چرا بدون دلیل چاق می‌شوید

۱۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چاق شدن تنها بر اثر زیاد غذا خوردن اتفاق نمی‌افتد و عوامل زیادی بر روی افزایش وزن شما تاثیرگذارند که ممکن است از آن‌ها بی اطلاع باشید.
علت چاقی

چاقی یک بیماری خطرناک است که می‌تواند زمینه ساز مشکلات زیادی باشد. اما نکته حائز اهمیت این است که تقریبا بسیاری از افراد دلیل افزایش وزن و چاقی خود را نمی‌دانند و تصور می‌کنند که همه چیز را درست انجام داده و بدون هیچ دلیلی چاق می‌شوند. به همین بهانه، در این مطلب از مجله دلتا با استفاده از جدیدترین اطلاعات پزشکی علت چاقی شما که از آن بی‌اطلاع هستید را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

علت چاقی بدون دلیل!

اول از همه، باید عنوان کنیم که هیچ چاقی بدون علت نیست و اگر فکر می‌کنید دلیل چاقی شما یک مسئله ماورالطبیعه است سخت در اشتباه هستید. علت چاقی شما به سبک زندگی یا شرایط سلامتی شما گره می‌خورد در واقع شما تنها از دلیل افزایش وزن خود اطلاع ندارید.

چرا چاق می شویم

کم تحرک بودن

عدم فعالیت در روز و به اصطلاح کم تحرک بودن یک عامل تاثیرگذار در افزایش وزن و بیماری‌های مزمن است. کار پشت میز، تماشای تلویزیون، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه از فعالیت‌های کم تحرک هستند.
مطالعه‌ای روی ۴۶۴ فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که میانگین زمان نشستن روزانه آن‌ها ۶.۲ ساعت در روزهای کاری و ۶ ساعت در روزهای غیر کاری است. وظایف شغلی و به دنبال آن تماشای تلویزیون بیشترین سهم را در افراد بی تحرک حاضر در این مطالعه ایفا کرده‌اند.

خوردن شکر و شیرینی زیاد

مصرف مداوم غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، مانند آب‌نبات، کیک، نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی، بستنی، چای سرد و انواع قهوه‌های شیرین شده به راحتی می‌تواند به انباشته شدن چربی بیشتر در بدن شما کمک کند. مصرف بیش از اندازه شکر و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از دلایل چاقی بدون غذا خوردن زیاد است بلکه می‌تواند شانس ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مثل دیابت نوع دوم و ناراحتی‌های قلبی را افزایش دهد.

غذاهای فرآوری شده

یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون خوردن غذای زیاد این مدل غذاها هستند و بسیاری افراد نمی‌دانند که علت چاقی آن‌ها به مصرف این غذاها برمی‌گردد. غذاهای کاملا فرآوری شده‌ای مثل غلات شیرین، فست فود و غذاهای مایکروویوی، مجموعه‌ای از ترکیبات مضر همچون قندهای افزودنی، مواد نگهدارنده و چربی‌های ناسالم را شامل می‌شوند که بدون شک برای سلامتی شما مضر بوده و موجب چاقی هستند.

نخوابیدن کافی

خواب برای سلامتی و تن‌درستی ضروری است. خواب ناکافی در کنار دیگر تاثیرات منفی که دارد ممکن است باعث افزایش وزن شود.
یک مطالعه روی ۹۲زن نشان داد کسانی که روزانه کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند در مقایسه با زنانی که ۶ ساعت یا بیشتر در روز می‌خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ویسفاتین (پروتئین ترشح شده توسط سلولهای چربی) بالاتری هستند.
علت چاقی شدن

نخوردن غذاهای کامل و سالم به اندازه کافی

در یک مطالعه، ۶۰۹ بزرگسال با اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که به مدت ۱۲ ماه رژیم کم چربی یا کم کربوهیدرات را دنبال می‌کردند.
این مطالعه نشان داد که افراد هر دو گروه رژیم غذایی، مقادیر مشابهی از وزن از دست دادند. چنین نتیجه‌ای نشان دهنده این است که  کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهم‌ترین عامل در کاهش وزن است.
گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. سعی کنید به مرور غذاهای کامل و سرشار از مواد مغذی مانند سبزیجات، میوه‌ها، لوبیا، تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها را به وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود اضافه کنید.

استرس

استرس مزمن یک مشکل بسیار شایع در زندگی امروزی است که می‌تواند علت چاقی شما باشد.
در یک مطالعه ۸ هفته ای بر روی ۴۵ فرد بزرگسال مبتلا به چاقی، افرادی که به روش‌های آرام سازی مانند تنفس عمیق مشغول بودند، به طور قابل توجهی کاهش وزن بیشتری نسبت به افرادی که فقط توصیه‌های استاندارد رژیم غذایی دریافت کرده‌اند را تجربه کردند.

چاق شدن بدون دلیل

از اختلالات خاص رنج می‌برید

در حالی که علت چاقی معمولا به سبک زندگی نادرست و نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم برمی‌گردد اما برخی اختلالات در وضعیت سلامتی نیز می‌توانند باعث چاقی شوند. از جمله اختلالاتی که می‌توانند باعث چاقی شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)
  • اختلال پرخوری (BED)

چاق شدن

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه با افسردگی پاییزی مقابله کنیم را در مجله دلتا بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۱۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۲۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۰:۵۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۵۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۵۶ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۴۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۴۰ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۰۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۰۲ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۳۹ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…