پس از مرگ واقعا چه اتفاقی می‌افتد؟

۱۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تجربه نزدیک به مرگ زمانی رخ می‌دهد که فرد علائم حیاتی خود را از دست می‌دهد، اما پس از احیا اتفاق‌هایی که اطرافش افتاده را به یاد می‌آورد.
تجربه ای نزدیک به مرگ

جالب است بدانید حدود ۹ میلیون آمریکایی تجربه‌ ای نزدیک به مرگ داشته‌اند. چنین آماری دانشمندان را انگشت‌به‌دهان گذاشته که در زمان تجربه نزدیک به مرگ، چه اتفاقی در مغز می‌افتد. با مجله دلتا همراه باشید.

تجربه‌ ای نزدیک به مرگ چیست؟

تجربه نزدیک به مرگ پدیده رایجی نیست. با این حساب ابتدا اجازه دهید تعریفی از این پدیده داشته باشیم. تجربه نزدیک به مرگ به حالتی گفته می‌شود که فرد برای مدت بسیار کوتاهی به لحاظ بالینی می‌میرد و و قلب وی از تپش باز می‌ایستد. به رغم اینکه تمامی علائم حیاتی فرد از بین می‌رود، شخص بعد از احیا، ادعا می‌کند که در طول مدتی که علائم حیاتی نداشته، هوشیار بوده و اتفاق‌های اطراف را درک می‌کرده است. با این حال توضیح‌های فیزیکی و نوروبیولوژیکی، توضیح محکمه‌پسندی برای تجربه نزدیک به مرگ تاکنون مطرح نکرده است. برخی از پزشکان تجربه نزدیک به مرگ را توهمی می‌دانند که فرد به دنبال کمبود اکسیژن احساس می‌کند.

افرادی که تجربه نزدیک به مرگ برای آن‌ها پیش آمده، مدعی هستند که در این حالت، احساس آرامش داشته‌اند. این افراد این احساس را به عبور از تونلی تاریک به سمت روشنایی تشبیه می‌کنند. در این حالت اتفاق‌های خوشی که در زندگی با آن‌ها روبه‌رو شده‌اند را دوباره احساس می‌کنند.

پس از مرگ چه اتفاقی می‌افتد؟

این پرسش بیشتر از ۳۴ هزار  سال است که ذهن بشر را به خود مشغول کردهاست. یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد انسان‌های قدیم در گوشه‌و‌کنار دنیا به همراه مردگان خود، مایحتاج زندگی و لوازم زینتی خاک می‌کردند. با این امید که در دنیای پس مرگ این لوازم به کار مردگان بیاید. به لحاظ علمی اولین تحقیقات مکتوب درباره تجربه نزدیک به مرگ به سده ۱۸ میلادی باز می‌گردد.

تجربه پس از مرگ

در سال ۱۷۴۰ میلادی، پزشکی با نام پیِیر ژان مونچاکس (Pierre-Jean du Monchaux)، احوال مریضی را گزارش می‌کند که پس از خون‌ریزی شدید، بی‌هوش می‌شود. این بیمار پس از به هوش آمدن مدعی شد که به طرف نور درخشانی می‌رفته است. در گزارش این پزشک اشاره شده که بیمار تاکید داشته تاکنون هرگز احساسی به خوبی لحظه‌هایی که به سوی نور می‌رفته در زندگی خود تجربه نکرده است. دکتر ژان مونچاکس از دست‌دادن بیش‌از‌حد خون را دلیل ایجاد این احساس در بیمار می‌دانست.

خروج از کالبد و معلق‌ماندن در هوا

برخی از افرادی که تجربه نزدیک به مرگ داشته‌اند، مدعی هستند از کالبد خارج شده‌اند و در هوا معلق‌مانده‌اند. این افراد درواقع بدن خود را از فاصله‌ای نزدیک مشاهده کرده‌اند. افرادی نیز هستند که ادعا می‌کنند در این حالت، تمامی لحظه‌های مهم زندگی از جلوی چشم آن‌ها گذشته است. بعضی از این لحظه‌ها به دوران کودکی فرد مربوط می‌شود. این لحظه‌ها را در حالت عادی به خاطر نمی‌آوریم. با این حال در تجربه نزدیک به مرگ، واضح و روشن یادآوری می‌شود.

پس از مرگ واقعا

احساس وحشت، تنهایی و خشم در بعضی از این افراد ایجاد می‌شود. اینجاست که محققین روانشناس و عصب‌شناسان به فکر کسب اطلاعات بیشتری درباره این پدیده افتاده‌اند. تجربه نزدیک به مرگ حتی نظر فلاسفه معاصر را هم به خود جلب کرده است. برای نمونه جان مارتین فیشر (John Martin Fisher)، یکی از فلاسفه دانشگاه کالیفرنیا، مدعی است شباهت‌های میان جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و قلمرو دنیای دیگر در تجربه ای نزدیک به مرگ نادیده گرفته می‌شود. به گفته این فیلسوف برجسته، از قرار معلوم بیشتر انسان‌ها درک یکسانی از تجربه نزدیک به مرگ ندارند.

تجربه ای نزدیک به مرگ

پیشنهاد مطالعه: مطلب نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد! را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۰ در ۴:۱۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۵۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۵۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۲۲ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۳۰ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۳۰ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۴ ب٫ظ

  10. حامد وفائی

    ۱۶ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۰۷ ب٫ظ

    مرسی خوب بود

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۲۵ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…