چرا بعضی از افراد به سرما حساس‌ترند

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه افراد به دما حساس هستند، بعضی‌ها کمتر و بعضی‌ها بیشتر. این حساسیت در صورت شدید بودن، جوری که فرد قادر به تحمل سرما نباشد، می‌تواند علامتی از یک بیماری باشد.
عدم تحمل سرما

عدم تحمل سرما می‌تواند نشانه‌ وجود مشکلی در فرد باشد. با وجود اینکه برخی افراد در روز‌های سرد سال هم در بیرون از منزل با آستین‌کوتاه دیده می‌شوند و یا حتی در دریاچه‌ها شنا می‌کنند. افرادی هم هستند که نمی‌خواهند از خانه خارج شوند. با مجله دلتا همراه باشید.

شایع‌ترین دلایل حساسیت به سرما

حساسیت به سرما از نوعی که فرد نمی‌تواند بیرون بودن را تحمل کند، معمولا علامت این است که مشکلی در بدن وجود دارد.

یکی از شایع‌ترین دلایل، پایین بودن شاخص چربی بدن است. چربی یک عایق است که اجازه می‌دهد گرمای بدن حفظ شود. زنان معمولا نسبت به سرما حساس‌ترند، زیرا در مقایسه با مردان لاغرترند.

تغییرات هورمونی طی مراحل خاصی از زندگی نیز می‌تواند این مسئله را ایجاد کند، خصوصا طی یائسگی. احتمالا درباره‌ی گرگرفتگی شنیده‌اید، اما افزایش حساسیت نسبت به تغییرات دما نیز در یائسگی شایع است.

همچنین حساسیت به سرما می‌تواند علامتی از یک عفونت مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا باشد. همین مسئله در مورد کسانی که مشکلات متابولیکی دارند نیز صدق می‌کند.

بیماری‌های دیگری که سبب عدم تحمل سرما می‌شوند

آنمی بیماری است که در آن گلبول‌های قرمز خون تغییر پیدا می‌کنند. دلیلش ممکن است ناکافی بودن هموگلوبین باشد. هموگلوبین ماده‌ای است که مسئول انتقال اکسیژن است.

دلیل دیگر هم می‌تواند کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون یا غیرنرمال بودن آن‌ها باشد. علائم آنمی گوناگون است. افرادی که دچار این عارضه هستند معمولا احساس خستگی و ضعف می‌کنند و برخی از آن‌ها نمی‌توانند سرما را تحمل کنند. در این مورد، حساسیت به سرما ناشی از نارسایی در گردش خون است که ریشه در آنمی دارد.

عدم تحمل سرما و بیماری مزمن

عدم تحمل سرما می‌تواند به دلیل یک بیماری مزمن به نام فیبرومیالژیا نیز باشد. کسانی که این عارضه را دارند دچار یک درد عمومی در عضلات و استخوان‌ها هستند که اغلب با حساس شدن بسیار زیاد همراه است. احتمال فیبرومیالژیا در زنان بیشتر از مردان است. هیچ ضایعه‌ای در این بیماری وجود ندارد که توضیح دهنده‌ی این نوع واکنش باشد، اما یک عارضه‌ی ناتوان کننده است، زیرا دیگر الگو‌ها را تغییر می‌دهد از جمله سلامت روانی را.

علت فیبرومیالژیا ممکن است در هیپوتالاموس وجود داشته باشد. این قسمت از مغز بخشی است که دمای بدن را تنظیم می‌کند. به همین دلیل، هر بیماری که هیپوتالاموس را تحت تاثیر قرار بدهد، تنظیم دمای بدن را نیز به هم می‌زند.

عدم تحمل سرما

پیشنهاد مطالعه: مطلب عجیب‌ترین قبرهای جهان که باعث وحشت می‌شوند را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۱ ب٫ظ

  3. عشقی

    ۲۸ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۵۲ ق٫ظ

    واقعا عالیه دمتون گرم یادمان دادی مچکر دلتا خیلی عالیه بود

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۸ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۴۶ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۱۸ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۵۹ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۰۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۰۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…