چگونه با افسردگی پاییزی مقابله کنیم

۹
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معمولا با شروع فصل پاییز یا فصل‌های سرد، به دلیل حضور کمتر نور خورشید، دچار احساس کرختی و ناراحتی می‌شوید که دلیل آن را نمی‌دانید. معمولا برخی از پزشکان و روان‌پزشکان به این حالت و احساس، افسردگی پاییزی می‌گویند.
افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی معمولا ریشه عمیقی ندارد و با عبور فصل و انجام چند فعالیت ساده، از بین می‌رود. در این مطلب از مجله دلتا سعی کردیم که راهکارهایی مفید برای مقابله با افسردگی را برای شما فراهم سازیم تا از این فصل زیبا و رنگارنگ لذت ببرید.

افسردگی پاییزی چیست؟

افسردگی پاییزه در زیرمجموعه اختلال عاطفی فصلی یا Seasonal affective disorder قرار دارد.
اختلال عاطفی فصلی یعنی فردی در بیشتر روزهای سال از شرایط روانی و احساسی مساعدی برخوردار است، اما با آغاز برخی از فصل‌های سال، دچار احساساتی همچون افسردگی می‌شود که گاهی دلیلی برای آن پیدا نمی‌کند.
این نوع افسردگی می‌تواند با ناراحتی، استرس، اضطراب، بی‌حالی، خواب‌آلودگی و خستگی همراه باشد.

راهکارهای مقابله با افسردگی پاییزی

طبیعت درمانی

حداقل روی ۳۰ دقیقه در طبیعت پیاده‌روی کنید تا به درمان افسردگی پاییزه خود کمک کنید.
توصیه می‌کنیم در طول پیاده‌روی در طبیعت از تکنیک تنفس شکمی نیز بهره‌مند شوید. تنفس شکمی به کاهش ابتلا به افسردگی، ناراحتی، استرس و اضطراب کمک شایانی می‌کند.
تنفس شکمی به این صورت است که شما از طریق بینی هوا را به داخل بدن می‌کشید و به جای قفسه سینه، شکم خود را پر می‌کنید که در این وضعیت شکم باد می‌کنید. سپس برای بازدم، شکم خود را از هوا خالی می‌کنید و هوا را دوباره از طریق بینی خارج می‌نمایید.
افسردگی پاییزی چیست

دم‌نوش پاییزه

یکی از راهکارهای افزایش آرامش و رهایی از افسردگی پاییزه، تهیه دم‌نوش است. در واقع بر اساس تحقیقات، نوشیدن یک فنجان چای گرم یا دم‌نوش باعث کاهش تنش، افسردگی و اضطراب درونی می‌گردد.

ما سعی کردیم در ادامه مقاله ۵ نوع دم‌نوش آرام‌بخش پاییزه را برای شما معرفی کنیم.

  • دم‌نوش سیب و دارچین یک ایده جذاب برای شب‌های سرد پاییز و زمستان است. از این جهت مقداری سیب، چوب دارچین و آب جوش را ترکیب کنید تا این دم‌نوش معجزه‌آسا آماده شود.
  • از گذشته برای آرامش بیشتر، دم‌نوش گل‌گاوزبان را تجویز می‌کردند. شما می‌توانید این دم‌نوش را همراه با لیمو خشک، لیمو امانی یا چای ترش میل کنید که مزه بهتری خواهد داشت.
  •  دم‌نوش چای سبز همراه با هل و دارچین یکی دیگر از دم‌نوش‌های آرام‌بخش پاییزی است که به کاهش اضطراب نیز کمک می‌کند.

راهکار افسردگی پاییزی

نور

معمولا در فصل پاییز و زمستان میزان نور خورشید کمتر است و بسیاری از پژوهشگران و پزشکان بر این باورند که علت افسردگی پاییزه، کمبود نور خورشید و حتی ویتامین D است که بدن هورمون سروتونین کمتری ترشح می‌کند.
توصیه می‌کنیم برای مقابله با افسردگی پاییزه، هرگاه آسمان صاف و آفتابی بود، در مقابل نور خورشید قرار بگیرید. همچنین در این فصل‌ها پرده پنجره را کنار بکشید تا خانه تاریک نشود و کمی نور طبیعی در خانه جریان داشته باشد.

 افسردگی در پاییز

غذا و تغذیه سالم

ما این نکته را قبول می‌کنیم که فست فود خوشمزه است و پرفروش‌ترین غذا در دنیا محسوب می‌شود، اما ضرر فست فود نه یک شب، بلکه به مرور زمان بروز می‌دهد که یکی از مهم‌ترین تأثیرات آن، افزایش ابتلا به افسردگی است.
طبق تحقیقات پژوهشگران، افرادی که به صورت مداوم فست فود مصرف می‌کنند، ۵۱% بیشتر از افراد دیگر در معرض افسردگی، اضطراب و استرس هستند که ترکیبات و مواد نگه‌دارنده، علت اصلی بروز این نوع بیماری‌ها است.

غذا و تغذیه

فیلم و کتاب

در روزهایی که احساس ناراحتی یا اضطراب دارید، از تماشای فیلم‌های غمگین یا هیجانی یا خواندن کتاب‌هایی که باعث افزایش احساس افسردگی می‌شود، خودداری کنید. اگرچه تماشای فیلم و خواندن کتاب به رشد روان و بهبود احساسات ما در برخی از موارد کمک می‌کند، اما گاهی انتخاب اشتباه، باعث پریشانی ذهن و عواطف می‌گردد.و کتاب

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص شگفت انگیز جوشانده پوست سیب را در مجله دلتا بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۵۱ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۵ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۰۹ ب٫ظ

      از همراهی شما کاربر عزیز سپاسگزاریم

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۲۵ ق٫ظ

  3. پریسا

    ۲۶ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۲ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۲۷ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۵۹ ق٫ظ

      سلام،ممنون از توجه شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۰۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۰۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…