سفر به روستایی که مردمان آن نابینا هستند!

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
علت شهرت بسیاری از روستاهای عجیب، علت‌های پسندیده و خوبی نیست. نمونه‌ آن روستای چهاربرج در خراسان شمالی است که به‌ دلیل آمار بالای نابینایانش اسم و رسمی پیدا کرده است.
چهاربرج روستای نابینایان

روستای چهاربرج در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اسفراین در استان خراسان شمالی است. این روستا حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد که از این میان، بیش از ۹۰ نفر آن‌ها نابینا هستند. گویا از حدود ۳۰ سال پیش عارضه نابینایی در این روستا شیوع پیدا کرده و حتی برخی از ساکنان آن، روستا را ترک کرده‌اند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با چهاربرج روستای نابینایان آشنا شوید.

نکته جالب این است که گویا در این روستا گاهی حیواناتی همچون گاو و گوسفند و گربه هم نابینا متولد می‌شوند که دلیل ‌آن هنوز هم جای سوال دارد. البته گفته می‌شود که از سال ۱۳۹۱ به بعد اختلال نابینایی در بین نوزادان متولد شده در روستای چهاربرج مهار شده است.

sdc سفر به روستایی که مردمان آن نابینا هستند!

چهاربرج روستای نابینایان

روستای چهار برج با داشتن ۶۳۱ خانوار و دو هزار و چهار نفر جمعیت، بیشترین جمعیت نابینا در خراسان شمالی را به علت یک ژن نهفته به خود اختصاص داده است. البته معلولیت‌های دیگری در چهار برج هم آمار تکان دهنده‌ای دارد؛ ۲۳ معلول جسمی و حرکتی، ۲۰ معلول ذهنی، ۵ ناشنوا و ۲ بیمار روانی.

بسیاری از کارشناسان دلیل این اختلال را تغییرات ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی می‌دانند که در نتیجه آگاهی مردم تلاش کردند تا از تولد کودکان نابینا جلوگیری کنند. اما این سوال همواره وجود داشته که چرا حیوانات این منطقه به چنین مشکلی دچارند؟

0skc سفر به روستایی که مردمان آن نابینا هستند!

آیا روستای نابینایان نفرین شده است؟

کسی محصولات کشاورزی و دامی اهالی روستا را نمی‌خرد. به ساکنان این آبادی دختر نمی‌دهند و  از آن‌ها عروس نمی‌گیرند! خیلی‌ها فکر می‌کنند این روستا نفرین شده است یا بیماری عجیبی یقه مردم و حیوانات ساکن آن را گرفته است.

اینجا پدر و مادرها با دلشوره انتظار تولد فرزندشان را می‌کشند. اهالی روستای چهاربرج علاوه بر اینکه با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کنند، گرفتار مشکل بزرگ‌تری هم هستند. شیوع یک بیماری ژنتیکی بین بیشتر اهالی این روستا مشکلات زیادی را برایشان ایجاد کرده است. مشکلی که باعث نابینا به‌دنیا آمدن بیشتر نوزادان اهالی این روستا شده و بر وضعیت اقتصادی آنها هم اثر گذاشته است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند پیاده‌روی در میان ابرها، تجربه‌ای باورنکردنی!

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۲۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۴۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۳۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۵۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…