طرز تهیه اکبر جوجه خانگی، غذای بی‌نظیر شمالی

۱۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اکبر جوجه یکی از انواع غذاهای پر طرفدار و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرستان گلوگاه می‌شود و در تمام ایران شناخته شده است.
اکبر جوجه خانگی

اکبر جوجه یکی از کباب‌های خوشمزه ایرانی است که از نام ابداع‌کننده این غذای لذیذ علی‌اکبر کلبادی‌نژاد گرفته شده است. اکبر جوجه برای اولین بار در سال ۱۳۲۳ در گلوگاه مازندران شروع به کار کرد. امروزه اکبر جوجه به یکی از غذاهای معروف استان مازندران بدل شده است که به واسطه طعم بی‌نظیرش در سراسر کشور نیز پخته می‌شود. اکبر جوجه در واقع مرغ طعم‌دار شده با آبلیمو است که در روغن .سرخ می‌شود و به همراه رب انار و پلو زعفرانی سرو می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه اکبر جوجه خانگی را یاد بگیرید

مواد لازم

  • مرغ: ۱ عدد کوچک
  • رب انار: نصف پیمانه
  • لیمو ترش تازه: ۳ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • پیاز: ۱ عدد
  • هویج: ۱ عدد
  • گردو: ۴ عدد
  • فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
  • روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: ۱ پیمانه
  • زعفران آب‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه اکبر جوجه خانگی

مرحله اول

مرغ یا جوجه تهیه شده را تمیز کنید، دقت داشته باشید که بال‌ها را کاملا تمیز کنید. داخل شکم مرغ را کاملا خالی کنید و مرغ را خوب با آب بشویید. سپس آن را با یک چاقوی تیز از وسط دو نصف کنید.

مرحله دوم

مرغ‌ها را با آب لیموترش و نمک و فلفل مزه‌دار کنید. سپس فلفل دلمه‌ای را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید و آن را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به کاسه اضافه کنید و بار دیگر خوب مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس برای اینکه مرغ کاملا طعم‌دار شود، یک سلفون روی کاسه بکشید و بگذارید به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یخچال بماند.

مرحله سوم

در مرحله بعد هویج‌ها و پیازها را بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید و به صورت حلقه‌ای برش دهید. یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و داخل آن چند پیمانه آب بریزید و روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد. سپس به قابلمه آب زردچوبه، نمک و فلفل سیاه و زعفران اضافه کنید. مرغ‌ها را ده دقیقه در آن بپزید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن سس جوجه

برای این کار گردوها را بشکنید و به صورت ریز خرد یا رنده کنید. سپس سیرها را پوست بگیرید و آن‌ها را نیز رنده کنید. سپس سیر رنده شده را به همراه گردوهای خرد شده را به یک کاسه اضافه کنید و در ادامه به آن رب انار و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا با یکدیگر کاملا یک‌دست شوند.

دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده اضافه کنید و خوب آن را با مواد قاطی کنید. با توجه به ذائقه شما می‌توانید کمی گلپر نیز برای خوش‌طعم‌تر شدن سس به کاسه اضافه کنید. توصیه می‌شود که از رب انار ملس استفاده کنید.

مرحله آخر

مرغ را با حرارت کم و در روغن فراوان سرخ کنید تا کاملا مغز پخت و برشته شود.

میزان سرخ شدن مرغ به شما بستگی دارد. بعد از آماده شدن اکبر جوجه، آن را در یک سینی بگذارید و سس رب انار را که آماده کرده‌اید روی آن بریزید و در کنار پلو زعفرانی سرو کنید.

پیشنهاد مطالعهسوپ کدو حلوایی، غذای متنوع و خوشمزه پاییزی را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۳۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۳۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۵۵ ب٫ظ

    کی گفته یک عکس کافیه؟ من اصلا خیلی وقتا مطالب آشپزی رو باز میکنم که ببینم بازم عکس داره یا نه🤤 ولی خب میبینم نداره و صفحه رو میبندم 🤷🏻‍♀️ عکس غذا خودش هم خوشمزه ست🤤😂

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۷ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۲۸ ق٫ظ

      چشم، من با سردبیرمون مطرح می‌کنم و ازشون می‌خوام به خاطر موندن شخص شما تو مطالب آشپزی اجازه بدهند من بیشتر از یک عکس تو مطالب بذارم. خیلی ممنون که نظرتون رو صادقانه فرمودید.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۵۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۴۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۸ ب٫ظ

  8. پاکرو

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

    درود, اینهمه زحمت می‌کشید حداقل چندتا عکس از نتیجه کار و غذای طبخ شده هم بزارید. ممنون از توجه شما

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۲۳ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز، تصویر شاخص گویای غذای آماده شده هست و طبق نظر سردبیر، معمولا یک عکس برای بخش آشپزی کافی است.

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…