چرا صبح‌ها سخت از خواب بیدار می‌شوید؟

۸
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیش از اندازه خوابیدن، برنامه روزانه‌تان را به هم می‌ریزد و باعث می‌شود به موقع نتوانید سر کار و مدرسه و دانشگاه حاضر شوید. علاوه بر این، زیاد خوابیدن باعث احساس خواب‌آلودگی و سستی نیز می‌شود.
سخت بیدار شدن صبح ها

در این مطلب از مجله دلتا  به علت‌های سخت بیدار شدن صبح ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

شب دیر وقت خوابیدن

شب‌ها دیر به رختخواب رفتن گاهی واقعا وسوسه‌انگیز است، خصوصا آخر هفته‌ها که صبح قرار نیست زود از خواب بیدار شوید. اگر طی روز‌های هفته معمولا خوابتان می‌آید، ممکن است آخر هفته‌ها تا دیروقت بیدار ماندن، علت آن باشد. هر کسی متفاوت است و برخی از افراد می‌توانند برنامه خوابشان را گاهی به هم بریزند و دچار مشکل هم نشوند. اما اگر شما طی روز‌های هفته به سختی می‌توانید صبح از خواب بیدار شوید یا طی روز خواب‌آلود هستید، علت آن می‌تواند آخر هفته‌ها دیر خوابیدن باشد.

استرس زیاد

استرس زیاد در محل کار یا دانشگاه یا در روز‌های پرمشغله در خانه می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی خسته‌کننده باشد. وقتی شما استرس دارید یا نگرانید، بر الگوی خوابتان اثر می‌گذارد و شب شما را بیدار نگه می‌دارد. شاید احساس خستگی کنید، اما نتوانید بخوابید، یا نیمه شب با اضطراب و نگرانی از خواب بیدار شوید. وقتی بالاخره به خواب می‌روید، زیاده از حد می‌خوابید. این یک سیکل معیوب است. پس سعی کنید راه‌هایی برای کاهش استرس خود پیدا کنید.

سخت بیدار شدن صبح ها

اتاق شما همیشه شلوغ است

اگر اتاق بهم ریخته‌ای دارید، یعنی به ذهن خود یادآوری می‌کنید که کار‌های ناتمامی را در طول روز باقی گذاشته‌اید و در نتیجه ذهن به خواب نمی‌رود؛ اما اگر اتاق منظم و مرتبی همراه با بوی خوب داشته باشید، راحت‌تر به خواب می‌روید بنابراین برای خواب راحت باید اتاق خود را منظم، مرتب و تمیز نگه دارید.

دیر غذا خوردن و سخت بیدار شدن صبح ها

دیروقت شام خوردن یا آخر وقت ریزه‌خواری کردن در توانایی شما در به خواب رفتن و در خواب ماندن اختلال ایجاد می‌کند. مطالعه‌ای نشان داد دیروقت غذا خوردن می‌تواند موجب افزایش قند خون شود که علامت دیابت است. وقتی شما نزدیک به زمان خوابتان غذا می‌خورید، سوخت و ساز بدنتان کند می‌شود و گوارش را دشوار می‌کند. شب دیروقت غذا در معده داشتن، خوابیدن را مشکل می‌کند.

مصرف برخی دارو‌ها

یک عامل دیگر که باعث می‌شود زیاد بخوابید مصرف دارو است. برخی از دارو‌ها می‌توانند در خوابتان اختلال ایجاد کنند: آنتی‌هیستامین‌ها، شل کننده‌های عضله، دارو‌های ضدافسردگی، کورتیکواستروئید‌ها، مهارکننده‌های ACE و مهارکننده‌های بتا.
اگر هر یک از این دارو‌های گفته شده را مصرف می‌کنید و خواب خوبی ندارید با پزشک خود این مسئله را مطرح کنید. این می‌تواند خیلی خسته‌کننده باشد که دارویی مصرف کنید که به بدنتان کمک کند؛ اما خوابتان را به هم بریزد.

زیاده‌روی در مصرف کربوهیدرات‌

خوردن کربوهیدرات زیاد می‌تواند قند خون را بالا ببرد و برای مدت کوتاهی به شما انرژی بدهد و باعث شود بعد از آن احساس خستگی کنید. این تولید انرژی و خستگی بعد از آن، خواب را دچار اختلال می‌نماید. ممکن است شما به خواب بروید، اما نیمه شب از خواب بیدار شوید و صبح زیاده از حد بخوابید.

تهویه نامناسب هوا

تهویه نامناسب هوای اتاق خواب در شب می‌تواند بر توانایی شما برای به خواب رفتن و صبح از خواب بیدار شدن اثر بگذارد. اگر اتاق خوابتان گرم و دم کرده باشد، شما را بیدار نگه خواهد داشت. همچنین مطمئن شوید که اتاق خوابتان CO۲ نداشته باشد. پنجره‌ها را شب باز کنید یا فن را روشن کنید تا هوای اتاق خوابتان به گردش دربیاید.

چرت زدن طی روز

وقتی طی روز می‌خوابید، خواب شبتان دچار اختلال می‌شود و در نتیجه صبح روز بعد زیاد می‌خوابید. سعی کنید طی روز چرت‌های طولانی نزنید. در عوض بیرون بروید و کمی پیاده‌روی کنید یا به یک فعالیت یا سرگرمی بپردازید که خستگی‌تان را رفع کند.

سخت بیدار شدن صبح ها

پیشنهاد مطالعه: مطلب هرگز ایستاده آب نخورید را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. نسرین

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

    عالی بود .

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۵ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ق٫ظ

      ممنونم از همراه شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۱۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۳۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۳۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…