیتون نیز می‌توانند کمک کننده باشند. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی حاوی چربی‌های تک غیراشباع بالا و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.

زیتون‌ و افزایش جذب سایر مواد مغذی

اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به سالاد و یا تفت دادن خیلی سبک و مختصر سبزیجات سبز در آن، می‌تواند به دریافت بیشتر کاروتنوئیدها، که برای سلامت چشم و کاهش طول مدت بیماری مفید هستند، کمک کند.
زیتون
پیشنهاد مطالعه: مطلب ترک پوستی چیست و چگونه آن را درمان کنیم را در مجله دلتا بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ دی ۱۴۰۰ در ۵:۵۲ ب٫ظ

  2. حیدری

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۰۶ ق٫ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

      ممنون از توجه شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۱ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۰۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۲ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۰۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۴۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…