شهر اسرارآمیزی که در اعماق دریا دفن شده!

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شهرهای مغروق بسیاری در گوشه و کنار جهان کشف شده‌اند که هم از بعد باستان شناسی و هم از منظر دنیای گردشگری جذاب و مورد توجه بوده و هستند.
شهر غرق شده بایا در ایتالیا

مقصد گردشگری امروز ما خرابه‌های بازمانده از شهری باستانی است که در اعماق دریا پنهان شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با شهر غرق شده بایا در ایتالیا آشنا شوید.

شهر غرق شده بایا در ایتالیا

بایای (Baiae) در میان ایتالیایی‌های امروزی بیشتر با نام «بایا» شناخته می‌شود، شهر آب معدنی و اقامتگاه‌های ساحلی که در دوران شکوه روم باستان در شمال غربی خطوط ساحلی «خلیج ناپل» واقع شده بود. این شهر به ویژه در اواخر جمهوری روم و نخستین سال‌های آغاز دوران امپراتوری روم باستان بر شهرهای معروف دیگر آن دوران همچون پمپئی، هرکولانیوم و کاپری ارجحیت داشته و از نظر ثروت و شهرت گوی سبقت را از آنان ربوده بود.

s5s شهر اسرارآمیزی که در اعماق دریا دفن شده!

البته این شهر سوای این معروفیت، به خاطر اشاعه‌ فساد و افکار انحرافی نیز از شهرت نه چندان خوبی برخوردار بوده و به نوعی بدنام بود. اما داستان این شهر همچنان پر زرق و برق ادامه پیدا نکرده و بخش اعظم آن در طول دوران رنسانس و به واسطه‌ فعالیت‌های آتشفانی محلی رفته رفته به زیر آب فرو رفت.

داستان بایا

اما داستان این شهر مدفون در زیر آب چیست؟ بایا برای قرن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود، در واقع این شهر را باید به نوعی بازآفرینی رویاگون از ثروت و قدرت دانست که به ویژه در میان افراد متشخص و سرشناس روم باستان بسیار مورد توجه بود. این شهر بر روی دهانه‌های آتشفشانی طبیعی ساخته شده و به خاطر داشتن چشمه‌های آب معدنی شفا بخش، شهرت خوبی پیدا کرده بود. این چشمه‌ها در سراسر شهر پخش شده بودند و تنها چیزی که لازم بود ساخت یک اسپای جدید بود.

در دوران رونق این شهر بسیاری از شخصیت‌های مهم و شناخته شده‌ آن دوران به صورت مرتب از این شهر بازدید می‌کردند و حتی تعدادی از آن‌ها برای اقامت خود ویلاهای شخصی نیز تهیه و تدارک دیده بودند.

d0 1 شهر اسرارآمیزی که در اعماق دریا دفن شده!

اما در مجموع این شهر معجونی از اخلاق‌های عجیب و بعضا ناپسند بود، به طوری که در آن‌جا زنانی که ازدواج نکرده بودند همچون کالایی عمومی بودند، مردان مسن رفتاری همچون پسران جوان از خود نشان می‌دادند، در حالی که مردان جوان همچون دخترکانی کم سن و سال رفتار می‌کردند. این برداشتی است که محقق دوران روم باستان مارکوس ترنتیوس وارو به آن اشاره کرده است.

امروزه بقایای جالب توجه و تماشایی این شهر از جمله معدود پارک‌های باستان‌شناسی زیر آبی است که بازدید کنندگان را به سفری به درازای تاریخ می‌برد. گردشگران می‌توانند از میان قایق‌هایی با دریچه‌های شیشه‌ای به تماشای آن بنشینند. از سوی دیگر غواصی نیز از جمله راه‌های دیگر برای حضور در این ناحیه است که به مردم اجازه می‌دهد مستقیما از میان شهر عبور کنند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند هلند ایران، سفری رویایی و حیرت‌انگیز!

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۵۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…